Anbefalte innlegg

Holder på å oppgradere bremsene på bilen min, og lurer da på om det er noen som har erfaringer med silikonholdig DOT 5 væske?

Har hørt at en bør skygge unna silikonholdig væske for da bør man bytte pakkninger osv....?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det, er ikke anbefalt, fordi det orginale systemet tåler det ikke, bruk heller en racing dot 4 væske har kokepunkt på rundt 280 grader, holder en stund det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg som har ny innkjøpt flere liter av Ferodo DOT 5.1 bremsevæske da....:(

På flaska står det:DOT 3 og DOT 4 er egnet for hydrauliske systemer i motorkjøretøyer og motorsykler (innklusive ABS) DOT 5.1 anbefales spesielt for høyytelseskjøretøyer.)

Og da blir vel høyytelseskjøretøyer et definisjonsspørsmål? Eller er DOT 5.1 rett og slett "ubrukelig" på 'orig' S2 system?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest litt og tror det går bra, eneste er at du må tømme systemet for all bremsevæske før du heller på dot 5, kan nemlig ikke blande bremsevæske med forskjellig dot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener DOT 5 er silikonholdig og DOT 5.1 er vanlig bremsevæske.

DOT 3, 4 og 5.1 kan blandes, hovedforskjellen er kvaliteten og kokepunktet som stiger jo høyere tallet er.

DOT 5 har lavere kokepunkt enn DOT4, men trenger ikke skiftes da den ikke er hygroskopisk.

Dette gjelder for MC, er likt for bil da bremsevesken er den samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har søkt litt på nettet etter info og funnet en ting som er veldig viktig å få med seg!

 

Silicone DOT 5 is not compatible with the ABS hydraulic control unit because it doesn't lubricate the ABS pump like glycol based fluid. Silicone is slightly more compressible than glycol fluid. It has a higher wet boiling point because it doesn't absorb moisture like glycol fluid.

 

Dette var jeg ikke engang klar over, men det høres jo helt riktig ut. Videre så er det en ting som er verdt å nevne om DOT 5. Som nevnt så er denne ikke hygroskopisk, det vil si, den tar ikke opp vann. Dette er ikke heldig!

 

This lack of moisture absorption causes problems when water gets in the brake system. Instead of mixing with the brake fluid (so it can be flushed out easily), the moisture gets trapped at low points in the system and causes rust.

 

DOT 5.1 er hygroskopisk på samme måte som DOT 3 og 4. 5.1 er ikke silikonbasert, heller ikke 3 eller 4, kun 5 som er dette.

 

Her er et par linker som forteller mer om temaet, og forklarer litt om kokepunkt, bruk i løpsbiler (hovedsaklig banekjøring) osv.

 

http://www.rpmnet.com/techart/fluid.shtml

http://www.stealth316.com/2-brakefluid.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var godt å lese at DOT 5.1 er fult brukene :) Tror ikke det finnes så mye gamel bremse væske i systemmet mitt, siden jeg har alt av calipere og slanger nytt. Får bare ta å lufte cluchen så jeg fårut det lille som ligger av DOT 4 der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.