Får man høyere trykk i turboslangene ved kjøring med tung henger?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg campingvogn. På fredag var jeg på tur og skulle på sommercup med crossen til guttungen. Da jeg lå i en motbakke og trafikken stoppet helt opp måtte jeg helt ned i 1. Gir og plutselig kom det ett "skudd" i motorrommet. Og jeg trodde en slange spjæra pga trykket. Det som skjedde var at slangen hadde blitt blåst av koblingen ut av røret under radiatoren. Rett og slett rivi av de to tappene som låser den.

Så spørsmålet er : er det pga. Campingvogna på ca. 1 tonn som gjør at jeg får ett enormt trykk i systemet eller hadde det skjedd uansett? Kanskje pga. Vibrasjon over lang tid og tappene slites ned ?? Jeg kjører en 1.9 tdi orginal, touran 05 mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke mer trykk, men du kjører nok med maks trykk over lengre tid, samt at motor garantert sikkert er varmere enn om du ikke trakk henger. Det er nok som du sier noe som har blitt slitt over lang tid, og så har varme og mye kjøring med fullt ladetrykk gjort siste utslaget og blåst skiten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svakhet dette på golf/touran dette. Min var kjørt 60k og ikke chippa når jg fikk beskjed om at disse var slitt.. Så 20k senere og chip opp en lang bakke blåste den rett av.. Null motorkraft og 100m før jg svingte inn på verkstedet gikk den i nødmodus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, vogna fikk jeg en annen til å trekke og fikk kjørt bilen hjem og nå er den iorden, men ville bare høre om det var tung last som hadde skylda... Jeg mener jo det at det uansett ikke skal gå an å få mere trykk enn det softwaren bestemmer er maxtrykk og siden denne er orginal så er vel ikke det mer enn 05-06 bar ?? (rein gjetting) men forstår at det blir under lengere perioder når jeg trekker ett tonn med bilen. Men dette skal jo ikke skje mener jeg da. Så ut som resten var bra, men den som røyk så litt utsatt ut iforhold til vibrering å sånn siden den ligger helt nedi bunnplata. De andre skjøtene så bra ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.