2001 A4 B5 - bilen starter ikke, Møller mener det er ABS styringsenhet

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det siste året har jeg hatt problemer med å benytte den ene nøkkelen til bilen min. Startsperre symbolet har blinket, og bilen vile ikke starte. Når jeg har benyttet den andre nøkkelen har alt vært fint.

 

Dama sendte bilen innom vask siste dag før ferien, og da hun skulle hente den ville ikke bilen starte (med den 'gode' nøkkelen).

 

Snakket med møller og de mente det var tenningslåsen som måtte byttes, noe som virket fornuftig. Jeg reiste på ferie mens de skulle fikse den, og nå fikk jeg telefon om at det var ABS kompressor / styringsenhet som må byttes (?!?). Kan dette være riktig? Kan en ABS styringsenhet får nøkkelsymbolet i instrumentpanelet til å lyse og hindre bilen i å starte?

 

Prisoverslag for å bytte ABS styringsenhet: drøyt 15.000 + jobb = 18000,-

 

Sitter i Italia og lurer på hva i all verden jeg skal gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de kan garantere at det er feilen og du slipper å betale om det ikke fikser problemet er det vel greit? Synes det virker rart om bilen går i vranglås pga ABS, da det ikke er noe problem å kjøre uten bare man vet om det, derfor varsellampen er der?

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ABS lampen lyst mens dere har kjørt bilen? Husker du sist ABS-en slo inn? Synes det høres veldig rart ut at bilen ikke starter pga. ABS styringsenheten... Har Møller byttet tenningslåsen i det hele tatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri sett ABS lampen lyse, så det er derfor jeg syns hele opplegget virker rart. Jeg er rimelig sikker på at ABS-en slo inn i vinter.

 

Jeg ble så satt ut at jeg glemte å spørre om tenningslåsen i det hele tatt, jeg ble så opptatt av ABS-en. Jeg får ringe de igjen i morgen og høre hva de egentlig har gjort.

 

Når jeg snakket med de rett før jeg reiste var de 98% sikker på at det var tenningslåsen, også ringer de meg opp og forteller om ABS-en som kan påvirke alle andre deler av det elektriske. Etter å ha lest litt rundt på forumet her virker det jo som man fint kan kjøre uten å koble til ABS-en engang....

 

Jeg ringer de igjen i morgen for å få mer info, og evt. få de til å sende meg delenummer de mener må byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som alt de sier er feil mener jeg..

startsperra får signal fra nøkkelen om at det er nøkkelen til bilen, som gjør at den lar bilen starte, hvis du oppbevarer bilnøkkel sammen med mobil, andre nøkkler o.l. så blir dette signalet svakere over tid, noe som igjen fører til at du som du sier måtte bytte nøkkel. men når du sier bilen ikke starter så er jeg 99% sikker på at det ikke er noe med startsperra/tenningslåsen å gjøre, siden hvis det hadde vært startsperra så hadde bilen startet, og så daua igjen etter 2-4 sekunder pga startsperra.

"vanligste" feilen jeg har vært borti på disse bilene når de plutselig ikke starter er rett og slett bensinpumpe.

 

kan uansett garantere deg at den ABS styre enheten ikke har NOESOMHELST med dette å gjøre. bilen starter og går som ei klokke uansett hva som skjer med abs systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette forumet er bare helt uvurderlig... Takk for all hjelp.

 

Ut ifra deg jeg når har lest fra dere, samt fra de tråden over ang tenningslås og en annen tråd ang ABS enhet, så virker det som jeg nå må taue bilen min hjem igjen fra Møller og gjøre jobben selv.

 

Svein Harald, jeg var nok litt upresis i min beskrivelse. Bilen tenner men dør umiddelbart etter et halvt sekund, i tillegg blinker nøkkelsymbolet i instrumentclusteret.

 

Etter å ha lest litt rundt så er jeg også usikker på om det kan være noe med alarmen å gjøre (sitter en defa sammen med sikringene). Jeg mener å huske at fjernstyringen av sentrallåsen heller ikke fungerte når jeg stod der og var stressa dagen vi skulle bile på ferie.

 

Uansett skal jeg ikke forhåndsbetale en del på 15000+ før jeg har fått sjekket litt videre selv. Det får jeg ikke gjort før mandag om litt over uke da jeg er på ferie.

 

Jeg har nå god tro på at en liten lodding er det som skal løse startsperre problemet, det er i alle fall det jeg har lyst til å teste først. Deretter får jeg sjekke om det faktisk er noe problem med ABS-en, og evt bestillen en del fra USA. Husker ikke nå stedet som ble anbefalt men ABS styringsenheten kom på rundt 1500 kr fra USA leste jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

…og hvis du tilslutt MÅ bytte ABS-sentralen så får man billige i USA.

Du får billige brukte for, men du får også nye direkte fra Bosch. Jeg kjøpte min igjennom ECS Tuning og betalte 3000kr for en helt splitter ny.

 

Tok meg 30min å bytte (må ut med spylervæsketanken).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset, det skal jeg huske dersom den viser seg å være defekt. Får se det an når jeg får bilen 'hjem'.

 

Møller sa at denne delen var spesielt dyr på denne modellen fordi at kompressor/pumpe og styringsenhet satt i samme modul og må man måtte bytte begge deler. Jeg kjenner ikke denne modulen i det hele tatt. Er det noe spesielt med A4 B5 2001 modellen? Eller er det bare de som bytter 'hele sulamitten' for å være sikker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, takk.

 

Da kan jeg benytte den som sitter der som en test, og om jeg bommer på loddingen kan jeg kjøpe rep-kit'et.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger en oppdatering.

 

Først vil jeg takke dere for at jeg kunne være litt 'bombastisk' i hva jeg ville de skulle gjøre med bilen.

 

Da jeg kom til Møller måtte jeg snakke med 4 stk før jeg traff på en som ville høre på hva jeg sa. Jeg fortalte han at jeg ville bytte ledning og kontakt til avlesningsringen rundt tenningslåsen. Han sa det ikke fantes til facelift utgaven, men etter å ha snakket med verkstedgutta skulle de prøve å bestille den som var til pre-facelift for å se om det gikk an å bruke den.

 

Etter 3 dager ringer de tilbake og bilen starter uten problemer. Jeg tar med bilen hjem og betaler gladelig for at de har byttet ledning (270 kr) og jobben de har gjort ellers (diagnostikk).

 

De forteller meg at jeg fortsatt har problemer med ABS og Airbag (ny feil!). Airbag lampen lyste når jeg hentet bilen, og jeg tenkte jeg skulle kikke mer på bilen hjemme.

 

Kom hjem og kjørte avlesning med vagcom:

1) Fant ingen feil på ABS i det hele tatt (!)

2) Fant 2 feil på Airbag (Internal Control Module Memory Error + Resistance too high (Intermittent))

 

Fikk bare fjernet en av to feilkoder på Airbag'en, men nå lyser i alle fall ikke Airbag lampen lenger.

 

Det er mulig jeg må bytte control modulen til Airbag'en - men det skal jeg undersøke litt nærmere først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.