Kjølevifte på s2 funker ikke??

Anbefalte innlegg

om det sitter en 30 amp sikring og du har en rs2 vifte på 500w så skjønner jeg hvorfor sikringen gikk. 30amp klarer maks 360W mens 40Amp klarer maks 480W. Dette på 12 volt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå tenkt å prøve med 50 amp sikring! Og sette 30 amp der det var 25:)

85 på rele går til 1og2 i stikk på termobryteren.

87 går til den motstanden/sikringa og videre til vifte.

30 til 12v

86 til har 1 ledning til nr 3 i termostikk og 2 ledninger til som jeg ikke vet hvor går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblet nå om så jeg får bare en ledning (strøm) direkte til vifta fra 87. Så skl jeg prøve med større sikring:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått vifta til å gå!:) men av en eller annen grunn, så skrur plutselig vifta og clima anlegget seg på uten at tenning står på? Hva er det som gjør dette?! :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en after-run funksjon, jeg har sett den kun to ganger på min egen bil. Den starter en sirkulasjonspumpe, viften og kupeviften for å bli kvitt overflødig varme.

 

Men hvilken krets du skal lete i er jeg mer usikker på :P

Men for at den skal vite at den er for varm, så er det en sensor som forteller den dette. Finn den sensoren! ;) Min første minstanke er en som sitter i forbindelse med vannet på bilen, typ. vannrail for eksempel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner det med "after-run":) men når bilen ikke har vært startet i dag, kan det fortsatt være denne som gjør det?:P ble veldig oppgitt når jeg endelig fikk vifta til å gå, og var nesten ferdig å montere sammen igjen alt, også plutselig starter både vifte og kupe vifte.... tar jeg ut releet til kupevifta, så stopper begge viftene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sensoren defekt så vil den tro bilen er varm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, da må jeg finne ut hvor den sensorer sitter da:-/

noen som vet og kan fortelle det?:) hadde vært til stor hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du faktisk kan finne det raskere ved å søke litt på nettet, spesielt s2forum etter komplett koblingsskjema, Haynesboken er også fin :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vifta streika igjen.....

Så nå har jeg satt inn igjen org s2 vifta, lagt nye ledninger og koblet opp mot 2 separate releer, for å kunne bruke begge trinnene på vifta. Kjører en motstand fra det ene releet til vifta, slik at den kun får 8v på nivå 1.

Har også satt inn ny termobryter i radiatoren, men mistenker at den er defekt, for vifta starter fortsatt ikke..? Har testa at vifta funker om jeg gir den direkte 12v.

Kjører 12v inn på pinne 3/+ på termobryteren.

Kjører signal fra bryteren på 86 på rele og jord på 85, er dette riktig? Ell skulle det værtmotsatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn ser "koblingskjemaet" til termobryteren ut:ImageUploadedByTapatalk1342875257.504602.jpg

Er det 12v ell jord som skal inn på stikket helt til venstre der??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hæ, har du enda ikke fått dette til? :P

 

Synes det høres rart ut om duhar fått en ny, defekt termobryter. Du kan teste sensoren ved å tilføre den temperaturen som er oppgitt også måle med et multimeter om den "kortslutter" når den blir varm nok.

85 og 86 på releet er det som styrer. Det skal være pluss og minus på hver sin side, mener at det er det samme. For du hører at det klikker i releet når du aktiverer det? Skal ihvertfall i prinsippet fungere slik du skriver..

 

Tja, det kommer helt ann på hva som er på andre siden :P Du sier at en av stikkene til termobryteren har +12v, det vil da være det stikket til venstre tenker jeg og da skal det være jord på de to andre for å aktivere (dette går vel til releet..?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, fikk vifta til å gå igjen med 50amp sikring! Men så kuttet den plutselig igjen:-/ da hadde hele sikringsholderen smelta..?

Nye føleren har jeg kobla med 12v inn på stikk til venstre i bilde, de 2 andre går til hvert sitt rele(på 86).

85 til jord.

30 til 12v.

87 til vifta.

På ledningen fra 87 på ene releet har jeg satt en motstand som gir 8v.

 

I mitt hode skulle da vifta starte når den ble varm, optimist som jeg var, fyrte jeg opp bilen og lot den bli varm.

Da kokte den uten at vifta startet-,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, ta får du teste kretsen en gang til da..

 

1. Slå på tenningen til bilen

2. Ta stikket til føleren og koble det ifra

3. Ta så en ledning og sett den ene enden i den pinnen som har 12v

4. Sett andre enden av ledningen i en av de to andre. Dette simulerer at termobryteren har slått ut.. Starter viften?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det klikker i releene, og vifta starter på ene punktet. Mistenker at den med motstand på er den som ikke starta.. Men da er det tydeligvis i orden den veien, så derfor jeg tror termobryteren ikke virker, eller ikke får det signalet den skl ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten koke sensoren for å vite om den er ok. Evt. kan du håpe på at det er en feil i ledningsnettet.

 

Har du koblet det slik?

 

 

+12v => Pinne inn på termobryter => Pinner ut av termobryter => Inn på rele (85/86)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, sku stemme dette! Om jeg ikke har satt pluss inn på stikk 1 istedet for stikk 3(+) på kontakta da..? Kom til å tenke på det i kveld, så skl sjekke dette i morgen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trinn 2 skulle fortsatt gått da.. Hmm

 

Med mindre termobryteren trenger 12v for å fungere, det høres litt rart ut men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termobryteren må vel ha 12v for å fungere? Ellers har den jo ikke noe strømsignal å sende videre til rele:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått sett litt nøyere på det nå! Viser seg jeg har kjørt 12v på feil ledning inn på termoføleren:p så bare på fargen på ledningene og retningen inn på kontakta jeg, men viste seg at ledningene var fletta under den gummi hetta over kontakta:p nå har rett ledning strøm, og de 2 andre til trinn 1 og 2. Fikk også strømmen til å gå gjennom motstanden, slik at vifta fikk 2 hastigheter:) hadde ikke tid til å teste det med varm motor nå, men skl få gjort dette senere i dag:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk testa nå, kjørte bilen varm men vifta starta fortsatt ikke :o prøvde røre på kontakta, og da starta den og gikk i noen sekunder før den stoppa igjen.

Om jeg tjuvkobler den så funker alt utmerket! Så er fortsatt skeptisk til føleren!

I går når jeg drev på, så bytta jeg også bomba og en tomgangsstyrings ventil.

Og nå ville ikke bilen lade mer enn 0,4bar?!? Nødmodus?? Hva kan det være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.