#1 Skrevet Juli 21, 2012 Som tittel sier, er toppene på NG og AAR identiske? Har dårlige (les: ikke eksisterende) ventiltetninger på min 100, og en kamerat har en NG topp liggende som jeg evt. kan overhale og skifte ut mot min AAR. Begge er 1993-modell, btw. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 21, 2012 mener det ja... du kan sikkert verifisere det med delenr på toppene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 22, 2012 mener det ja... du kan sikkert verifisere det med delenr på toppene. Selvom det er samme delenr på toppen betyr ikke det at innmaten er lik. Beste er vell å sjekke i etka kanskje ? evt sjekke delenr på kam osv. hvis det ikke er noe hast kan jeg sikkert ta en titt i etka på jobb i morra.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 22, 2012 Selvom det er samme delenr på toppen betyr ikke det at innmaten er lik. Beste er vell å sjekke i etka kanskje ? evt sjekke delenr på kam osv. hvis det ikke er noe hast kan jeg sikkert ta en titt i etka på jobb i morra.. Spørsmålet er om toppen er lik, ikke alle de andre delene, de kan man flytte over Men hvis man er i tvil så går det å sjekke delenr på feks kam o.l. der også. Om jeg ikke husker feil så var de samme, komplette, toppene som ble brukt på disse bilene. Lurer på om ikke hovedforskjellen på NG og AAR ligger i utforminga av endel av innsugsdelene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 22, 2012 Spørsmålet er om toppen er lik, ikke alle de andre delene, de kan man flytte over Ja, de kan, men planen var da å ha en komplett topp klar til å flytte over på motoren, ikke å ha to topper i smådeler... Om jeg ikke husker feil så var de samme, komplette, toppene som ble brukt på disse bilene. Lurer på om ikke hovedforskjellen på NG og AAR ligger i utforminga av endel av innsugsdelene. Ja, jeg mener det samme selv. Det er enkelte komponenter som jeg vet er forskjellige, som øvre del av innsugsmanifolden, eksosmanifolden, dynamoplassering, enkelte elektriske komponenter som lambda etc. Tipper AAR er nærmere NF enn NG? Så, for å stille spørsmålet annerledes. Det er altså ventiltetningene som er problemet. Bør jeg skifte disse mens toppen står på motoren, eller skaffe en separat topp, gjøre denne i stand, for så å skifte toppen på motoren senere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 23, 2012 Ja, de kan, men planen var da å ha en komplett topp klar til å flytte over på motoren, ikke å ha to topper i smådeler... da må du jo skrive det da Ja, jeg mener det samme selv. Det er enkelte komponenter som jeg vet er forskjellige, som øvre del av innsugsmanifolden, eksosmanifolden, dynamoplassering, enkelte elektriske komponenter som lambda etc. Tipper AAR er nærmere NF enn NG? Så, for å stille spørsmålet annerledes. Det er altså ventiltetningene som er problemet. Bør jeg skifte disse mens toppen står på motoren, eller skaffe en separat topp, gjøre denne i stand, for så å skifte toppen på motoren senere? ja, er vel noen flere forskjeller enn kun hva jeg mente og mulig AAR er mer lik NF mtp. at de har litt mer felles karosseri de sitter i. hvis du skal skifte ventiltetninger mens toppen står på så må du jo sette trykk på sylinderne og krysse fringra for at ikke ventilene forsvinner nedi Jeg har aldri bytta ventiltettninger mens toppen sto på bilen, synes det er greit å ha toppen av når man gjør sånt. Men igjen, klarer du å gjøre det mens toppen står på så sparer du endel arbeid og slipper å tenke på å bytte strekkbolter, toppakning, olje, kjølevann osv. jeg personlig hadde nok bytta toppen tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 23, 2012 Sjekket etka nå, delenr på topp inkl alt av innmat utenom kam er det samme delenr. Er også samme delenr på kam 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 23, 2012 hvis du skal skifte ventiltetninger mens toppen står på så må du jo sette trykk på sylinderne og krysse fringra for at ikke ventilene forsvinner nedi Jeg har aldri bytta ventiltettninger mens toppen sto på bilen, synes det er greit å ha toppen av når man gjør sånt. Men igjen, klarer du å gjøre det mens toppen står på så sparer du endel arbeid og slipper å tenke på å bytte strekkbolter, toppakning, olje, kjølevann osv. jeg personlig hadde nok bytta toppen tror jeg. Med stempel på topp og trykk i sylinderen så er det vel ikke noen stor fare for at ventilen forsvinner? Tror nok jeg kommer til å forsøke å bytte med toppen montert ja. Krever mye mindre nye deler, mindre arbeid også. Siden bilen er i daglig drift så er det bare en fordel om bilen er raskt ferdig. Må bare lage meg spesialverktøy for å presse ned ventilfjærene. Så på Samstagsales.com at de skulle ha totalt $330 (2000 kr) for dette verktøyet, det er totalt utelukket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 23, 2012 Med stempel på topp og trykk i sylinderen så er det vel ikke noen stor fare for at ventilen forsvinner? Tror nok jeg kommer til å forsøke å bytte med toppen montert ja. Krever mye mindre nye deler, mindre arbeid også. Siden bilen er i daglig drift så er det bare en fordel om bilen er raskt ferdig. Må bare lage meg spesialverktøy for å presse ned ventilfjærene. Så på Samstagsales.com at de skulle ha totalt $330 (2000 kr) for dette verktøyet, det er totalt utelukket. Det er helt korrekt at det ikke er nei. Tanken har slått meg... heh jupp, lurer på om kanskje ikke ole opsahl lagde en ventilkompressor for montering oppå toppen eller noe sånt til sin 20vt. Verdt å sjekke, mulig du kan finne en god start til en budget variant der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 24, 2012 Jeg ser ikke for meg at det skal være så altfor vanskelig å lage verktøyet. Se om jeg får lånt en topp (den jeg nevnte tidligere i tråden) til å lage verktøyet på, og kanskje bygge om en klassisk ventilfjærklemme... Bør fungere det ja! Det ligger jo også bilder av det ordentlige verktøyet på samstagsales.com til inspirasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...