#1 Skrevet Juli 14, 2012 Fikk lekasje på en bremseslange i går, heldigvis hadde meca den på lager, så slangen er byttet og bremsene luftet. Men jeg tenker nå at bremsevæska har ikke blitt bytta sikkert siden bilen var ny(ok, forhåpentligvis har den vært bytta minst en gang, men det er lenge sia!), så da er det like greit å få igjennom ny væske når en først driver å fikler med bremsene. Spørsmålet mitt er; I hvilken rekkefølge skal bremsene luftes på disse bilene? Bilen min er en Audi A6 1.9tdi fra 1999/2000, men jeg regner med dette er likt for alle/de fleste VAG-produkter og kanskje de fleste biler? Søkte på wiki'en, men fant ikke noe. Så om noen har fasit på dette så ville det vært flott å fått opp en wiki eller how-to om dette. Anyway, kort spørsmål med forhåpentligvis kort svar: Hvilken rekkefølge skal bremsene luftes? Jeg har fått to forskjellige alternativer, og jeg aner ikke om det er noen krise om man gjør det den ene eller andre rekkefølgen. Alternativene er vertfall å starte med det hjulet som er nærmest og fortsette til det som er lengst unna bremsekraftforsterkeren, og det andre alternativet var motsatt.. Så, what to do? Jeg må lufte bremser i løpet av helgen, så et kjapt svar fra noen som vet dette sikkert ville vært flott! Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 14, 2012 DEt jeg har lært og alltid brukt er høyre bak, venstre bak, så høyre forran og venstre forran til slutt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 14, 2012 Det sies at du skal begynne lengst vekke og fortsette fremover . Men har snakket med folk som driver med det daglig og de sier det ikke spiller noe rolle Har selv ikke brydd meg og bremsene har alltid fungert ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 14, 2012 DEt jeg har lært og alltid brukt er høyre bak, venstre bak, så høyre forran og venstre forran til slutt Dette er nok riktig, fikk dette av guruen vår fra Møller Ensjø: Rekkefølgen er: H.B - V.B - H.F - V.F. ca 250ml pr hjul. All bremseveska vil du ikke få ut, da må man tvangskjøre ABS pumpe under lufting med trykkstatt luftesystem. Men bytt ca 250ml på hvert hjul, så har du fått med deg mesteparten. + ca 100ml på clutchpumpa oppå girkassa:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2012 på nyere touran, golf osv, så er det motsatt, ifølge ELSA 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 15, 2012 på nyere touran, golf osv, så er det motsatt, ifølge ELSA Stemmer det, det skal vist være slik pga. abs pumpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...