Wastegate slår ikke in før 5500rpm

Anbefalte innlegg

Hei, jeg syntes at bilen gikk så crappy i det siste at jeg måtte undersøke dette, og la merke til at wastegatn ikke slår in før 5500rpm..

Noen som vet hva det kan ha seg?: klø : LMM fungerer veit jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger du i at 'wastegaten' ikke slår inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva legger du i at 'wastegaten' ikke slår inn?

 

At staget som står ut fra klokka in til turboen ikke beveg seg før 5500rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis wastegaten din ikke åpner før 5k så betyr det at du ikke oppnår det trykket du skal ha, sansynligvis er bilen i nødmodus. Få sjekket feilkoder. N75 ventilen kan også tulle..

 

 

 

edit; hvordan har du sjekket at staget går? Ruset opp på tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ruset opp på tomgang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ruset opp på tomgang

 

Ikke noen god kontroll på problemet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du et annet alternativ ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen motorekspert, men på tomgang har du vel problemer med å oppnå trykk uansett om alt er i orden?

Må ha motstand på motoren for å få den til å jobbe opp trykk, du trenger jo ikke akkurat mange kreftene på å snurre rundt en motor uten belastning, turboen "slår inn" og bygger trykk ved motstand. Er vel derfor biler som skal benkes på ruller må opp i gira for å få motstand nok på hjula så de får maksa effekten på bilen så det blir en troverdig måling.

 

Arrester meg hardt og brutalt om jeg tar feil, dere som har peiling på dette! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haha, godt mulig men har ingen tilgang til benk , iallefall ikke for 4hjuls trekk: p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke å bygge opp nok trykk til at wastegaten åpner uten motstand. Hvertfall ikke nok til at du ser om den er ok eller ikke. Wastegaten er som regel styrt av en actuator eller en annen form for regulator. Denne åpner wastegatespjeldet når innstilt trykk oppnås. Hvor mye skal den lade? Original 1.8T? Sett inn en skikkelig turbotrykksmåler, sjekk trykket på 3. gir, full gass fra 2000 til 6500. Da får du informasjon om den lader riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du angriper problemet i helt feil ende. Først les av eventuelle feilkoder.

Deretter sjekk ladetrykket. Ofte kan bilen gå som et dass med normalt ladetrykk, da skyldes det gjerne helt andre ting.

 

Det kan være dusinvis med feil på bilen din, fra tett cat, defekt n75, lekkasjer, dårlige plugger, overslag i plugghetter, dårlig luftmengdemåler osv osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.