2002 Caddy 1,9TDI ALH starter ikke

Anbefalte innlegg

Håper det er noen kloke hoder der ute ett sted som har noen forslag til meg.

Har en 2002 Caddy med 1,9TDI motor som ikke vil starte periodisk. Har skjedd to ganger nå tett på hverandre. Starter og alt sviver rundt som normalt, men den tenner ikke. Eneste jeg legger merke til er at glødelampen ikke lyser når jeg skrur på tenning. Har forsøkt å bytte strømforsynings rele (nummer 109) uten hell. Også fysisk målt spenning inn og ut av rele. Det virker OK. Sjekket sikringer. Alle er hele. Har også spenning på solenoid på dieselpumpe. Virker litt startsperre relatert for meg. Har også prøvd med reservenøkkel uten hell.

Er det noen som har opplevd noe lignende eller har noen forslag til hva som er galt? Lurer også på om noen har eller vet om det går ann å få tak i sikring/rele oversikt og koblingsskjema til startsperre/motorstyring.

Mvh Rune Bonkerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti samme problemet flere ganger. sjekk stikk inn på motorstyring. event åpne selve boksen. har vært borti flere ganger at det har vært irr i selve stikket inn på styringa. ligger i vannkassa om jeg ikke tar feil. noen ganger holder det å ta av stikket og rense kontaktene andre ganger kan det være skikkelig dårlig kontakt / brudd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les ut feilkoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Skal ta og sjekke motorstyreenhet og stikk. Har lest ut feil, men fikk egentlig ikke noe vettu ut av det siden den ikke komuniserte med styreboksen. Fikk bare en feil på airbag styreboksen om for lav spenningsverdi på ett eller annet og det har vell ikke noe med dette og gjøre. Ettersom jeg så i parameterne på startsperra så det ut for meg som at startsperra ikke låser opp motorstyringa eller noe sånt. Sto null i verdi under punkt "start eller key authorized"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du ikke fikk komunikasjon har ikke du lest ut feil, dette er informasjon som kan være gull værdt for å komme videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er startsperra så vil motoren fyre i 2 sekunder før den dør ut igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg forsket vidre på problemet og begynner å bli tom for ideer snart. Kontrolert styreenhet for irr. Den ser fin ut. Ser ut som den har vært oppe før og at det sitter andre chipper/prommer i den. Mulig noe kødd med disse eller selve styreenheten. Fikk en som kan det til å lodde opp igjen chippene for sikkerhets skyld. Dette hjalp ikke. Bilen starter periodisk og da virker det meste normalt, bortsett fra at den noen ganger går på litt høy tomgang (rundt 1200 omdr) og turteller vandrer litt under gasspådrag. Den stabiliserer seg når jeg slipper gassen. Når den går er det ingen feil i minnet ifølge gutta på møller bil. Stoppet jo selvfølgelig ikke for dem når den var der. Har fått tak i koplingsskjema og målt spenning inn til styreenhet og godsforbindelse. Har sjekket for tenningsspenning på pin 47 på styreenhet. Det er OK. Sjekket strømforsyning på pin 2 og 28. Det er OK. Sjekket gods på pin 1 og 27. Det er også i orden. Sjekket spenning bak på tenningslås. Fikk beskjed om å måle på svart ledning. Det er OK. Er det flere enn meg som synes dette begynner å ligne på en deffekt motorECU. Styreenheten har nr: 038 906 018 FK. Noen som har eller vet om en slik. Takker for alle svar og råd.

Mvh Rune.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst. Byttet motorstyreenhet og etter det har bil fungert helt fint!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.