felger ikke bra etter ballansering!

Anbefalte innlegg

Som nevnt i en annen tråd jeg startet, så var det veldig mye vibrasjoner under kjøring, som kom av felgene.

Fikk de avballansert, og de virket gode som gull.

Jeg er ikke den personen som kjører i 100 å "shitfart", men da jeg tok med frua å ungen til. Østersund, så var det jo stort sett 90 og 100 sone.

Det var da jeg merket at det vibrerte nå djevelsk rett før jeg kom opp i 100 km/h.

Kunne se at miderste setet bak i bilen, holdt på å løsne, bamsen som hang på nakkestøtten falt ned. Da snakker vi vibrasjoner..

Felgene er av type Vertini Fairlaidy.

Hva gjør jeg?

Hvis det ikke er feil med ballanseringen, kan felgene fikses?

Hilsen en fortvilet Trønder på tur..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med dekka da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være dekkene?!

De er relativt kjørt ca 150 mil, så det er minimalt med slittasje.

Trur dekkene heter evergood elr no.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt uvanlig med balanseringsproblemer om det er billig dekk hvertfall, felgene skal ikke drive å forandre seg hvertfall, kan jo hende du har fått en skade da, men....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sentreringsringer på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er senteringer på.

Hvordan skal jeg evt gå frem mot forhandler?

Nå er jeg ikke ute for å lage kvalm.

Får de til å analysere dette, eller kommer de til å skylle på dekkene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke avbalansert ETTER du fikk dekkene på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis det er av billigste sort dekk er det nok mest sannsynlig høydekast. hadde det selv nettopp gikk inn og klaget og fikk ett par hakk dyrere/ bedre dekk måtte kun betale ett lite mellomlegg. veldig godt fornøyd med det. ville hørt med de, er de seriøse og dekka er rimelig nyhandlet tipper eg det ordner seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet akkurat dekk fra billige ching chong's til noen litt bedre, absolutt all vibrasjon ble borte. De prøvde først å balansere felgene, men det nyttet ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom dekk1 lade idag, og de kunne ikke finne noe feil med felgene eller dekkene, da de hadde en maskin som viste at alt var på stell.

Så ble fortalt at det kan være dekkene (type Evergreen) eller at Touran er følsom.

Så får slite ut dekkene, kjøpe nye neste år tenker jeg.

Men får jeg evt prøve et sett med dekk, før jeg kjøper dem, slik at jeg kan kjenne at det ikke rister?( hehe)

Ble også fortalt at en mulig 4-hjulskontroll kunne bedret dette.

Jeg har nettopp tatt 4-hjulskontroll, og da sto vinterdekkene på, 16" som stod på da.

Kunne dette ha noe innvirkning, fra 16" til 19"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heller fortsatt til dårlige dekk Evergreen er jo kina dekk, mye forskjellig i dekk som kommer i fra der, det kan også være bra, kjenner ikke til merket egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde bilen stått lenge stille i forkant? Jeg har opplevd høydekast etter å ha begynt å kjøre etter å ha kommet hjem fra ferie. Men det blir borte etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har også Touran og sliter med vibrasjoner bak.

Hadde det ikke med vinterfelgene (16")

Etter montering av RS6-2 replica felgene med Durum F-one dekk 235/40/18 så dukket dette opp.

Da fruen skulle på langtur med bilen (150mil) så stakk eg innom den lokale dekksjappa og fikk de sjekket, de var 100% i balanse.

Men etter at de monterte de på igjen så er nesten vibrasjonen borte.

Min teori er at det ikke er presis nok sentrering av felgen og en enda da opp med å skrue de fast bittelitt skjevt.

Det en kan prøve er å rotere felgen mens en skruer fast boltene sånn at den legger seg litt bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kanskje ikke alle verksteder som har maskin som balanserer både høyde og sidekast heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å rotere på plasseringen, bytte for og bakaksling f.eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter du til dekkene er utslitt, har du kanskje også slitt ut div hjullager og opphengskuler...og borrelåsen til bamsen.. :-)

Bare til ettertanke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjører jeg ikke så mye iløpet av den korte sommeren.

Så det er fare for at jeg kjøper nye dekk uansett til neste sommer.

Men burde bilen ha 4-hjulskontroll fordi det ble tatt med 16" vinterdekk mot 19" sommerdekk?

Høydekast kunn ved kinadekk kontra continental?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare kina dekk som har/kan ha høydekast, men mere utbredt på billig dekk, om du tar hjulstillingskontrollen med 16 eller 19 spiller ikke noen rolle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.