#1 Skrevet April 25, 2005 Audi 2.3E 1993 Ng Som dere skjønner har OGSÅ jeg litt problemer. Bilen rykker merkbart i fjerde og femtegir, kjenner det egentlig kun ved moderat pådrag i lange motbakker.. Jeg har skiftet: - Fordelerlokk - Rotor - Tennplugger - Bensinfilter Ellers har den nettop fått ny regreim og termostat, vet ikke om det har noe å si men;) Forbruket er normalt, testet den igår, fyllte opp tanken og kjørte 14 mil, jeg fyllte så opp igjen (på en annen pumpe) 7 Liter!! Kan det være pluggledninger, eller lamda? temp føler? Oljetrykk, og motortemp er normalt, har en mistanke om at dynamo er sliten, men den lader normalt ifølge instrumenta. Det jeg har lagt merke til er at jeg har litt frieksos, og det ligger nært motoren tror jeg Noen meninger? Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 28, 2005 Mener det har blitt litt værre nå.. kjenner det liksom hele tiden! Ingen som kan hjelpe meg? hvordan skal jeg eventuelt sjekke lamdasonde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 28, 2005 Mener det har blitt litt værre nå.. kjenner det liksom hele tiden! Ingen som kan hjelpe meg? hvordan skal jeg eventuelt sjekke lamdasonde? Måten jeg har lært for å sjekke lambda sonden er: Et stykke bak på motoren, på høyre sida sett forfra, er det to kontakter som går gjennom et slags vinkeljern. Den ene er to-polt, dette er heatingen til lambdaen mener jeg.. Den andre er bare to kabelsko som blir skjøtet inni en slags gummi-hylse. Drar du fra hverandre denne kontakten mens motoren går, skal du høre at tomgangen forandrer seg, da fungerer lambda-sonden. Selvfølgelig kan det være slik at lambda-sonden fjusker litt innimellom, men viss du kjører en tur med denne frakoblet, vil du merke om bilen slutter å fjuske.. (OBS du får sannsynligvis HØYT bensinforbruk med lambdaen frakoblet..) Jeg har litt av samme problemet (med frieksos), hos meg er det sprekke i eksos-manifolden. Skal få bytta den nå i helga og se om bilen begynner å gå skikkelig igjen Min teori er at det suges luft INN gjennom sprekka i manifolden, som blandes med eksosen ut fra motoren, når da denne blandingen kommer ned til lambdaen, registreres en for tynn blanding mellom luft og bensin (for mye luft), og hjernen pøser på med mer bensin. Med varm motor på tomgang ble det målt et A/F-forhold på 14,7:1 , mens det skal være 14,9:1. Vet ikke om det er nok "feil" til at bilen går dårlig, men det finner jeg ut neste uke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 28, 2005 Jeg hadde også dette problemet med min 2.8. Rykket helst på lavt turtall og belastning. også tomgang. Fikk byttet både dyser og pluggledninger og lambdasjekk til ingen nytte. Så var det en gluping som ba meg sette inn plugger med høyere varmeverdi, og vips, OK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 4, 2005 Måten jeg har lært for å sjekke lambda sonden er: Et stykke bak på motoren, på høyre sida sett forfra, er det to kontakter som går gjennom et slags vinkeljern. Den ene er to-polt, dette er heatingen til lambdaen mener jeg.. Den andre er bare to kabelsko som blir skjøtet inni en slags gummi-hylse. Drar du fra hverandre denne kontakten mens motoren går, skal du høre at tomgangen forandrer seg, da fungerer lambda-sonden. Selvfølgelig kan det være slik at lambda-sonden fjusker litt innimellom, men viss du kjører en tur med denne frakoblet, vil du merke om bilen slutter å fjuske.. (OBS du får sannsynligvis HØYT bensinforbruk med lambdaen frakoblet..) ok, kjørte varm motoren, og da koblet jeg fra den "minste koblingen" (den med gummihylsa).. turtallet fallt IKKE.. For det var denne du mente jeg skulle ta av? Så gjorde jeg tilsvarene på min brors 90 2.2E (NG) 1988, den med ny lamda, der forandret turtallet seg 1 sekund etter at jeg dro ut den samme koblingen; Er da min lamda defekt? Håper virkelig det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 4, 2005 ok, kjørte varm motoren, og da koblet jeg fra den "minste koblingen" (den med gummihylsa).. turtallet fallt IKKE.. For det var denne du mente jeg skulle ta av? Så gjorde jeg tilsvarene på min brors 90 2.2E (NG) 1988, den med ny lamda, der forandret turtallet seg 1 sekund etter at jeg dro ut den samme koblingen; Er da min lamda defekt? Håper virkelig det! Kan virke litt som den er defekt da, uten at jeg vet det helt sikkert.. Men ettersom tomgangen forandret seg på NGen med fungerende lambda, så tror jeg at jeg ville kjøpt en ny og prøvd.. Evnt kan du kanskje stjele lambdaen fra din bror, sette den på din bil, og se om den fungerer bra da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 4, 2005 jeg byttet lambda på min på fredag pga forbruk og fusking,men det hjalp ingen ting,min "sperret" på 5000 og oppover,samt det er dårlig drag i den til tider. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 4, 2005 Jeg lurer nå på om nye pluggkabler er et stikkord her.... Hadde nok gitt det et forsøk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 4, 2005 Kan virke litt som den er defekt da, uten at jeg vet det helt sikkert.. Men ettersom tomgangen forandret seg på NGen med fungerende lambda, så tror jeg at jeg ville kjøpt en ny og prøvd.. Evnt kan du kanskje stjele lambdaen fra din bror, sette den på din bil, og se om den fungerer bra da Det sier vel egentli seg selv at det er noe galt med den da, så jeg fikk bestillt ny jeg.. Egentlig ganske greit å handle bil på firma når man skrur selv, for da betaler de for delene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 4, 2005 Jeg lurer nå på om nye pluggkabler er et stikkord her....Hadde nok gitt det et forsøk Fikk målt ledningene, og motstanden, eller hva det var jeg skulle måle.. uansett var det riktig..! Men tomgangen er helt fin Har litt tro på lamda nå jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2005 Audi 2.3E 1993 Ng Som dere skjønner har OGSÅ jeg litt problemer. Bilen rykker merkbart i fjerde og femtegir, kjenner det egentlig kun ved moderat pådrag i lange motbakker.. Jeg har skiftet: - Fordelerlokk - Rotor - Tennplugger - Bensinfilter Ellers har den nettop fått ny regreim og termostat, vet ikke om det har noe å si men;) Forbruket er normalt, testet den igår, fyllte opp tanken og kjørte 14 mil, jeg fyllte så opp igjen (på en annen pumpe) 7 Liter!! Kan det være pluggledninger, eller lamda? temp føler? Oljetrykk, og motortemp er normalt, har en mistanke om at dynamo er sliten, men den lader normalt ifølge instrumenta. Det jeg har lagt merke til er at jeg har litt frieksos, og det ligger nært motoren tror jeg Noen meninger? Takk! DA VAR PROBLEMET LØST. NY LAMDASONDE Katalysatoren fikk sparken også, merker dette MEGET god på bilen nå, kan akse i motbakker der jeg tidligere måtte sette bilen i fjerde for å holde farta.. Men nå skal det sies at jeg byttet lamda samtidelig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...