Anbefalte innlegg

Har noen problemer på min A6 C4 2.5TDI

Håper noen kan gi meg noen svar på hva disse feilene kan være.

 

 

1. Nå i det siste så har begynnt å ryke mer og mer svart av bilen ved kjøring. Er ikke mye gass

man skal gi før det kommer konstant svart røyk så lenge man holder gassen,men forsvinner igjen så

snart man slakker av litt igjen. Bilen går også dårligere.

 

2. Et rart problem som har vært på bilen siden jeg kjøpte den. Det gjelder selve gassen.

På tomgang så går den rundt 850-950 et sted,gassen funker helt fint ved gassing,men

tråkker jeg gassen kjempe sakte inn til jeg når 1200rpm så står turtallet fast på det alikevel

om jeg fortsetter å tråkke gass pedalen sakte inn,og sånn er den også når jeg når bunn,står fortsatt

på 1200rpm. Men slipper jeg opp litt og tråkker gassen inn normal hastighet så ruser den seg opp

 

3. Har et jævelig problem med startsperra,har ikke noe å si om jeg prøver andre nøkkelen.

På Vag-com så står det at er svakt signal til startperre.

Slår plutselig inn når man skal starte og da kan man sitte der å prøve starte den en stund og plutselig så starter den igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startsperreproblemet kan skyldes dårlig kontakt i spolen i tenningslåsen: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=15397&highlight=startsperre

 

Vedrørende svartrøyken bør du gi litt flere opplysninger om hva som er gjort av service i det siste, og om du evt selv har gjort noe som utelukker enkelte årsaker. Ta gjerne en titt på denne tråden som gir noen tips om beskrivelse av feil: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171

Uten mer utførlig beskrivelse så kan man jo bare tippe på defekt turbo, hull i innsugsslange mellom IC og innsug, defekt trykksensor, osv men det blir da ren gjetning og ikke særlig kvalifisert.

 

Vedr gasspådrag/låsing i turtall: Er det noensinne skiftet gasspedal, dieselpumpe eller hjerne på bilen? Det finnes en rekke ulike gasspedaler men ikke alle går om hverandre, det kan være at du har feil type til hjerne/pumpe.

Et enkelt råd er å ta av kobling til dieselpumpe, spraye med 5-56 og koble på, i tilfelle det er noe dårlig kontakt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Komme med noe mer nøyaktig info.

Bilen er altså en 95 A6 C4 2.5TDI Quattro manuell 6gir motorkode AEL

KM: 271586

Service ble tatt i høst gjort av meg selv,skiftet alle filter og oljer rundt om, skiftet også register reim og dieselpumpe reim.

Justert inn igjen dieselpumpe.Bilen har vært bra siden ,men har nå i det siste begynt å ryke svart.

Ryker svart så snart man begynner gi litt gass,ryker også om du bare holder gasspedal på samme

punktet når det først begynner.

 

Ang. gasspedalen, så vet jeg ikke om det er byttet gasspedal,dieselpumpe eller hjerne.

 

Men takk for noen gode svar Steinar,da har jeg noe å gå etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen normalt sprek og har den normalt forbruk?

 

Hvor mye dro du til veivbolten og hvor mye fortenning fikk den? (måleur eller elektronisk?)

 

Svart røyk kommer av forbrenning med luftunderskudd, for lite luft (def turbo, hull i slanger, tett filter, etc) eller for mye diesel (def dyser som spyler/drypper) eller tett eksos (katalysatorene, sjekk at begge blir varme i røret bak kat).

Nå er det også flere sensorer på den motoren som kan lure ECU til å tro at den får nok luft og derav pøser på med mer diesel.

 

Tror jeg ville startet med å lese av feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville heller sagt normalt lat,men vet ikke åssen en 2.5tdi R5 fungerer som er i bra stand, forbruket ligger på 0,6 gjennomsnitt.

 

Veivbolten dro jeg til 200Nm +270grader, fikk en fortenning på 0,27 med måleur.

 

Men skal undersøke de andre eksemplene du har kommet med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For komme med noen svar her da.

 

Punkt 1. OK

Var hull i en trykk slange,men kunne ikke høre noen suse lyd når det var trykk på systemet.

 

Punkt 2. Fortsatt samme feil,men har ikke sett så mye på det,ettersom bilen fint kan kjøres.

 

Punkt 3. OK

Loddet stikker inn på startsperre styreenhet. Har ikke hatt et eneste problem med startsperra etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gasspedlproblematikk kan skyldes defekt bremsepedalgiver :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.