hvor er det blitt av turbotrykket??

Anbefalte innlegg

Fikk montert turbotrykksmåler i dag da bilen har gått veeeeeeeldig dårlig den siste tiden..

turbotrykksmålern blir liggende på 0 når jeg har fullt pådrag i alle gir (framprovosering av trykk til ingen nytte) slipper gassen og den blir liggende på vacum siden.

Har noen vært borti dette??: bh :

Bilen er en 99mod Audi A4 1.8TQ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være så mye, lekkasje i trykkgate, defekt wastegate, defekt turbo osv.. Noen ulyder? Motor/turbo gått langt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være så mye, lekkasje i trykkgate, defekt wastegate, defekt turbo osv.. Noen ulyder? Motor/turbo gått langt?

 

ingen ulyder, kjøpte bilen for ca 6 måneder siden, og da sa forrige eier at turbo var byttet nettopp. så snakkern sant så er turbo gått ca 9000km. bilen er gått nå 189 000..

tror det blir rett på verksted imorgen, synd det er så jævlig stive verkstedspriser : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fort finne ut av dette selv, dersom du kan skru litt selv, anbefaler deg og skru av de 3 skruene som sitter fra turbo mot katalysator, da kan du se om wastegate 'setet' er borte, ikke helt ukjent at dette løsner på disse k03 turboene..

 

Siden den lader 0 og ingenting så mistenker jeg det, kan ikke være så veldig mye annet siden den ikke lader i det hele tatt, den skal da lade 0,4 eller noe slikt om den hadde gått i nødmodus.. :)

 

Jeg har et bilde her av hvor de tre skruene jeg mener du skal løsne, det ser nok ikke helt likt ut i ditt motorrom, men de sitter på samme plass, og de har dim 18mm mener jeg og huske.

 

Dårlig bilde men håper det hjelper deg litt :)

 

18102010065-1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ærlig si at jeg har ikke vært så mye borti turbobiler før da audin er den første, men litt kunnskap sitter jeg inne med ;)

men får jeg til i kikke inn i turboen bare med å løsne katn?

hva om wastgate setet er løsnet da? er dette noe man kan fikse eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av de tre boltene jeg har merka av her, ta bilde av hva du ser inni 'turbo'en og post her så kan jeg svare deg :)

 

Edit: Dersom wastegate setet er løst/borte så må du ha ny turbo..

Selvom turbo'en kan være omså hvor ny eller gått omså hvor lite, så kan det hende det er en billig kina turbo som står på.

 

Når du ikke får trykk i det hele tatt så har jeg stor trua på at det er wastegate setet ditt som er løsna og gått ut eksos'en..

 

Dersom det hadde vært løst, så hadde du nok hørt en slaks 'klirre' lyd fra turbosiden under motorbrems foreksempel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik ser det ut inni turboen. slenger med et bilde av katn samtidig, ser denne tett ut eller er den ok?

 

 

IMG_0960.jpg

 

IMG_0947.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

innsugssiden:

turboo.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser jo ut som det skal være høvelig i orden der..

Hører du noen 'blåse' lyd når du gir full gass? Sjekk alle slanger fra turbo, inn mot intercooler, mot innsug osv, at ikke en klemme er hoppa av eller dårlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket du om det er slakk i turboen når du først hadde alt åpent? Tenker på akslingen som turbinene er festet på. Skal ikke være slakk inn og ut, men kan være litt opp og ned mener jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå har jeg trykktesta hele anlegget fra turbo - intercooler og til innsug. ingen ødelagte slanger eller noe slik. har det åpent enda, så har sjekket at det er ingen slakke i turboen heller.. hmmm.

testa wastegate setet og, og dette åpner fint med trykkluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom plutselig på en ting. Hvilken slange har du koblet turbotrykksmåleren din inn på? Noen av slangene, spesielt de som går til bremseservoen har en enveisventil som gjør at det ikke skal komme trykk inn i disse slangene. Kun vakum. Kan du ha koblet deg inn på feil side av en av disse ventilene?

 

Syns bare det høres veldig lite sannsynlig ut at du ikke skal ha noe turbotrykk i det heletatt med noe som ser ut som en ok turbo og slanger som er helt tette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, koblet rett. bilde: (ikke min bil dette da)

[ATTACH]177668[/ATTACH]

 

skjønner virkelig ikke hva det kan være da.. må jo være turboen som har tatt kvell selv om det ikke ser sånn ut.. prøver å få turboen av manifolden nå men plages så med den innerste bolten på manifolden/turboen : bråk :

så får vi se om det ser noe uvanelig fra denne siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spinner turbinene fritt og? Høres veldig rart ut dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dem spinner fint og ingen ulyd når jeg snurrer dem men fingra. fikk ikke turboen løs ifra manifolden, så fikk ikke sjekka den siden..

blir helt fortvila når jeg ikke finner ut hva det er..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

idag for tok turboen kvell, tror jeg vet hva som er feil nå ; ) haha.

Noen som har en k03 turbo tilsalgs?? vil ha original turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som var galt da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.