Aktiv kjøring, kjøle ned motor før stopp

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Audi A4 1.8T 2003, og hører fra forskjellige steder at etter aktiv kjøring skal man la bilen hvile litt før den stenges. Men hva legger folk i aktiv kjøring? Hvor mye aktiv kjøring skal til for at man bør kjøle ned motoren før den stoppes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktiv kjøring er vel når turboen mater mye og lenge, slik at denne blir veldig varm. Da er det viktig at motoren får gå litt etterpå slik at turboen får avgitt varmen sin før den står stille.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjelder når du har kjørt så hardt at turbo og grenrør blir så varmt at det blir rødt. La motor stå på tomgang til du oppnår nomal drifts temp. Vannskelig å si hvor lenge, jeg lar min stå i ca 5-10 min når jeg har kjørt på bane, man da har alt hvert rosa.....: haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke nødvendigvis være snakk om banekjøring før bilen har godt av å stå litt på tomgang før man stopper den.

Det sirkulerer olje igjennom turboen når motoren er igang. Når du stopper motoren blir noe av oljen stående i turboen... Hvis turboen er veldig varm, kan du få problemer med at det dannes > i oljen som følge av dette. Spesielt kan du få problemer med at oljetilførselen til turboen gradvis tettes igjen, og at turboen havarerer.

F.eks. hvis du har kjørt litt ordentlig på motorvei, el.lign. er det lurt å la bilen stå på tomgang i et minutt eller to før man stopper den ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mye bedre å kjøre rolig et par min før man stopper enn 5 min på tomgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.