#1 Skrevet Juli 9, 2012 (endret) Hei, har en 97 modell A4 1,8T som eg har hatt litt problem med varmen på, heilt sidan 2010(bilen har no stått ett år), den blei dårligare å dårligare, til slutt omtrent ingen varme, prøvde å kjøre gjennom radiatorrens og skifta termostat uten at det fungerte veldig bra. So prøvde eg å spyle gjennom varme registeret, å det fungerte ganske bra ei stund. No har den stått ett år, og har vært dårlig varme, men ikkje elendig, ingen varme ved føttene, klarer å kjøle ned registeret visst eg kjørte på over 3-4 prikker på climatroniken, dvs dårlig overføring. Det at det var lite varme nede fekk meg til å tenke på at det kanskje er dritt i varmeregisteret, og no skifta eg registerreim for 2 veker sidan, og plutselig forsvant varmen heilt, muligens pga luft, da eg måtte fylle på kjølevæske (ca 2,5 liter) da det nivået sank et par ganger (går ut ifra at det er pga radiatoren fyllast opp, håper det ikkje er nokke meir alvorlig, kanskje på tide å bygge kjølevæskeflens..? Ser ingen stor lekkasje der da men, og nivået ser ut til å stabilisere seg, får sjå litt utover sommeren) Har kjøpt inn nytt register, men tenkte å prøve å skylle gjennom en gang først, for å sjekke om eg kan sleppe den jobben, da kom det ut masse dritt når eg først tømte ut kjølevæske fra skruen nederst på radiatoren: Tømt kjølevæske, 2 veker gammal (fra reg.reim skifte), dei kvite flekkane er fra bøtta Deretter spyla eg gjennom registeret, først motsatt, deretter normal vei. Spyla vel ei par min kvar veg, pluss spyla tilbake i slangane slik det rann over fra ekspansjonstanken, der såg eg det kom ut en del småpartikler, bl.a. kvite små flak. Rester fra spyling av register No fungerer varmen meget godt, som før problema kom, kom til å med varme før nåla var nådd 60 grader, tidligare har eg måtta venta til 90 omtrent før eg har fått litt varme ut av den. Det kom også mykje varme ut fra fot-varmeren, og eg klarer ikkje å "tømme" registeret for varme ved å skru på full varme og full vifte på tomgang, fortsatt veldig varm luft. Da er spørsmålet, er registeret i ferd med å takke for seg, bør eg skifte det no som eg har været til å drive med slikt(har ikkje tilgang til garasje i vinter), eller bør eg satse på at det er i orden no? Kor er det mest sannsynlig at denne driten kjem fra, og kor lang er levetida på desse delane? Gått ca 222600 no. Til info er vannpumpa skifta ved reg.reimbytte, og radiatoren er skifta rundt 2008(da ein kjølestuss under motoren rusta/knakk av) På forhånd takk for tips og råd! Link, gammal tråd: http://forum.vwaudi-club.no/newreply.php?do=postreply&t=106428 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 9, 2012 Renser du hele systemet eller kun varmeregisteret? Er viktig og rense hele systemet. Og bruk helst radiatorrens som er pulverbasert, og mye av det. Noen sier at Omo color etc funker fint men har ikke prøvd det skjøl og min oppfatning er at husholdningsartikkler ikke hører hjemme i en bil.. Kan også bruke steamer til og rense det med, men ikke bruk høyt trykk, bare veldig veldig varmt vann. Og bytte varmeregisteret er en rimelig stor jobb... må ut med hele dashbordet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 9, 2012 Hei, rensa varmeregisteret og so spylte eg i begge røra(dei løse), slik at det blei overtrykk og kom ut vatn fra ekspansjonstanken. Bra idè å rense heile ja, var akkurat ute å fyllte på kjølevæske igjen, når eg tappa ut vatnet kom det meir rusk ut, mengde ca midt mellom dei to bilda. So spørs om ikkje eg burda tatt radiatoren i samme slengen, men det er jo lett å få til, i forhold til å skifte varmeregisteret da.. Har ikkje brukt nokke radiatorrens denne gangen, men kanskje eg skal prøve pulver ja, får en det på mekonomen, bilextra etc? Kor lenge trur du registeret varer, kan dei vare heile bilens levetid, eller e det nokke som må skiftast en gang, uansett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 9, 2012 Varmeregisteret kan leve hele bilens levetid om ikke lengere. Min har rullet 320k km og har bare vært plaget med at avleiringer etc samler seg i varmeregisteret. Men noen runder med rensing hjelper utrulig mye. Får kjøpt det hos blandt annet Mekonomen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 9, 2012 Åja, då satsa ej det e alt som skal til for å ha det godt å varmt i vinter! Fer prøve å spyle gjennom en del ganger til, samt bruke rensemiddel. Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...