#1 Skrevet Juli 21, 2012 Siden denne motoren kan være generelt uggen å feilsøke på, tenkte jeg at jeg skulle poste min løsning på ett av problemene jeg har hatt. For en liten stund tilbake fikk jeg problemer med turbotrykk som forsvant etter en stunds kjøring eller hele tiden på dager med varmt vær. Ingen feilmeldinger i VAG-COM, motor/girkasse gikk ikke i nødmodus og det var ingen unormal røyk. Logget turbotrykk når feilen oppsto, og hadde da et makstrykk på ca. 0.3 bar. Jeg gikk over alt av slanger uten å finne noen lekkasje (dog ble slangen fra turbo og over på rør videre til IC skiftet da den begynte å bli dårlig). Vakumklokke på turbo hadde nettopp blitt byttet, og armen beveget seg som den skulle når vakumslangen til denne ble koblet fra og til. Ble kjørende slik en ukes tid, da bilen kunne gå som normalt på kortere turer før den plutselig en dag sluttet å lade helt. Fryktet at turbo hadde pakket inn årene, men var fortsatt ingen unormal røyk og ikke olje i slanger til IC. Armen til VNT-mekanismen beveget seg fortsatt som normalt når slagen ble koblet fra/til, så prøvde derfor tilfeldigvis å bytte om på N75 og ventilen som styrer EGR (EGR er uansett blendet på bilen min, så har ingen ting å si om styring skulle være defekt.) Plutselig var trykket tilbake og bilen ble i dag offisielt friskmeldt etter ca 7mils kjøring uten noen som helst problemer. Lader nå i tillegg noe tidligere enn før (kommer allerede ved 13-1400rpm). Så for N'te gang har noe som potensielt kunne blitt dyrt vært en easy fix Jeg har allerede hatt flere feil som har vært i forbindelse med vakumsystemet, så er vel liten tvil om at dette er stedet å begynne når lignende feil oppstår 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 21, 2012 Legg gjerne inn et bilde av hvilken av ventilene som nå er koblet hvor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 22, 2012 (endret) Både N75 og styringsventilen til EGR står plassert på torpedoveggen ved siden av dieselfilter. På bildet er kontakene skiftet om, så fargene vil være motsatt ved riktige koblinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...