Skeivslitte klosser og bremseskive RS2

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om noen kunne fortelle meg om det er noe spesielt jeg må passe på når jeg skal bytte skiver og klosser bak på min RS2.

 

- Bør man bytte boltene?

- Er det lurt å bruke kobberpasta på boltene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kobberpasta er vel aldrig feil ved en bremse jobb?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke smøre noen bolter. Men smør glideflaten på klossen der den skal gli inni kaliper. Ikke vits å smøre baksiden av kloss eller nav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at den ene klossen er helt inn til godset, mens den andre er nesten ikke slitt.. Er dette pga det du nevner Øyvind? At klossen ikke glir skikkelig inni kaliper?

 

Neste spørsmål er om det er noe triks for å få av bremseskiven. Har løsna "styreboltene"?, og kaliperen er av, men skiva sitter bom fast. NB! Kaliperen er bare satt på igjen for å legge den en plass, så prøvde ikke å ta av skiva med den på! :)

 

20120719_085827.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vel stempelet i caliperen rustet fast, da må du ha rep kit eller ny caliper :)

Mulig skiva er gammel og har satt seg litt, prøv å gi den noen kakk, kan være den løsner :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kalipern har ikke mange km eller år på seg, så jeg håper da inderlig den ikke er rustet fast...

 

Er ikke helt sikker på hvordan håndbrekket funker på denne, men dersom bremsebåndene sitter inn mot skiven så kan det jo være dem som gjør det vanskelig å få av skiva også!?

 

Da er vel stempelet i caliperen rustet fast, da må du ha rep kit eller ny caliper :)

Mulig skiva er gammel og har satt seg litt, prøv å gi den noen kakk, kan være den løsner :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opplevde akkurat det samme på B5'en min, kalipperene er ikke gammel, og glideboltene var heller ikke rustet fast.

Men alikavell så var innerste klossen slitt ned til stålet...

Fikk også presset inn stemplet uten og bruke overdrevent med makt, og det sklei helt inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Neste spørsmål er om det er noe triks for å få av bremseskiven. Har løsna "styreboltene"?, og kaliperen er av, men skiva sitter bom fast. NB! Kaliperen er bare satt på igjen for å legge den en plass, så prøvde ikke å ta av skiva med den på! :)

 

Du må slakke handbremsen slik at bremsebanda går klar slitekanten inne i handbremstrommelen (genialt prinsipp NEI.).

Gjøres på følgende måte:

Roter skiven til du ser et tannhjul gjennom det hullet som det ikke er "styrepinnebolt" i, dette roterer du på med et flatjern til det stopper, eller du får nok klaring til å ta av skiven.

Om skiven sitter bomfast har du skrudd feil vei :-)

 

Klønete forklart I know

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mainnskjit.. Står jo selvfølgelig med 3 hjul i bakken i garasjen, så her må jeg vel opp med hele ræva for å få vridd skiva til korrekt. Her må det større jekk til :)

 

Ser forresten ut som om begge sylinderne på innersida av kalipern er rusta fast.. Og da må jeg til med noe stort og tungt for å få klemt dem inn igjen, noe jeg igjen selvsagt ikke har. Håper bare det ikke er noe feil med kalipern.. Finner vel ut av det så snart jeg har fått klemt dem inn og ser om de glir ut igjen ved forsiktig bremsing..

 

Spørs om jeg må innse at hobbymek ikke er noe for meg ;) Litt frustrert :)

 

Men takk Frode, håper jeg får av skiva når jeg får slakka bremsebånda!

 

Du må slakke handbremsen slik at bremsebanda går klar slitekanten inne i handbremstrommelen (genialt prinsipp NEI.).

Gjøres på følgende måte:

Roter skiven til du ser et tannhjul gjennom det hullet som det ikke er "styrepinnebolt" i, dette roterer du på med et flatjern til det stopper, eller du får nok klaring til å ta av skiven.

Om skiven sitter bomfast har du skrudd feil vei :-)

 

Klønete forklart I know

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suksess! Måtte åpne luftenippel og presse inn stemplene. MEN er det noen spesifikk rekkefølge man bør lufte niplene på disse kaliperne? Jeg luftet først den indre (den som jeg åpnet for å trykke inn stemplene) og deretter den ytre. Og bremsene kjennes fine..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det logiske er vel i grunn og lufte yttre del først, så indre? om ikke mitt trøtte hode er helt på bærtur? samt lufte høyre bak først, så venstre bak for og få ut all luft i systemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.