Kjølevifte på s2 funker ikke??

Anbefalte innlegg

hva med og koble inn en diode evt? så kan man jo få nytte av begge trinnene?

 

 

jeg har dette på min golf, dog har jeg 2 vifter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke den 40 amp sikringa kommer til og holde vist du har rs2 vifte.

drar nokk mye i startstrøm,måtte gå opp til 60 amp på min rs2 vifte og da holder det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morten: Okei, et kjapt google-søk sier at rs2 viften er på 500W, da skal 40Amp sikring holde men for all del, skader ikke å dimensjonere litt mer, 4mm2 kabel og 50 Ampere (om det finnes?)

 

Dan: Diode, hva slags og hvor tenker du på da, jeg er ikke helt med.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, trodde såfall det var pinne nr 3(som i kontakta heter pluss) som skulle være forsyningsstrøm jeg? Mens 1 og 2 ga signal til hvor fort vifta sku gå ut fra temperaturen? Men det er bare hva jeg tenker:) sitter også en motstand ell noe med 2 ledninger på vifta mi? Vet ikke hva den er til, men kan ta bilde i morgen. Får ikke sett så nøye på dette i dag uansett:-/ men sitter stor pris på at du er så hjelpsom, og gidder ta deg bryet med å tegne og forklare for meg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker også at det kunne vært greit å fått brukt begge trinnene på vifta, men om alt blir mye vanskeligere da, så er det kanskje ikke verdt bryet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest igjennom tråden en gang til og jeg ser jeg har gått glipp av flere ting.

 

1. Jeg ser det blir opplyst at du har en motstandspakke i bilen din (Kjent som Trinn 2) Den ryker uten forvarsel på gamle biler, har byttet flere slike, innkludert min bil.

2. Jeg ser du lurer på hvorfor du får pip når du måler imellom pluss og minus på viften, det er fordi en vifte er en elektromotor med viklinger og det er viklingene du måler, det er riktig at du måler liten motstand.

3. Hva skjer om du tar kontakten som skal inn på termobryteren også "kortslutter" med en ledning ifra spenning og inn på midterste kontakten(imellom 3 og 2), går viften da? (Trinn 2) Enn hvis du kobler ifra der du har spenning og til pinnen på andre siden(Imellom 3 og 1), går den da? (Trinn 3) Husk å ha tenningen på, ellers fungerer det ikke.

radswcon.jpg

 

 

Det kan hende at hele problemet ditt er at du har både en defekt termobryter og en motstandspakke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tjuvkoblinga jeg nevner i første post er den ledningen jeg setter mellom + og 2:) prøvde også det samme mellom + og 1. Dette funket en stund, før viften ikke ville mer. Etter dette får jeg ikke strøm til viften, men det klikker i rele. Mener å huske jeg fikk + signal inn i kontakten til termobryteren, men nå får jeg ikke annet enn pip mot jord. Men får derimot pluss i stikk 1 og 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så viften går ikke verken på pinne 2 eller 1..

Finner du releet det klikker i og kan ta bilde av undersiden pluss oversikten, det pleier å stå på siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg få til, men ikke før senere i kveld:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ImageUploadedByTapatalk1341774475.071150.jpg

Sånn ser releet ut:)

ImageUploadedByTapatalk1341774442.805664.jpg

ImageUploadedByTapatalk1341774454.854345.jpg

ImageUploadedByTapatalk1341774466.179651.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Perfekt, da stemmer tegningen min, 85 og 86 er det som bestemmer når releet skal aktiveres. Det "slår på" strømmen som venter på 30, og sender den ut på 87. Det du da gjør er å gå ut i bilen og ser om du har noe spenning på 30 (dvs. nede i sikringsboksen eller hvor releet satt)

 

Du har strøm på 30, da prøver du å laske over til 87 også prøver du å tvangskjøre viften på nytt via kontakten til termobryteren. Går ikke viften er det ledningsbrudd ut til viften.

Du har IKKE strøm på 30, da er det enten brudd eller en sikring som har gått. Jeg tror det da er en sikring. Noen ganger kan de se hele ut, og til og med fungere ved å pipe de med et multimeter, men de fungerer ikke når du setter den i.

 

 

Da har du litt mer å feilsøke på ;)

 

 

 

EDIT: Du kan også teste releet utenfor bilen ved å teste om det piper når du kjører spenning på releet, via 85 og 86

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk! :) skl prøve få testet etterpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at feilen er lokalisert på kontakten under sikringsboksen! :)

ImageUploadedByTapatalk1341845538.882621.jpg

Skal prøve koble det på nytt med separate kabelsko nå:)

ImageUploadedByTapatalk1341845528.768186.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi!

 

Der har du feilen din ihvertfall. Spørsmålet er hvorfor det har blitt så varmt der..

Kan det ha blitt dårlig kontakt og varmegang, eller har kabelen rett og slett blitt overbelastet, i så fall, hvorfor har ikke sikringen røket? Hva sier sikringsboksen at du skal ha av Ampere på kjølevifte-kretsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikringen er på 30amp, men dette er beregnet på den originale s2 vifta som er på 300-350w? Har rs2 vifte nå.. Så kan være overbelastning? En kollega trodde det kunne være irr/dårlig kontakt. Så får prøve koble opp nå og se om det blir liv:) før den røyk så gikk jo vifta en periode på kun full gass, så kan jo være derfor også:) litt overbelastning over lengere tid som kan ha gjort det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig kontakt vil forårsake varmegang og kan se slik ut. Kunne vært greit å visst kvadraten på den strømkabelen, burde være minimum 2,5mm2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De 2 som er brendt er 2,5mm2 begge:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville reparert de for nå, rengjort kontaktflater så du er sikker på at det ikke er dårlig kontakt også tvangskjørt viften en stund for å så sjekke om kabelen har blitt unormalt varm.

 

I så fall kan du være nødt til å måtte dimensjonere mer.

 

Noen med rs2 vifte originalt som kan sjekke tverrsnittet på originalkabel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøring og koblet alle ledninger med kabelsko nå! Men får bare 0,3volt inn på nr 30 på rele?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ImageUploadedByTapatalk1341850716.302629.jpg

De 2 ledningene som var brendt, er de 2 som går inn i hver ende av denne motstanden? Ell hva nå dette er? De kommer fra samme pungt under på sikringsboksen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være en form for sikring utifra hva jeg klarte og søke opp.

Er den hel eller er den modifisert til noe annet?

 

Sjekk sikring#15 (25A) og sikring#20 (30A) Er de hele og er de i riktig størrelse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nr 15 hadde riktig str og var hel!

Nr 20 var bare 25amp så bytta til 30, men oppdaget at det ikke satt noen ledning på stikket ut av sikringa igjen? Det går strøm til sikringa, men ikke ut igjen. HvOr skal denne ledningen gå? Så kan jeg legge ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "sikringa" ell hva det er piper på multimeter vaffal, så går ut fra den er hel:) men syns det er rart ledningene kommer fra samme stikk i kontakten, for da blir det jo bare en rund krets?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kobla nå 12v fra der det mangla på den sikringa, og til 30 på rele. Testa så vifta på utgang nr 2 i kontakta til termobryteren, da starta vifta såvidt før sikringa gikk! Prøve med 40 amp sikring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.