Intercooler oppgradering for A4 B8 2.0TFSI

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har akkurat kjøpt meg en ny IC som jeg tror skal gi noe bedre kjøling.

Den jeg skal oppgradere til er original IC til A4 3.0TDI (8K0 145 805 E) som er noe større en den som sitter i nå. (8K0 145 805 G)

Målene til min originale IC er 665mm*142mm*64mm og målene til 3.0TDI IC er 720mm*140mm*80mm.

Dette gir da ca. 6 liter for org 2.0TFSI IC og ca. 8 liter for 3.0TDI IC som er en økning på ca 33%.

Nå vet jeg jo at mye av dette volumet ikke inneholder luft da det er en del kjøle riller og slikt inni der så om 50% av ant. liter er luft så er fortsatt forholdet på 33% det samme.

 

Er det noen her som vet litt om IC og volum som kan gi et estimat på hvor mye bedre kjøling 3.0TDI IC vil gi sammenlignet med 2.0TFSI IC?

( Det er vel ikke så enkelt som 33% bedre kjøling regner jeg med :) )

 

Her er et bilde av disse to IC sammen.

 

3.0TDI_IC.jpg

 

Mvh,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Har akkurat kjøpt meg en ny IC som jeg tror skal gi noe bedre kjøling.

Den jeg skal oppgradere til er original IC til A4 3.0TDI (8K0 145 805 E) som er noe større en den som sitter i nå. (8K0 145 805 G)

Målene til min originale IC er 665mm*142mm*64mm og målene til 3.0TDI IC er 720mm*140mm*80mm.

Dette gir da ca. 6 liter for org 2.0TFSI IC og ca. 8 liter for 3.0TDI IC som er en økning på ca 33%.

Nå vet jeg jo at mye av dette volumet ikke inneholder luft da det er en del kjøle riller og slikt inni der så om 50% av ant. liter er luft så er fortsatt forholdet på 33% det samme.

 

Er det noen her som vet litt om IC og volum som kan gi et estimat på hvor mye bedre kjøling 3.0TDI IC vil gi sammenlignet med 2.0TFSI IC?

( Det er vel ikke så enkelt som 33% bedre kjøling regner jeg med :) )

 

Her er et bilde av disse to IC sammen.

 

3.0TDI_IC.jpg

 

Mvh,

 

Byttet du denne? Var det noe problem med passform osv? Og merket noe endring på ytelse etterpå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet den ja og det gikk ganske greit. Ic passer direkte på org fester men det er to plastdeler som må byttes/moddes for at den de skal passe inn på ny ic. Jeg kjøpte disse ny fra 3.0tdi og bruker dem. Ellers så er inntak på ic noe større i diameter så det var litt knotete å sette slangend på disse men det gikk det også med litt muskelkraft :)

 

Jeg har gjort en del målinger før og etter oppgradering ved å måle IAT med vcds og der kan man klart se at det kommer kaldere luft inn ved samme utetempratur.

Slik jeg merket det var at clutch slipper enda lettere nå en før oppgradering så jeg må kjøre enda lettere på pedalen opp til ca. 5000rpm før jeg kan gi på. Derfra og opp holder somregel clutchen uten å slippe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett noen forbedring etter byttet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du steg2 software også? Såg du hadde planer om Revo tidligere. Fornøyd med det? Jeg har Revo steg1 selv, veldig fornøyd så langt! Målt på rulle til +65hk og +150nm :)

 

Hei.

Se PM :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten den sammenligningen jeg har målt mellom org IC og 3.0TDI IC:

revo2.ic.iat.compare.stock-ic.vs.30tdi-ic.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.