2.2T/AAN: Trygt å kjøre med kun større turbo uten chip?

Anbefalte innlegg

Skal bytte turbo, EM, dyser, chip + 3barmap...

 

Vil det gå bra å gjøre dette i flere trinn bare for å komme seg rundt i nærområdet her?

 

Tenker da på muligheten for at den vil gå for magert med større turbo og mer luft, eller vil MAF da seg av dette?

 

Er det f.eks. bedre å også montere dysene som da sannsynligvis vil gi mer bensin ut i fra samme åpningssignal som de gamle.

 

Eller, bør jeg bare la bilen stå og vente til alt er montert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyser, chip og 3 bar map-sensor kan gjøres i første trinn.

deretter turbo og eksosmanifold i andre trinn.

 

Om jeg forsto deg riktig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å gjøre det i 2 omganger? er veldig enkelt å skifte alt på en kveld...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

penger kan jo være en viktig faktor. er ikke alle som drar iland alt på en lønning, og som gjerne vil montere noen av delene allerede før man har hele samlingen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis penger er en viktig faktor, så bør man vel ikke tøye strikken akkurat på dette området. Kan fort bli veldig dyrt da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er at jeg venter på map/chip, mens de øvrige delene er rett rundt hjørnet, og så har jeg en eksoslekasje rundt manifold som må fikses før EU nå i juli :)

 

THAT's why :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dyser, chip og 3 bar map-sensor kan gjøres i første trinn.

deretter turbo og eksosmanifold i andre trinn.

 

Om jeg forsto deg riktig :)

 

Jeg tenkte omvendt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å gjøre det i 2 omganger? er veldig enkelt å skifte alt på en kveld...

 

Hindring: jeg er avhengig av å ha noen som kan lodde for meg for å montere 3bar map f.eks :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis penger er en viktig faktor, så bør man vel ikke tøye strikken akkurat på dette området. Kan fort bli veldig dyrt da :P

 

Tanken var å kunne kjøre bilen særdeles pent i nærområdet for å komme meg fra og til. 034 mente dette burde gjøres med N75 frakoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen er at jeg venter på map/chip, mens de øvrige delene er rett rundt hjørnet, og så har jeg en eksoslekasje rundt manifold som må fikses før EU nå i juli :)

 

THAT's why :)

 

Ja, men det var jo kjekt å få vite.

 

Bilen går for magert = potensielt motorhavari

Bilen går for fett = uforbrent bensin i katalysatorene = ødelagte katalysatorer.

 

Personlig hvis jeg måtte ville jeg kjørt slik som du tenker, med bare turbo og grenrør, dog meget rolig. Motronicen din merker vel ikke særlig forskjell så lenge du kjører med vakum og ikke begynner å lade noe særlig.

 

Men det er vel like greit å utsette EU, ta alt på en kveld og kjøre safe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. EU'en er allerede maks utsatt i 2 mnd, men det blir vel neppe klipping av skilter med det første :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal en ny turbo se slik ut i innfestingen til akslingene, det ser ut som et lite stykke på den ene siden er frest bort e.l. både på eksos og kompressorsiden.

 

Og hvor mye aksial slakke er det normalt at det kan være, kan virke som en 1/4 milimeter e.l., nok til at det merkes, men det er kanskje ikke uvanlig?

Bilde0360.jpg

Bilde0361.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok frest bort for og få avbalansert akslingen der.

 

Så vil mene at det er helt normalt

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte med RS2-manifold og hybridturbo noen dager, og møtte 'veggen' etpar ganger jeg glemte meg med original chip, så vent gjerne til alt er i hus. Uansett vil du ikke skade noe så lenge du ikke belaster motoren særlig, så bare pass på å ikke dra på. (Jeg vet, der er veeeldig vanskelig..) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3barmap sendes i løpet av uka, så da har jeg nok dette i hus før jeg rekker å montere det andre uansett :)

 

Hvis jeg napper ut N75'en og plukker ut WG-fjøra skal det vel ikke gå an å gjøre noe ugang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha i N75, den styrer jo trykket, jeg kan ikke se noe galt i å ha en større turbo så lenge programmet styrer trykket og bensin.

Selv om turboen lader mer så blir det jo bare "ventilert vekk" av wastegaten.

Men med fare for å bli arrestert så anbefaler jeg ingenting :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent til alt er på plass! Med større turbo kan du fort peake "trygt" ladetrykk og dermed ødelegge vitale deler. N75 klarer ikke å styre trykket tilstrekkelig med ditt oppsett.

 

Turbo ser veldig bra ut! Aksialslakk er helt normalt og vil selvfølgelig gi seg ved oljetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle innspill, store muligheter for at jeg får chip/3bar map i slutten av neste uke og jeg rekker nok ikke å bli ferdig med resten før det uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.