Får ikke dieseltrykk, 1.9TDI 1Z

Anbefalte innlegg

Har en A4 95mod 1.9TDI med 1Z motor. Har skiftet dieselinnsprøytningspumpe, men nå vil den ikke starte.

 

Kommer igjennom diesel hvis man blåser med trykkluft ned i tanken, men ikke noe trykk i systemet.

 

Bilen fungerte med den gamle pumpa, men jukset veldig på turtallet, derfor ble den byttet mot en som skal ha vært overhalt.

 

Registerreim og timing er som det skal være da vi har demontert og montert dette igjen. Mangler da bare finnjusteringen i VAG-COM som gjøres når bilen sviver, noe den ikke vil.

 

Noen som har vært borti disse motorene eller problemstillingen før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut om det er matepumpe i tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, der er ikke matepumpe i tanken i følge ETKA og Petter L. Så da kan vi jo ekskludere det. Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnetventilen på dieselpumpa ok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet over fra den gamle pumpa for å sjekke, men ikke noe forskjell.

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får den spenning da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har målt den og får spenning

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan det vel ikke være annet en luft problemer, kan være noe herk av og til.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får diesel frem til dysene ved bruk av trykkluft i påfyllingsrøret... Så skulle ikke være et lufteproblem... Elektrnikken i toppen av pumpa kanskje?

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å dra bilen i gang får litt mer omdreininger på motoren då:) Det kan forsatt være mye luft i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo alltids prøve å dra den et stykke ja.. Får se om jeg får med meg noen til uka..

 

Men ville tro at over en time med lufting, trykkluft så ville det kanskje kommet seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da starter den, men sviver alt annet enn rent. Får den ikke til å svive rent og så ryker den veldig hvitt.. prøvde justere litt på pumpa, men den rusa seg enten og låste seg der selv når tenking var av eller til andre siden så døde den ut. Midt imellom svev den skikkelig ujevnt.

 

51a6aa76-e9d0-bea1.jpg51a6aa76-e9ed-444e.jpg

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justere pumpe ? Hvordan ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grovjustere pumpa, altså timingen. Trenger vagcom for finjustering da..

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke ruse seg ved å vri på pumpen :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at registeret er 100% på? Hvis denne står feil på pumpen så vil du få dette. Jeg hadde samme problem med en caravelle med 1,6d for mange år siden. Da viste det seg at tannhjulet på pumpen hadde vridd seg noen hakk. Da var den veldig vanskelig og starte. Det kom masse hvit røyk og gikk veldig dårlig! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tannhjulet kan ikke vri seg pga kulen som låser det..

 

Men kan være mengden som er helt på tryne siden jeg har byttet litt om på toppene.

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er du helt sikker på? Hva med resten av registeret da? Står det skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket diesel filteret, kan det ligge noe som sperrer? Mener de røker hvit når motoren ikke får nok drivstoff??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registeret ble tatt av og timer opp igjen med hjelp fra flere som nikket enige så skal være bra.

 

Filteret er nytt for et par tusen km siden.

 

Den hvite røyken tror jeg er uforbrent diesel.

 

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle oppdatere her siden vi fant løsningen.

 

Det jeg måtte gjøre var å skifte over til den gamle pumpetoppen fra 1Z motoren og brukte bunndelen fra den nye som var fra AFN da AFN toppen tydeligvis ikke ville snakke med bilen.

 

Justerte mengden etterpå og mangler nå å bare justere timing. Men bilen starter med en gang og sviver veldig fint. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.