#1 Skrevet August 2, 2012 Hei. Har flyttet ledningsnett over fra en Audi V8 til en Audi 100. Vet ikke om dette problemet var på ledningsnettet før overflyttingen, ifbm at jeg bare kjørte V8'n én dag. Har målt spenning på batteriet med polsko både av og på: Batterispenning: .................... 12,52v Batterispenning polsko påmontért: 11,80v Altså er det 0,7v spenningsforskjell med polsko montért. Har prøvd å dra ut alle sikringene, men spenningstapet forsvant ikke likevel. Når jeg banker jordkabelen (polsko, minus) borti batteripolen med tenning slått av, hører jeg et relé som tikker. Fant ut at tikkingen kom fra en styreboks/styreenhet plassért bak dash, like over hanskerommet. Mistenker at denne styreenheten er til reguléring av innetemp. Koplet fra alle kontakter til denne, men fortsatt spenningstap på ca 0,7v. Bilde av plasséring av styreboks-/enheten plassért bak dash, like over hanskerom: Ønsker kreative forslag til feilsøking, eller evt innspill på om dette er "vanlige problemer" på V8-ledningsnett. Ledningsnettet kommer fra 1989 Audi V8 3,6l m/Automatgir, og er nå montért i en audi 100 2,2 med manuellgir. Har slått meg om problemet kan være ifbm at ledningsnettet kommer fra bil med automatgir, og at det nå må koples bort deler av noe varslingssystem. Tenker da på pipingen ifbm stopping av motor + girstang ikke i park. Innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 2, 2012 Slå av tenning. Sett en prøvelampe mellom minuspol på batteri, og minuskabelen. Denne lampa vil nå lyse. Ta ut en og en sikring til du lampa slukker, siden du allerede har forsøkt dette så vil nok lampa fortsette å lyse.. Koble fra en etter en komponent til lampa slukker, da har du funnet tyven din. (tenker da på ting som dynamo, starter, styreenheter osv) Følger du dette så vil du før eller siden finne problemet. Så lenge det er noe som bruker strøm der så vil lampa lyse. (prøvelampe kan byttes ut med amperemeter.) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 2, 2012 Slå av tenning.Sett en prøvelampe mellom minuspol på batteri, og minuskabelen. Denne lampa vil nå lyse. Ta ut en og en sikring til du lampa slukker, siden du allerede har forsøkt dette så vil nok lampa fortsette å lyse.. Koble fra en etter en komponent til lampa slukker, da har du funnet tyven din. (tenker da på ting som dynamo, starter, styreenheter osv) Følger du dette så vil du før eller siden finne problemet. Så lenge det er noe som bruker strøm der så vil lampa lyse. (prøvelampe kan byttes ut med amperemeter.) Okei, så da er det bare å prøve seg fram med alt fra dynamo og starter, til varmeseter og innenromsbelysning, og i det hele tatt alt som kan trekke strøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 2, 2012 Jepp, fordel å ta dette fra sikringsboksen. Da de aller fleste "forbrukerene" er bak en sikring. Men du kan ha en jordfeil eller noe slikt et sted, eller overslag i dynamo/starter, Når det gjelder det å koble bort varsel på automatgear så kan det være nok å jorde en eller flere av ledningene som skulle gått inn på girkassa/girvelger. Har bygd om et par eldre biler fra automat til manuell. Og det er som regel bare sensor for girvelger som gir disse varslene. Men dette må du sjekke opp mot koblingsskjema før man begynner med, for å ikke gjøre vondt værre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 2, 2012 Sett en prøvelampe mellom minuspol på batteri, og minuskabelen. (...) (prøvelampe kan byttes ut med amperemeter.) Prøvde å måle med voltmeter på denne måten, og målte litt over 12v. Hvis det ikke er noe som trekker strøm, skal man måle 0v da? (skjønner greia med amperemeter, men lurer på voltmeter) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 2, 2012 Prøvde å måle med voltmeter på denne måten, og målte litt over 12v. Hvis det ikke er noe som trekker strøm, skal man måle 0v da? (skjønner greia med amperemeter, men lurer på voltmeter) Det blir vel det samme som med prøvelampa når jeg tenker meg om. Men om man måler med voltmeter og måler 12v på denne måten, vet man at forbrukeren drives av 12v. hvis man så bruker amperemeter, og f.eks finner ut at det trekkes 0,33A, kan man finne ut hvor man watt som trekkes. isåfall blir regnestykket slik: P= U x I = 12v x 0,33A = 4W. 4W kan jo f.eks være en lyspære i instrumentet, eller en feilkopling ifbm en bryter, hvor det da er lyspæra som trekker. På den måten eliminerer man store forbrukere som varmeseter osv., eller små forbrukere dersom man kommer frem til at det er høyt effektforbruk. Tenker jeg rett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 2, 2012 Prøvde å måle med voltmeter på denne måten, og målte litt over 12v. Hvis det ikke er noe som trekker strøm, skal man måle 0v da? (skjønner greia med amperemeter, men lurer på voltmeter) Du kan ikke måle med voltmeter på den måten....når du måler Volt setter du målepinnene i paralell med det du måler "over", når du måler Ampere må du kople målepinnene og instrumentet (eller prøvelampa) i serie med forbrukeren. Husk å flytte tilkoplingene på multimeteret ettersom du måler Volt eller ampere! Metoden Espen beskriver burde fungere fint! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 2, 2012 Det blir vel det samme som med prøvelampa når jeg tenker meg om. Men om man måler med voltmeter og måler 12v på denne måten, vet man at forbrukeren drives av 12v. hvis man så bruker amperemeter, og f.eks finner ut at det trekkes 0,33A, kan man finne ut hvor man watt som trekkes. isåfall blir regnestykket slik: P= U x I = 12v x 0,33A = 4W. 4W kan jo f.eks være en lyspære i instrumentet, eller en feilkopling ifbm en bryter, hvor det da er lyspæra som trekker. På den måten eliminerer man store forbrukere som varmeseter osv., eller små forbrukere dersom man kommer frem til at det er høyt effektforbruk. Tenker jeg rett? Om du finner amperen, så ser du hvor mye strøm som går. Men en "stor" forbruker kan jo også ha en liten feil.. f.eks en liten overledning i spolene på dynamoen osv.. Jeg ville begynt med det som er enkelt. Dynamo og starter er grei skruing på de fleste biler (uten at jeg har kjennskap til hvordan det er på disse audiene) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 2, 2012 Kan se ut som om det er en periodisk feil... Nå kan jeg ikke finne noe spenningstap i det hele tatt når jeg måler spenning over batteri med og uten polsko på. Måler bare 0,1A når jeg måler med amperemeter mellom minuspol og polsko. Akkurat dét er vel ikke mer enn at det kan være uret i instrumentet som trekker sitt. Men; Det er lys i prøvelampa når jeg setter den mellom minus på batteriet og minuspolsko. Når jeg fjerner sikring nr: 4, slukker lampa. Når jeg da setter inn sikringen igjen, tenner ikke lampa. Hvis jeg da slår på f.eks langlysene, tenner lampa igjen. Når jeg da slår av langlysene igjen, holder lampa seg tent. Enda et tilfelle av samme ulla; Hvis jeg har prøvelampa tilkoplet mellom minuspolen og minuspolsko, lyser lampa. hvis jeg da toucher minusskoen borti minuspolen, slokker lampa. Når jeg da tar minuspolskoen bort fra minuspolen igjen, tenner ikke lampa igjen. Har forøvrig i mellomtiden byttet batteri, i mistanke om at det første batteriet begynte å bli utladet. Kan det ha vært batteriet som har vært dårlig, i og med at jeg nå ikke måler spenningsforandring når jeg måler med og uten polsko tilkoplet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 3, 2012 Det at lampa lyser, for så å slukke og så ikke tenne igjen er merkelig. Spesielt det når du tilsynelatende fant problemet tilknyttetn sikring #4. At batteriet er dårlig skal ikke føre til at noe drar strøm.. Men det kan jo føre til spenningstapet du målte ift penning med og uten polene tilkoblet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...