Hva mer enn ECU må tørkes ved vann på gulv?- A6 Allroad 2,5tdi 03-mod

Anbefalte innlegg

Begge dreneringshullene i vannkassa var tettet, så det rant over 6 liter inn og ned på gulvet på passasjersiden.

Dreneringsplugg i gulvet foran er fjernet , gulvteppene er løftet på og vannet er sugd opp.

En ECU (til fjærer høydejustering mm) var oversvømt så den tas ut, demonteres, sprayes med 5-56 og tørkes skikkelig i stekeovn varmluft på 40 grader.

Kupevarmer settes på i dagevis for å tørke opp inni, med alle vinduer på 20 cm gløtt, sikrer en viss temperatur inni men samtidig god luftgjennomstrømning.

Spørsmålene er:

1. Er det flere el-komponenter som må tas ut for tørking, ligger det feks noen modul under gulvteppet i bunnen?
  2. Er det noen kabelskjøter under gulvteppet, slik at man bør fjerne hele teppet for å tørke/spraye skjøtene?
  3. Dersom ECU er defekt, vil en ECU fra samme årsmodell og motortype (også den 180hk) passe fra A6 "ikke-allroad" med automat til denne Allroad med manuell? (sitter feks luftfjærstyring inni motor ECU?)
  4. Noen andre tips?

Dette er ikke en bil jeg skrur på selv, så han som holder på med den setter pris på alle tips han kan få i denne tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teppene bør tas ut uansett.

Det tar ellers flere måneder, å få alt fukten ut.

Da ser du også om det ligger noe mer under.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

styringsmodul for ABS / ESP / høydereg. den ligger v fotbrønn pasasjer side, den streika for meg, koster 15000kr på vag og er vanskelig å få tak i brukt ettersom denne finnes kun i allroad.. min ble det imidlertid liv i igjen etter tørk og rens. ( etter den ble kopla fra måtte jeg igjennom en (for meg) litt knotete kalibrerings / kodings prosedyre

det ligger og en styringsenhet for "komfort modul " eller noe under pasasjer sete, ta ut sete er det enkleste

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkasse ECU sitter under gulvet, men på manuell som denne er så sitter det vel ingenting der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk "Electronic cleaner" på alt elektronisk utstyr, ikke 5-56. Elektronikkverkstedet på jobben hater 5-56, legger på en hinne som med litt tid blir ledende og skaper masse problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To dreneringshull i vannkassa var tette.

Førersetet ble også skrudd ut for å få opp teppet foran og bak.

Rundt 6 liter ble sugd opp fra gulv.

Foran sitter det dreneringsplugg som kan tas ut så det renner noe.

Bak sitter det ingen dreneringsplugg.

Ingen skjøter i kabler er oversvømt og det satt ingen flere el-bokser under teppe enn den til luftfjører osv.

Alt er fortsatt til tørk, men virket helt tørt for noen dager siden.

Poster mer her hvis elektronikken ikke fungerer etter tørk og montering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

styringsmodul for ABS / ESP / høydereg. den ligger v fotbrønn pasasjer side, den streika for meg, koster 15000kr på vag og er vanskelig å få tak i brukt ettersom denne finnes kun i allroad.. min ble det imidlertid liv i igjen etter tørk og rens. ( etter den ble kopla fra måtte jeg igjennom en (for meg) litt knotete kalibrerings / kodings prosedyre

det ligger og en styringsenhet for "komfort modul " eller noe under pasasjer sete, ta ut sete er det enkleste

Nå er alt tørket.

Han som har bilen har forsøkt å sette i den tørkede hjernen, men det er fortsatt masse varsellys i dashbord uten at jeg helt vet hvilke.

Noen som vet om det skal gjøres noe med vag-com for å fjerne lysene, eller om dette betyr at hjernen har tatt kvelden?

Helge, husker du hva som ble kodet og hvordan?

Jeg tenkte å ta en titt på bilen om en dag eller to og trenger tips av alle slag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er alt tørket.

Han som har bilen har forsøkt å sette i den tørkede hjernen, men det er fortsatt masse varsellys i dashbord uten at jeg helt vet hvilke.

Noen som vet om det skal gjøres noe med vag-com for å fjerne lysene, eller om dette betyr at hjernen har tatt kvelden?

Helge, husker du hva som ble kodet og hvordan?

Jeg tenkte å ta en titt på bilen om en dag eller to og trenger tips av alle slag.

husker ikke eksakt prosedyren nå, da det er et år siden, men var som sagt styrenhet for abs/esp / nivåreg som må kodes på nytt etter den har vært koblet ifra.. som du sier dashborde hadde fullstendig lyshow med alarm på bremser / abs hver gang jeg starta.

må legge inn soft code på nytt, og kalibrere rattvinkel sensos, fant noe på nettet et sted, men husker ikke helt nå (fikk ikke lagt inn soft code med piratkabelen min, men med orginal kabel løste det seg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husker ikke eksakt prosedyren nå, da det er et år siden, men var som sagt styrenhet for abs/esp / nivåreg som må kodes på nytt etter den har vært koblet ifra.. som du sier dashborde hadde fullstendig lyshow med alarm på bremser / abs hver gang jeg starta.

må legge inn soft code på nytt, og kalibrere rattvinkel sensos, fant noe på nettet et sted, men husker ikke helt nå (fikk ikke lagt inn soft code med piratkabelen min, men med orginal kabel løste det seg :)

Dashbord lyser med lampe for nivåregulering (selve nivåreguleringen fungerer), ESP og ABS. Også den store røde bremsefeillampa kommer opp.

Det er feilkoder i ABS modul og i ESP-modul, har ikke kodene tilgjengelig for øyeblikket men skal forsøke å skaffe dem og poste her. Blant annet kom opp feil på hydraulikkpumpe på ABS. Mulig at feil på boksen under teppet også har drept ABS-deler?

Hvis noen har linker eller mer info om koding som Helge nevner så fyr løs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du jo en grei oversikt over saker og ting i vagcom til bilen iallefall. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Audi_A6/S6/RS6/allroad_(4B)

Der ligger også en beskrivende video:

Og en kort diskusjon om feilkoder av denne typen: http://www.audi-forums.com/audi-allroad-forum/43050-allroad-abs-level-control-error-codes.html

Og Helges koder, som ikke er identiske med mine: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=218324

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.