forskjellig rulleomkrets på gamle quattro

Anbefalte innlegg

har nå en plan om 8x18 forran og 10x18 bak på min b5 quattro, lurte igrunn på hvor mye denne gamle quattroen aksepterer i forskjell, mener selv de blir teit å kjøre 225/35 rundt baut med mye strekk bak og ingen ting forran.

 

håper noen her en god forklaring på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ligger masse tråder om detta på forumet...bruk søkefunksjonen...

men...er vel det samme på all quattro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg ikke skråsikker, men det kan være 1,4% :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører 205/40.18 på 8.5 og 235/35.18 på 10" gir identisk rulleomkrets og tilnermet lik strekk, men blir goooood plass forran, så må nesten ned på et 20 for å få det perfekt forran ;)

god plass til 235 bak , subber felg i hjulbue før du subber dekk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det blir samme felger som deg kristian, bare i 8x18 et 52 og 10x18 et 47. 20 og 25mm adapter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt :D da regner jeg med at 20mm adaptere havner bak og 25mm forran?

da har du effektiv et 27 både forran og bak...

bak blir det nok veldig bra, men forran har jeg et 27 med 8.5 og syns det står litt langt inn med 205 dekka :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6km/t avvik aksepterer både torsen og haldex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6km/t avvik aksepterer både torsen og haldex.

ved hvilken hastighet ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ved hvilken hastighet ??

 

Alt under Mark 1. Skal du bryte lydmuren anbefales det å bytte Borg Warner ifl fabrikken. :P

 

6km/t er så klart den totale differansen. Den øker jo fortere man kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det Finn Kristian sier, det er 6km/t.

Altså, du kan ha en rulleomkrets som er over 6km/t @ feks 200km/t, sålenge du ikke bryter 200km/t :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også huske på at man sliter alle dekkene forskjellig. Venstre fremdekk slites mest under banekjøring, så rulleomkretsen vil avvike selv om man har lik dim på alle dekkene.

 

6km/t er avvik fabrikken oppgir som godkjent margin. Skal man blande to dimmensjoner skal det vanligvis gå an å finne dimmensjoner som gir et avvik på under 2%. Det betyr at man kan kjøre 300km/t før 2% blir 6km/t avvik mellom akslingene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den stakkars a4en kommer aldri til å klare 300km/t :P men ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg går på motormann.no og taster inn 215/40 på 8" felg og 225/40 på 10" får jeg ett hastighetsavvik på 1km/t / 3km/t ved 200km/t , da vil dette fungere ?

 

eller kan jeg bruke 205/40 og 225/40 ilag ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg går på motormann.no og taster inn 215/40 på 8" felg og 225/40 på 10" får jeg ett hastighetsavvik på 1km/t / 3km/t ved 200km/t , da vil dette fungere ?

 

Ja 6km/t er det fabrikken opplyser er toleranse grensen.

Du kan altså kjøre i 400km/t med ditt avvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er mellom de to dekken du regner km/t ? taster inn på kalkulator begge alternativene og ser differansen mellom di ? altså om 205/40 er standar og 225/40 er uorginalt og får att ved 80km/t vil speedo vise 81km/t for eks ? eller er jeg heeeeeeeeeeeeeelt på blåbærtur ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vill du ha 225 bak? ser bedre ut med 235 og blir mer lik rulleomkrets og det er masse plass ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bare en midlertidig løsning, ettersom jeg fikk noen nesten nye conti sportcontack på jobb i dag, og jeg ikke hadde planer om å kjøpe dekk enda på grunn av diverse andre utgifter og sessongen for sommersko sikkert ikke varer lenge, så istedenfor å koste på 5000 i dekk nå kan jeg slippe unna med bare 1400 og får kjørt litt porsche hjul i år :) men om jeg kan bruke 205/40 og 225/40 hadde de vært suupert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er 2.5% forskjell, så jeg syns det er litt mye, men skal jo gå bra om det de sier over her er rett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, om jeg kan bruke 205/40 er det vell bare å bestille fortest mulig, selv om bilen ikke er heeelt klar enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i 2,5% er mye. Du skal klare å finne en dim som passer bedre.

Med 2,5% avvik vil du ha 5km/t ved 200km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dvs att jeg kan kjøre med 205/40 og 225/40 da, dette blir som sakt midlertidig så blir vell 235/35 til neste sesong. takk for raske svar !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du prøvd ut dette? ser på nye felger nå og der er det 225/40 bak og 205/40 forran og om jeg kjøper dem har jeg ikke råd til å bytte bakdekka med det første :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde dette ja og det fungerte helt fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.