Bolt i bremsecaliper gikk ad undas! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skulle bytte skiver på forbremsen i helgen.. Støtte på et problem da den ene bolten ikke ville løsne. Tok i og der forsvant vinklene i umbraco bolten.. Den ble helt rund! Jeg MÅ få den ut.. Skal kjøpe ny bolt i lunsjen, men problemet er vel hvordan jeg får ut den gamle!

Tenker på å skjære løs gummibeskyttelsen, file hakk i bolt hodet og prøve å skru med tang.. Noen som har andre tips? Forbannet irriterende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo alltids bore den ut da,men da må det gjenges opp igjen og er en : bråk :: mad : jobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skiftet reg.reim på Corren min hendte noe av det samme med en umbrako-bolt. Da tok en av gutta på verkstedet noe som lignet en meisel, slipte den skikkelig skarp foran og slo den _inn_ i bolten på ene siden. Når det hadde blitt et skikkelig hakk, vinklet han jernet slik at han slo bolten mot solen. Etter noen få kakk gikk den rundt. Da hadde vi knekt en umbrako med latmannsarm og siden rundet den først. :o

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det største problemet er vel at det er så dårlig plass! Blir stress å skru av hele navet for å få arbeidsrom!

Skal jeg borre den ut må jeg på verksted tror jeg! Har ikke akkurat utstyr for å gjenge opp etter boring..

Får prøve med tang først! Men er fortsatt åpen for forslag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å banke inn en tolvkanbits eller en torxbits som er litt for stor, har funka for meg flere ganger, eneste ulempene er at det kan være vanskelig å få ut bitset ut av skruen igjen. Ellers så kan du jo bore litt i skruen og prøve å skru den ut med en skruetrekker, men skruetrekkern kan knekke inni umbrakoen hvis den sitter godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sveise en bolt fast på umbracobolten. Da kan du skru den av med en fastnøkkel..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har desverre ikke tilgang på sveiseapparat! Kanskje jeg kan ønske meg det til jul, samt et hurtigkurs i sveising?

Har skaffet meg en ny bolt i hvertfall så jeg gjør meg nå klar psykisk for å destruere den som sitter fast med en gang jeg kommer hjem fra jobb..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå til en som selger verktøy. Dær får du noe som ser ut som en pipe som du

slår uta på unbrako hode. Inni pipa er det noen riler som klorer seg fast.

: ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har desverre ikke tilgang på sveiseapparat! Kanskje jeg kan ønske meg det til jul, samt et hurtigkurs i sveising?

Har skaffet meg en ny bolt i hvertfall så jeg gjør meg nå klar psykisk for å destruere den som sitter fast med en gang jeg kommer hjem fra jobb..

Er det den som holder calipper og føringskinne så er det bare å bruke en rørleggertang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er den som holder på plass caliperen.. Det er en kort nede og en lang bolt oppe.. Skal gå på med tang når jeg kommer hjem! Og da skal den få smake min vrede! Grr.. He he.. :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel vel.. Jeg fikk den bolten ut til slutt! men det var etter å ha ødelagt et bremserør og slangen til caliperen.. : bråk : Det var umulig å få den bolten ut med mindre jeg fikk fjernet bremseslangen.. Det gikk ikke å skru den ut fra caliperen siden den satt fast og det ble for mye krøll på slangen. Prøvde da å sku ut bremseslangen fra bremserøret i festet, men den satt bom fast den også og røret vridde seg som en liten pasta skrue. Da ble jeg litt "sinna" og klippet vekk hele driten før jeg fikk skrudd ut bolten fra caliperen med min onkels enorme rørtang! Jaja.. Sånn går no dagan!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.