#1 Skrevet Juli 29, 2012 Hei. Lurer på om det er noe triks for å endre hvor luftstrømmen skal komme i Audi V8? Og hva er "Bi-Lev"? Jeg får ikke luft ut av midtdysene, og kan heller ikke velge om jeg skal ha luft ut på gulvet eller opp mot frontruta. Istedet kommer det en kraftig strøm opp mot frontruta, og en liten bris ned mot gulvet konstant. Legger ved et bilde av konsollen jeg har, og spør samtidig om det er mulig å bytte denne konsollen til en nyere type, slik som f.eks Audi A6 C4 har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2012 Det er en svakhet på Typ44 med den type styring, den manuelle vriknottene var knakanes bra, så kom denne typen elektronisk styring som ikke var en stor suksess, også ble det bedre igjen på C4. Du får ikke styrt det noe særlig, det skal i utgangspunket temperatursensorene i bilen gjøre, men ettersom årene går så begynner dette å fuske. Det har alltid vært dårlig luftstrøm mot fotbrønnen.. Dessverre. Det jeg gjør på vintertid er å stenge av luftdysene slik at det generelt blir bedre lufttrykk i rørsystemet, merker det kommer seg da. Bi-Lev skal kjøre luft ut av dysene i dashbordet og ut luftdysa imellom forsetene til baksetet (og bakruta) Kall det en Defrost-modus.. Om enten fjæra, festet til fjæra eller motoren løsner ut av festet sitt vil ikke den klare å lukke et spjeld og da blir det ihvertfall dårlig fart i systemet, da all luft lekker ut i viftehuset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2012 Okei, da forstår jeg litt mer Er det plug'n'play å skifte til den typen c4 har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2012 Deeeeet var et godt spørsmål jeg ikke kan svare på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 8, 2012 Bumper denne. Noen som vet om noe fiks til dette? plagsomt å ikke kunne styre luftstrømmen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 12, 2012 Jeg har sjekket opp litt hos mine folk, det er ikke mulig å bytte ut styreenheten, alt er ulikt. Men du kan da bygge om til den nye typen, en del styr men så er du ferdig med det, den er mye mer funksjonibel. Når det gjelder at du ikke får luft ut av midtdysene, blinker utetemp-dioden? Jeg får luft ut av min ved å sette den på bi-lev. Den klimaen har et egen diagnosesystem, kan hende en flaps har satt seg fast...? Bare et forslag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 15, 2012 Jeg har sjekket opp litt hos mine folk, det er ikke mulig å bytte ut styreenheten, alt er ulikt.Men du kan da bygge om til den nye typen, en del styr men så er du ferdig med det, den er mye mer funksjonibel. Når det gjelder at du ikke får luft ut av midtdysene, blinker utetemp-dioden? Jeg får luft ut av min ved å sette den på bi-lev. Den klimaen har et egen diagnosesystem, kan hende en flaps har satt seg fast...? Bare et forslag Dioden blinker "av og til" ja. Så dette er en feilkode altså? Hvordan tyder man feilkoden? Bilens diagnosesystem er ikke oppe å går, så ser for meg telling av antall blink eller noe sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 15, 2012 (endret) Det stemmer. Det trenger du ikke beskymre deg for, det er ikke blinkekoder Klimastyringen har et eget diagnosesystem som du kan lese ut via panelet, det er bare valgfritt om du også skal kunne lese det ifra diagnosepluggen i bilen. Men du går ihvertfall inn i menyen med å holde ute-temp inne også trykke på Off-knappen, derifra så trykker du på ute-temp knappen igjen og da ramser den opp feilkoden(e) Har ikke alle kodene i hodet, skal bla det frem og legge det ut her når jeg kommer hjem. 00No error recognized -- 01 Inside temp sensor G56 (instrument channel), open circuit Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 02 Inside temp sensor G56 (inst panel), short circuit. Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 03 Outside temp sensor G57 (plenum) open circuit Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 04 Outside temp sensor G57 (plenum) short circuit Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 05 Outside temp sensor G57 (cowl) open circuit Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 06 Outside temp sensor G57 (cowl) short circuit Check affected component and related wiring according to wiring diagram. 07 Feedback potentiometer on adj motor for temp reg flap, V68 (interruption / open) Check temp regulating flap servo motor V68 (w/ feedback potentiometer) SEC D8-190 08 Feedback potentiometer on adj motor for temp reg flap, V68 (short circuit) Check temp regulating flap servo motor V68 (w/ feedback potentiometer) SEC D8-190 09 Coolant temp sensor G62, open circuit Check coolant temp sensor G62 and its wiring according to diagram. 10 Coolant temp sensor G62, short circuit Check coolant temp sensor G62 and its wiring according to diagram. 11 Inside temp sensor G68 (roof), open circuit Check inside temp sensor (roof) and wiring... 12 Inside temp sensor G68 (roof), short circuit Check inside temp sensor (roof) and wiring... 13 Electrical system voltage is or was once less than 9.5V but greater than 5V during the current driving period. Note: Values less than 5V are recognized as open low pressure switch. Check electrical system voltage display. Section D8-260 14 Compressor off; high pressure switch F118 (red housing) cycled 8 times. Check high pressure switch F118 (sec D8-230) 15 Adjustment motor for temp reg flap V68 (with feedback potentiometer) is set improperly. Check temp regulating flap servo motor V68 (w/ feedback potentiometer) Sec D8-190 16 High pressure switch F118 has open circuit or cycled at least one time during current driving period. Check high pressure switch F118 (red housing) and it's wiring according to wiring diagram. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 15, 2012 Takk! Kjempebra Den viser feilkode 01, 05, 09 & 16. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 15, 2012 (endret) Ikke 7,8 eller 15? 01 er brudd på ledningen til temp.sensoren, det er den som sitter i dashen, ikke den i taket.. (Du skal kunne lese verdi 128 i kanal 3) 05 er brudd på ledningen til utetempsensoren som sitter i grillen rett ved siden av ene hovedlampen (Kanal 5 - mulig du kan lese verdi 128) 09 er brudd på ledningen til kjøletempsensoren, mulig du ikke har den da eldre biler ikke har denne (vet ikke definisjon av "eldre bil") (Kanal 6, verdi 255) 16 er at overtrykksventilen på klimaanlegget har slått ut, kompressoren har blitt stoppet (ingen kjøling utenom det du får av luft) Du bruker varm og kald for å bla i menyene, utetemp for å gå inn og auto for å gå ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 16, 2012 Ikke 7,8 eller 15? 01 er brudd på ledningen til temp.sensoren, det er den som sitter i dashen, ikke den i taket.. (Du skal kunne lese verdi 128 i kanal 3) 05 er brudd på ledningen til utetempsensoren som sitter i grillen rett ved siden av ene hovedlampen (Kanal 5 - mulig du kan lese verdi 128) 09 er brudd på ledningen til kjøletempsensoren, mulig du ikke har den da eldre biler ikke har denne (vet ikke definisjon av "eldre bil") (Kanal 6, verdi 255) 16 er at overtrykksventilen på klimaanlegget har slått ut, kompressoren har blitt stoppet (ingen kjøling utenom det du får av luft) Du bruker varm og kald for å bla i menyene, utetemp for å gå inn og auto for å gå ut ikke 7, 8 eller 15 nei Takk for forklaringen Kunne godt tenkt meg en fullstendig oversikt over denne menyfunksjonen. Har du en oversikt over dette, jeg kan få? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 16, 2012 Tja, kanskje denne er til hjelp? 01System Error 00 = no system error 01 -- 16 = See error table 02 Measurement Value of inside temp sensor G86 on roof Depends on temp. 03 Measurement Value of inside temp sensor G56 on instrument panel. Depends on temp 04 Measurement Value of outside temp sensor G57 (plenum) Depends on temp 05 Measurement Value of outside temp sensor G17 (cowl) Depends on temp 06 Measurement value of coolant temp sensor G62. Depends on temp Note: Display value for vehicles without coolant temp sensor 255 = open circuit 07 Graphic display of output control info for A/C programmer. 08 Actual value of feedback potentiometer on temp regulating flap servo motor, v68 Dep on prog: Numerical value for the position of the servo motor is shown. 09 Spec value of feedback potentiometer on temp regulator flap servo motor Dep on prog: ONLY CHECK when value in CH 8 is between 30 and 200. 10 Specified voltage on fresh air blower Specified in volts 11 Vehicle Electrical System Voltage Depends on instantaneous operating condition greater than 9.5 volts. 12 Total of Electrical system voltage interruptions - values between 5 and 9.5 volts. Depends on running performance since display was last erased. 13 Program Number No determination... no use in troubleshooting 14 Switch position on high pressure switch F118 (red housing) 0-5 (high pressure switch closed) 15 Specified voltage on fresh air blower V2 in volts Depends on program 16 Pulse Counter No significance 17 Graphic display of compressor shut-off conditions Depends on program 18 Graphical display of electrical outputs Depends on program 19 Number of times the compressor shut off via high pressure switch F118 (red housing) Depends on running performance since display was last preset. 20 Number of times the compressor shut off via high pressure switch F118 (red housing) since last ignition switch cycle or reset from OFF button Note: After 8th shut off during a driving period, the compressor does not switch on again. 21 Program number Not significant 22 Speed signal Note: at high vehicle speeds fresh air blower speed is limited in "fresh air" mode 00 when vehicle stopped 01 or higher dependant on vehicle speed. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 16, 2012 Kanal 7 - kontrollsignaler: Kanal 17 - grunn for stans av ac-kompressor: Kanal 18 - styringssignaler ut: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 30, 2012 Tar opp igjen tråden med vifta Den luftbelgen som styrer klaffen til "bi-lev" er tydeligvis i orden. Jeg prøvde å suge på vakumslangen til denne, slik at luftbelgen åpnet seg og jeg fikk luft ut i midten av dashen. Jeg fulgte vakumslangen fra belgen og videre innover dashen, og "kabelen" med vakumslanger går inn på en svart boks bak dashbordet, foran passasjersetet. Når jeg endrer på luftretningen, altså endrer mellom "Auto" og "luft opp mot frontruta", kjenner jeg at det skjer noe inni denne svarte boksen, i form av at det kommer et lite klikk. Det skjer ingenting når jeg endrer til "Bi-lev". Hva er denne svarte boksen? styreenhet for luftretning? kan det hende at jeg mangler vakum inn på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 30, 2012 De klikkene kan fint være magnetventiler som styrer luft, mye av systemet er jo styrt på vakuum. Hm, den boksen kan ikke jeg huske. Har du delenummeret på boksen tilgjengelig, evt. kan du gå og lese av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 30, 2012 Delenummer er ikke synlig på noen av sidene, og står sannsynligvis på undersiden. kan demontere den for å lese av, men har desverre ikke noe verktøy her. Tok et bilde av den, og her vises vakumslangene som går inn på boksen. boksen sitter foran passasjersetet, over sikringstavla. Det går inn 8 vakumslanger og masse ledninger på den. To av disse vakumslangene (gul & lysgrønn) går fra boksen og inn på belgen som styrer luften til midtluftdysene. trykk på bildet så blir det større. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 30, 2012 (...)Den viser feilkode 01, 05, 09 & 16. Det hører forøvrig med til historien at jeg ikke har rettet opp i feilkodene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 30, 2012 Drar fortsatt ikke kjensel på boksen, trenger delenummer for å finne den i katalogen, sånn at jeg kan lese/se litt hvordan den er koblet opp. Hvis du trykker på bi-lev for å så gå inn i diagnosen på panelet og leser kanal7, får du opp opp enten øvre eller nedre del av ryggen på 3-tallet? (C 3) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 30, 2012 Drar fortsatt ikke kjensel på boksen, trenger delenummer for å finne den i katalogen, sånn at jeg kan lese/se litt hvordan den er koblet opp.Hvis du trykker på bi-lev for å så gå inn i diagnosen på panelet og leser kanal7, får du opp opp enten øvre eller nedre del av ryggen på 3-tallet? (C 3) Okei, da skal jeg skru av boksen for å få lest av delenummeret. Gikk ut nå å leste av den diagnosen du spurte om. displayet viser da dette i kanal 7, med bi-lev aktivert: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 30, 2012 "Midtventilasjon halvt åpen, og gulvventilasjon åpen". Det kan stemme ganske bra det, ettersom jeg får en svak vind ut fra disse, mens hovedluftstrømmen kommer ut oppå dashen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 30, 2012 Tja, det er ihvertfall det klimaenheten ber om, men det er ingenting som kan sjekke at det faktisk stemmer, da det ikke er noen sensorer som gir feedback på det. Du derimot kan kjenne, se og lytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 30, 2012 (endret) Tja, det er ihvertfall det klimaenheten ber om, men det er ingenting som kan sjekke at det faktisk stemmer, da det ikke er noen sensorer som gir feedback på det. okei skjønner. Skal få lest av delenummeret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...