Klima på B6 Blåser bare "varm" luft

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i Sverige på ferie og her er det sommer. På motorveien i ca 120 km/t så sluttet klimaen på A4 B6en plutselig å funke. Blåser nå kun samme temperatur som utelufta eller varmere. Noe som ikke er behagelig når det er 26 C. :shf::confused::

Lokale "Møller" hadde ikke tid til å ta den inn her så får ikke sett på det før jeg kommer hjem. Noen tips om feilsøking jeg kan gjøre selv? Har sett over de slangene jeg kan se (?) og de virker hele.

Er det kompressoren som er gåen eller kan det være at det er tomt for gass pga lekk slange? Skjedde som sagt litt "plutselig" etter 2 timers cruising på gode svenske veier. Frø detfunket den utmerket (ca 1.5 år siden jeg hadde service på det sist).

Takknemlig for alle tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 1.8T?

I såfall har det vært endel klimapumper som har tatt kvelden på 1.8T.

Siden det skjedde plutselig holder jeg en knapp på klima-pumpa og ikke lekkasje. Det kan være klutsjen på pumpa som er gåen.

For å sjekke at pumpa virker kan du la bilen stå på tomgang med klimaen avslått, så skrur du på klima anlegget. Hvis pumpa slår inn slik den skal vil turtallet endre seg noe fordi det blir større motstand på multireima ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!! Beklager, glemte å nevne at det var en 1,9 TDI. Er det samme pumpe på den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jeg faktisk ikke sikker på. men vil tro at det er noe av det samme ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Ok. Godt tips anyways! Da prøver jeg det i morgen tidlig. Neste spm er jo da om dette er noe som er lett å skifte? Dyrt? ...hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumpa koster litt, ca. 3500,- tror jeg at jeg betalte med ny multireim.

Jobben er vel forholdvis grei for den som har skrudd litt før. Jeg fikk fetteren min til å gjøre det for meg og han brukte ca 2 timer ;)

Hvis du da skal ta dette på verksted blir det vel

pumpe, ca. 3500,- + 2 arbeidstimer á ca.900,- + klimagass, ca. 1000,- = 6300,-

dette er ca, ca, ca :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai ai...ja ja..så lenge ikke hele kompressoren er gåen så..det blir vel dyrere...

Dette er uansett det jeg vil kalle et godt svar! Tusen takk igjen. Blir bare mer og mer glad i dette forumet! Gir lyd så snart jeg finner ut noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med pumpa mener jeg kompressoren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkte forresten på mekonomen.no nå, pumpa/kompressoren koster 10k : eek :

Og forresten bare hygelig å være til hjelp! Digger det forumet her. får jo svar stort sett med en gang ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på hvorfor prisforskjellen er så stor, men ser at til gamlebilen (TT 1.8TQ) koster klimakompressoren litt over 5000,-

Jeg har en onkel som jobber på mekonomen, så sikkert derfor jeg har fått det til 3500,- ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis kompressor har tatt kvelden vil jeg ikke anbefale å bare bytte komp. Den kan ha gitt fra seg spon som ligger i systemet. Når du da kun monterer ny kan den nye dra inn dette og ta kvelden den også. Her bør det skiftes drossel, tørker og utføres en skylling av anlegget. Hvis det er det som er feilen da:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Øyvind. Takk for gode råd. Prøvde Emil sin tomgangs sjekk og da var det lite som skjedde. Så det tyder vel på at kompressoren er gåen (?). Regner med at dette vil gi en feilkode i VAgcom? "Drossel? Tørker? Hehe..her var det mye nytt for en ukyndig klimakar. Er redd for at det koster en arm og et bein om Møller skal gjøre dette. Er dette noe en kan sette ut til andre? Er hjemmehørende i Bergen og bilen får ikke service hos Møller pga prisene.

Noen som har tips på hvor en kan få tak i kompressorer for en billigst mulig penge? Fant som sagt denne linken:

http://www.autovarehuset.no/versiunea/15511/19_tdi/category/10343

..men virket å være en del å velge mellom..og gikk ikke klart frem hvilke chassinr det er snakk om

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.