Tips til monteringsfett/pasta/olje (lager, ventilløftere, kam osv.)

Anbefalte innlegg

Hei,

tips til hva folk bruker som monteringsfett når dere setter sammen motor mottas med takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker vanlig motorolje på pumpekanne, men finnes det et fett som er tenkt til dette, vil jeg gjerne vite om det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorolje der det trengs smøring og et vilkårlig fett på ventilstammene for montering av knastene.

Viktigere enn hva man smører med er å prime oljepumpa slik at den suger, fylle oljefilteret helt fullt og fylle hele oljesystemet ved å mate olje i innsuget til pumpa mens man dreier veiva for hånd. Dermed kommer det olje helt ut fra første sekund etter oppstart.

Monteringsfettet som nevnt av Frank har vel ennå bedre vedheft, for enkel montering av ventilknastene.

Det finnes vel også spesielt fett med litt friksjon for å sikre at ventilløfterne snurrer rundt, men det ser jeg som overflødig da jeg kontrollerer at det ikke er skader i banene eller at løfterne går tregt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det finnes så mange varianter og mange måter å gjøre dette på, derfor jeg spør her om erfaringer. Har jo også f.eks. Royal Purple sin Max-Tuff Assembly Lube: http://www.bilkontroll.no/max-tuff-assembly-lube.html

Red Line sin, er det den som på folkemunne blir kalt "tyttebærsaus"? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd, men sjitau... Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette? Fant jo seff på ebay men det bruker å ta litt ekstra tid.

Fant ikke noen steder å handle hos protrim.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

satt sammen 2 motorer og bare brukt vanlig motorolje....... men ikke vært noe 100.000kr `s motorer det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

satt sammen 2 motorer og bare brukt vanlig motorolje....... men ikke vært noe 100.000kr `s motorer det...

Går nok litt mer på hvor lenge motor skal stå før den skal i bil. Skal det bare monteres og settes i bil tenker jeg motorolje holder i massevis. Skal det derimot stå i månedsvis vil jo oljen renne bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg bygde noen boble-motorer på 90-tallet, så ble jeg anbefalt av en mekaniker å bruke et tynt lag med vanlig lyst smørefett, da dette ville tynnes ut og blande seg inn i oljen under innkjøring, men gi tilstrekkelig smøring de første sekundene før oljetrykket kom på plass.

Som nevnt så er det jo også forskjell på hvor lang tid det tar fra motoren bygges til den startes opp. Jeg så nylig en video av en motorbygger hos AMG, og han brukte bare olje overalt. Jeg vet ikke hva slags olje, men det ser ut som vanlig motorolje. Han bruker bare en helt anonym plastflaske med lang tut, som sikkert fylles opp daglig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.