Forstillings kontroll etter bytte av kontroll armer?

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg et komplett forstilling sett som jeg da har tenkt å montere, men lurer på om jeg trenger forstillings kontroll etter det. Det eneste jeg ser som kan være justerbart er endeleddene, men vis jeg teller hvor mange ganger dem er gjenget på og monterer de nye likt, blir det ikke bra da? Har vært på 4hjuls kontroll for bare et par måneder siden etter jeg senket bilen. Så det skal være ganske 100% nå.

 

Er forøverig en audi a4 b5 2000modell det er snakk om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør ha 4 Hjulsmåling:) For kommer til å spise dekk etterpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte med et verksted hær i byen. De sa det kun var justering av spissing, altså endeleddene. Så får bytte å se hvordan det går :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har skyvelær, så kan du måle deg frem til sånn ca. riktig justering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde trikset med skyvelær, men ble ikke noe bra, selv 1mm har endel og si..

Og er altid noe forskjell fra endeledd til endeledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta selv endeledd på min B5 ved å kun telle antall omdreininger og bruke skyvelær. Kjørte en hel sessong på sommerhjula uten unormal dekkslitasje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du først har påkostet deg både senkesett og nå ny forstilling så anbefaler jeg deg og få tatt en ny 4 hjulskontroll.

Det er kun spissing (endeledda) som er justering på i forstillingen din, er denne feil vil du ikke bare mest sansynlig slite dekka feil, rattet kan også bli skeiv, og sist men ikke minst, kjøre egenskapene blir ikke slik b5'en din bør være.

 

Og bruke skyvelære og telle antall gjenger blir ikke nøyaktig nok, da en omdreining er omtrent det som skal til for og oppnå minste og øvre tollerance fra Audi.

 

Minste er 0,00° og max 0,20° mener jeg og huske din skal ha med 'sportsunderstell' så tollerancen er ikke stor, som du ser, det mest optimale med tanke på dekk slitasje og kjøreegenskaper er og få lagt spissinga så langt opp mot max som mulig, men innen for det enkelte hjul sin tollerance og total spissing tollerance.

 

Anbefaler deg en 4-hjulskontroll for og få utnytta kjøreegenskapene i b5'n din, samt mest sansynlig slite dekka på en optimal måte.. :)

 

Tatt 4-hjuls kontroller i noen år, så jeg veit godt åssn dette funker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir vel å merke fort om det blir feil. når jeg monterte senkesettet var rattet skjevt og umulig å ligge i en rett linje :P i verste fall skal jeg påkoste meg en ny 4hjuls kontroll, om jeg ikke gjør det unansett. hørte med audi og dem tar vist kun 4hjuls kontroll, og de mente at de øvre armene også blir stilt, mens mekonomen tar forstillings kontroll og justerer kun spissingen/ende leddene.

 

ble plaget med de nedre - bakre leddene.. skal ikke være lett å få ut den bolten nei. endte opp med å kappe dem og montere dem andre veien, istede for å bryte for å få inn den nye. bremse og drivstoff slangene gikk jo akkurat der dem kom ut, og i tilleg gikk dem rett i chassiet. utenom det var det en grei jobb. ble ikke helt ferdig i dag, men dere skal få høre hvordan det blir til slutt.

 

kan jo legge til at jeg har de to øvre og et endeledd til høyre side til salgs vis noen er interessert. byttet dem for en måned siden, så orker ikke bytte dem. tenker jeg ikke får noe for brukte forstillingsdeler uansett hvor lite brukt dem er :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er INGEN annen justering enn spissinga (endeledda) i multilink forstillinga, så dersom noen har fortalt deg at du kan justere på de øverste bærearmene, så aner ikke de helt hva de snakker om, de er satt fast der de står, ingen justerings mulighet der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er INGEN annen justering enn spissinga (endeledda) i multilink forstillinga, så dersom noen har fortalt deg at du kan justere på de øverste bærearmene, så aner ikke de helt hva de snakker om, de er satt fast der de står, ingen justerings mulighet der..

 

Bob bob, en kan også fordele camber ved å flytte traversen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan en forøverig på alle biler, men nå er det styrepinner på boltene/mot karroseriet så justeringsmuligheten er minimal, og ikke noe som gjøres på en vanlig 4hjulskontroll..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan en forøverig på alle biler, men nå er det styrepinner på boltene/mot karroseriet så justeringsmuligheten er minimal, og ikke noe som gjøres på en vanlig 4hjulskontroll..

 

Vel, er avlange hull tiltenkt justering på de fleste vag fra ca 97, jeg justerer dette alltid når dette er nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har byttet alt nå, og alt føles fint. rattet er ikke skjevt og den drar ikke mot høyre eller venstre. og det ble en drømm å kjøre. selv om det meste kansje ikke var så slitt at det burde byttes så ble det en helt anen verden å kjøre.

 

takker for alle svar. får se om jeg tar den på 4hjuls kontroll. skal på en liten lang tur om noen dager så får jeg se hvordan den oppfører seg :)

 

og et lite tips for dem som bor i bodø. dra innom hellanor vis dere skal ha deler.. fikk hele lemforder settet billigere en noen pris jeg fant på nett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.