#1 Skrevet Juli 18, 2012 Hei! Har en Bora stasjonsvogn 1.9 TDI 115HK AJM/AUY som har et merkelig problem. Den har liksom mistet futtet. Den fusker ikke og går fint på tomgang, men når man skal gasse så er det liksom veldig dødt. De aksellererer, men kommer det en slak bakke så må man gire alvorlig ned og pine den stakkars motoren. Den har nå akkurat tippet 204'km på tellern. Bilen har nettopp byttet olje, oljefilter og dieselfilter. Feilen var ikke der før etter noen uker etter dette byttet. Motoren lever på Castrol 5W-40 TurboDiesel og har gjort det siden de to forrige byttene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2012 Defekt luftmengdemåler kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 19, 2012 Da har jeg fått testet med lmm frakoblet, ingen forskjell i oppførsel. Så da kan vi ganske sikkert si det er den som er synderen? =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 19, 2012 Burde ta en diagnose. Men hvis bilen oppfører seg helt likt med LMM frakoblet, er det et tegn på at den ikke henger helt med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 19, 2012 hmm... Ok, selv om det ikke lyser i dash så ligger det kanskje en feilmelding der? Skal se om jeg får lest ut imorgen, takk for hjelpen så langt! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 19, 2012 Uansett gir LMM sjelden og aldri feilkode hvis den er defekt. Må evt. logge måleverdier på den under kjøring for å få reel diagnose. Men som sagt før her tyder jo ting på at den er defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2012 Beklager sen oppfølgning fra meg her. Da har jeg finni ut at LMM leser verdier og alt, mens turbotrykket er på konstant 0,1 bar nå... Jeg skal prøve å få lagt ut en filmsnutt som viser RPM - MAF - vakum/trykk og evt. det dere måtte trenge for å hjelpe videre =) (Har Kiwi sammen med Torque) Tusen takk for alle svar hittils! =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2012 Defekt turbo ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 5, 2012 Ja, har vel egentlig fryktet det en liten stund, men hadde noe håp om at det kanskje kunne være vacumslanger eller noe annet enn det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2012 Har du sjekket vakuum systemet? Vakuumklokka på turboen må ha fra ca -0,5 bar vakuum eller mere for og få turboen til og dra seg på maks. Ved mindre vakuum en dette vil turboen lade under foreskrevet verdi Har nettopp hatt samme problemer på min passat. Jeg hadde dårlige vakuumslanger nede ved magnetventil og vakuumreservoar. I tillegg fant jeg lekkasje ved stussen rundt vakuumpumpa og ved skjøt på vakuumrør som går til bremsekraftforsterker. Etter og ha fikset disse feilene har jeg fått tilbake en bil som drar godt igjen. Nå får jeg -0,8bar i vakuum på tomgang mens før klarte den -0,2 til -0,3 på tomgang, dvs mindre enn turboen måtte ha for å gi rett ladetrykk. Jeg kjøpte en vakuumpumpe på biltema art. 15-1392 for og kunne feilsøke på en ordentlig måte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...