Batteriet lader seg ut under kjøyring, ny dynamo

Anbefalte innlegg

Hei. Eg sliter med at batteriet på Rallye Golfen min lader seg ut under kjøyring. Deretter skifta eg dynamo(90 amper). Og etterpå har eg hatt samme problemet. Har også skifta batteri, men dette hjalp heller ikkje:S alle svar og tips blir tatt imot med åpne armer :)

takk for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning du har på batteriet ved ca 2000rpm da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lader den seg ut når den står i ro? Altså når den ikke brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1st. Punkt må vel være å få målt ladespenningen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt det samme problemet på coupeen, det viste seg å være en kabel på alarmen som gikk inn på metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikkje målt spenninga på 2000 rpm endå.

 

Den lader seg ikkje ut når den står i ro nei :S

 

Ladespenninga ligge på 11.76 volt ca.

 

Er redd det kan være ei kortslutning ein eller anna plass, har målt motstanden mellom batteriklemmene når bilen står i ro og der er det ingen kontakt nåken plass. Nåken som har andre tips? kansje ein liten ledning som er i metall ein eller anna plass i bilen? Setter pris på at folk gidder å svare :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må over 12.6 volt for å lade batteri. Helst 14, 4 volt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenning skal jo være optimalt på rundt en 14,7 V.

Du har alt for lite.

 

Etter mine erfaringer så kan dette være dårlige kabler, altså ledninger har rustet/fått dårlig kontakt.

Kan også hende den ligger inntil noe og da gnager seg tynnere og tynnere, kan også komme av den ligger for nærme noe som blir kjempe varmt så den mister ledeevnen.

 

Snakker da om kabling fra dynamo til batteri.

 

Har du ohm'et fra minuspolen på batteriet til chassi? Kan være dårlig kontakt der hvor minuskabel er festet til chassi.

 

Hvordan stand har batteriet? Er defekt batteri kan gi den slags problem. Og defekt batteri kommer gjerne av defekt/dårlig dynamo, som jeg regner med er årsaken til at dynamoen ble byttet.

 

Ubekreftet fra meg, altså har ikke testet dette, men det ville vel funke å koble av pluss siden av dynamo, og kjøre bilen litt på kun batteri mens du måler mellom pluss og jord på dynamo? Da får du jo spenningen dynamo gir uten noen annen faktor.

 

Noen som vet om dette funker?

Lader dynamo om den ikke har motstand?

 

Dynamoen din skal hvertfall gi over 14 volt, og dette må du få sjekket om den gjør, ellers er jo problemet selve dynamoen. Kan være feil på den selv om den er ny/fikset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måler du u 12v m motor i gang, er det ikke lading. .....

Bør ligge rett over 14 volt ideelt sett....

 

Tomgangs spenning på batt, bør vel også være over 12v uten belastning.

 

Du kan jo koble av + kabelen, og måle batt spenninga da.

 

Du kan også sette multimeter til Ohm.... og måle motstand mellom + kabelen. Og gods. Der bør det vel være høyest mulig motstand. Lav motstand = strømtrekk...

I samme rennet, ohm`r du minus kabelen fra batt til motor. der bør du ideelt sett, ha tilnærmest 0 ohm. ( 200 ohms skala på velge bryter)

 

Du kan også koble multimeter i serie med batt, og måle om det går noe strøm når alt er avslått..... der bør det være minst mulig verdi... typisk i mA området. Som er strøm til div mine kretser, event alarmsystem.... Har du strømtrekk av betydning. Kan Du begynne dra ut en å en sikring, til det forsvinner.......

 

Hadde nylig en kompis m en eldre audi 80, som fikk tappet batt over natta.... med å måle hvor mye strøm som gikk ut, og trekke ut 1 og 1 sikring, fant man ut at feilen lå i kupelys kretsen.... litt eir etc og det gikk kryp strøm til gods...

 

pga av lav spenning, 12-15 volt, skal det ikke mange ohm til, før du får et spenningsfall på noen volt.

 

Bare noen tips.... som kanskje kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladespenning skal jo være optimalt på rundt en 14,7 V.

Du har alt for lite.

 

Etter mine erfaringer så kan dette være dårlige kabler, altså ledninger har rustet/fått dårlig kontakt.

Kan også hende den ligger inntil noe og da gnager seg tynnere og tynnere, kan også komme av den ligger for nærme noe som blir kjempe varmt så den mister ledeevnen.

 

Snakker da om kabling fra dynamo til batteri.

 

Har du ohm'et fra minuspolen på batteriet til chassi? Kan være dårlig kontakt der hvor minuskabel er festet til chassi.

 

Hvordan stand har batteriet? Er defekt batteri kan gi den slags problem. Og defekt batteri kommer gjerne av defekt/dårlig dynamo, som jeg regner med er årsaken til at dynamoen ble byttet.

 

Ubekreftet fra meg, altså har ikke testet dette, men det ville vel funke å koble av pluss siden av dynamo, og kjøre bilen litt på kun batteri mens du måler mellom pluss og jord på dynamo? Da får du jo spenningen dynamo gir uten noen annen faktor.

 

Noen som vet om dette funker?

Lader dynamo om den ikke har motstand?

 

Dynamoen din skal hvertfall gi over 14 volt, og dette må du få sjekket om den gjør, ellers er jo problemet selve dynamoen. Kan være feil på den selv om den er ny/fikset.

 

Mener at dynamoen kanskje må "se" en viss motstand, for å kunne lade.. men skal ikke si det 100% sikkert. En annen ting er at den kanskje ikke har så godt av å bli kjørt uten batteri/ belastning. Er det eg er blitt fortalt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål om du har spenning på den små blå ledningen på dynamoen når tenningen er på. Står sikkert D+ på dynamoen.

Vist du ikkje har 12 volt der åpner ikkje diode brua. Og da er det ingenlading, Og dynamoen skal ha bortimot 14volt om batteriet er toppladet eller ikkje(spenning over batteri).

 

Kan jo hende eg husker feil men meiner ledninger er blå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo ta en titt på denne

kan kansje hjelpe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle hjelpsomme svar :) eg fant problemet i går, den små ledningen som går frå dynamoen(D+ ?) som gjekk inn mot cupeen var ødelagt i ei kobling nedenfor batteriet. Sette pris på at folk har tatt seg tid til å gje gode og utfyllande svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.