#1 Skrevet Juli 29, 2012 Har i en lenger periode hatt problemer med tungstartet bil. Tidligere ville ikke motoren starte når den kald, men gikk bra når den hadde startet. Dette var sannsynligvis noe problemer med tilførsel av diesel og gjorde at starteren måtte gå en stund for å få diesel frem. Etter diverse fiks har problemet nå snudd og bilen er tungstartet både kald og varm. Må tenne i alle fall 5 sekunder før den fyrer opp, ser ut til at glødelampa slukker unormalt tidlig når jeg starter bilen nå. Var innom et verksted, da jeg følte at det fortsatt var problemer med tilførsel av diesel, men de mente det var batteriet som var problemet og koblet på en jumpstarter, da startet bilen fort. Ettersom jeg er på ferie og ikke har tid/mulighet til å leite rundt etter batteri så kjøpte jeg meg også en jumpstarter, kjekt å ha, planlagt å kjøpe en slik en lenge.. Når jeg kobler denne til bilen merker jeg liten/ingen forskjell i oppstart, ser altså ikke ut til å ha en funksjon. Godt mulig verkstedet har en bedre jumpstarter enn meg, da min kostet ikke mer enn 80 € men skal det kunne ha noe å si? Den gir i alle fall 12,ognoe v. Batteriet har ca 12,5v og lader 13,8v med motoren i gang (med forbehold om feilhusk). Har også tidligere skiftet sensor for kjølevæsken (G62) da denne var defekt. Bilen har i tillegg fått ny matepumpe, dieselpumpe og nye dieselslanger. Olje og filter har vel snart kjørt 10 000 km, dieselfilter ble skiftet for ikke så lenge siden mener jeg. Dyser ble rengjort på audiverkstedet for ikke lenge siden. Det er ingen feilmeldinger i vag-com som jeg kan forstå har noen sammenheng med problemet. Tidligere pøste bilen på med røyk når den ble startet men etter skifte av dieselpumpe er dette problemet løst. Kan det være slitene glødeplugger? Eller batteriet? Står et Biltema 88Ah batteri i bilen nå, dette var nytt for et år siden, og lyser grønt på "helselyset". Dette batteriet kom opp på lista over "passende batterier" for min bil og såvidt jeg er kjent med er ikke gamle A8 så følsom for batteri som de nyere. Har ikke gått over alle sikringene i skapet, men vil vel tro at det som eventuelt ville vært av dårlig sikring ville komme opp i VAG-com? Setter pris på alle tilbakemeldinger, tips el da dette begynner å bli plagsomt. Har tilgang på vag-com om det hjelper noe til feilsøk. Lurer på om jeg skal kjøpe nytt batteri og se om det hjelper siden vi kan legge morgendagens kjøretur innom et sted hvor jeg får tak i et 100Ah batteri som passer, men kjedelig å bruke flere tusenlapper til å skifte ut et batteri som funker i tilfelle det ikke gjør noen forskjell.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2012 Jeg byttet batteri på min Passat 2,5tdi V6 da det tok kvelden. Den var også tungstartet med 80Ah. Byttet like godt til 120Ah(mener jeg, mulig 110, stort var det ihvertfall) og etter det var det ikke noe problemer. Det skal sies at alle glødepluggene ble byttet samtidig så jeg heller mer mot pluggene enn batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2012 Ok.. Jeg har nå prøvd å koble ut G62-sensoren (kjølevæske) og da gløder bilen i 13 sekunder, og er like vrien å starte. Lot den gå i 10 minutter eller noe slikt og prøvde å stoppe og starte den, ingen forskjell. Bilen var ikke helt kald når jeg prøvde første gang men hadde stått i et par timer siden sist tur. Men burde ikke bilen være relativt lett å starte om sommeren selv om det er dårlige plugger? Det er 30-40 grader i lufta her hvor vi har vært i større deler av sommeren og bilen må kinne ca 8 sekunder for å starte opp. I tillegg er vel varm motor normalt sett lettere å starte enn kald når man har dårlige plugger? Har prøvd å lese litt rundt dette og ser at det står at dårlig batteri kan gi disse problemene, da det tar for lang tid for starteren å komme opp i 300 rpm. Starteren er forøvrig også ganske ny. La forøvrig merke til at det var noen få luftbobler i dieselslangen, kan dette kanskje være problemet? Tok en rask video, boblene holdt seg på samme sted, det kom ingen flere i løpet av tiden bilen var på og jeg fulgte med. Dessverre synes boblene ikke så godt på youtube som de gjør på filmen fra pcn.. En liten notis, jeg innbiller meg at jeg telte 5 sekunder oppstart med jump.starteren og 8 sekunder uten, skal prøve igjen i mora. Er en smule redd for å drepe starteren med å kjøre den 30 minutter om dagen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2012 Dårlig kontakt mellom batteri og jord evnt +. Hadde det samme problemet på bilden min. Skiftet batteri og alt mulig. Men når jeg skrudde av alle ledningene og pusset over så var alt tilbake til normalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2012 Sikker på timingen er 100% riktig ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2012 Er det noen måte å sjekke dette med vagcom ? Pumpa er bare noen dager gammel. Var verkstedet som installerte pumpa som koblet jumpstarter og fikk den til å dra umiddelbart når jeg spurte om dette etter å ha hentet bilen. Om de har brukt et annet minuspunkt enn batteripolen kan det kanskje være forklaringen jeg trenger, men ser ikke umiddelbart noe bart metall i bagasjen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 29, 2012 Har sjekket koblingene til batteriet. Ser ut som nye, ingen grums eller noe dritt der. Målt 12,69 v over batteriet og tilsvarende fra batteriet med jord i festet til bakluka, så kan vel kanskje utelukke batteriet. Oppdaget dog at når bilen først har startet og jeg stopper den starter den igjen med en gang. Dette forklarer jumpatarter fenomenet ved verkstedet... Antyder dette dårlige glødeplugger? Kan pluggene sjekkes uten demontering ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 29, 2012 Eller kanskje dette antyder til at det er luft i slangene som er problemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 29, 2012 Da er det kansje et luft problem.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 29, 2012 Burde ikke luften bli dratt igjennom systemet og så forsvinne? Eller kan det være en ny lekkasje et sted? Eller kanskje den samme lekkasjen som har vært der hele tiden, ikke at jeg kan se hvor den skal være når både slanger, filter og pumpe er skiftet ut.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 29, 2012 Det skal ikke være luft i de slangene. jeg måtte bytte min pumpe da den ikke holdt på vakumet, og dieselen rant tilbake til tanken. Sjekk banjokoblingene på slangene mellom pumpe og filter. Det står en plastdings på filteret som kan lekke luft. Gå over alle returslangene inkl kobberringene på returene fra hver dyse. Etter vi byttet pumpen selv, måtte jeg levere inn bilen for finjustering, den var til tider tungstartet. Da var pumpen 3 mm feil! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 29, 2012 Får se på det i mora tidlig om jeg rekker. Pumpa har blitt skiftet på samme verksted som selger og overhaler disse pumpene så de burde vite hva de gjør.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 6, 2012 Lurer på om det kan lekke litt her.. Vasket rundt dysene siden det så så grusomt grisete ut og kjørte deretter tur/retur Kristiansand - Fredrikstad. Før vask: Venstre side bilen sett forfra Høyre side Etter vask før kjøretur: Venstre side Høyre side Etter kjøretur: Venstre side Høyre side Ettersom det er "rennestripe" der så antar jeg at det kan lekke der, men er dette mer enn man kunne forvente? Om det lekker her er det jo en forklaring på problemet. Tenker at om luft slipper inn slipper kanskje dieselen ut også.. Ser også at det er en liten luftboble i dieselslangen, men denne er vel kanskje ikke hva som gjør at det tar 8 sekunder å starte bilen hver mora. Heller nok mer mot luftlekkasje som gjør at 1 eller flere av disse røra fra pumpa fylles med luft og dermed resulterer i 8 sekunders oppstart (Det er omtrent alltid 8 sekunder det tar å få start..) Og ja, bildene er tatt med mobilkamera, vanskelig å komme til nedi der for å få bra bilder men det viser kanskje nok? Er dette unormalt mye gris etter en kjøretur? Er snakk om 60 mil / 10 timer, noen start/stopp på veien.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 6, 2012 Den uorginale gummislangen uten stoff utenpå kan være synderen. Jeg ville byttet alle de tynne slangene mellom dyser og tilbake til pumpe. Når disse uorginale uten stofftrekket varmes så vil de lett lekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 6, 2012 Ok, Er dette noe som er greit å skifte selv eller bør det settes bort ? Må vel åpne opp og se hvordan det ser ut.. Men er det kanskje nok å gi slangeklemma en halv runde til ......? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 6, 2012 Slangene er bare å nappe av og sette på nye. Kan sitte litt, men du løsner med en kniv el. Pass på at det ikke kommer rester ned i stussene hvis du skjærer i slangene. Sitter normalt ikke slangeklemmer der. Kjøp slangen orginalt så du er sikker på å få rett type, koster rundt 150 kr meteren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...