Blinklysene fungere ikke :(

Anbefalte innlegg

har et lite problem her nå.. Etter jeg kjørte med tilhenger for ca 6mnd siden har blinklysene kommet og gått, og nå har de vært borte i flere måneder. Noen som har noe peiling på hva dette er? Skifta relee i dag, men det ble ikke akkurat bedre av den grunn! Noen tips?

 

 

OlaC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvd å bytte sikring.. i tilfelle den "nesten" ha gått?

Har faktisk vært borti sikringer med vakkel... :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk bytta sikringer ja, jævelig kjipt akkurat det der altså!! Du vet ikke om noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper på at du har dårlig kontakt i selve hengerfestekontakta.

Eventuellt der som den er skjøtet inn på org.koblingen i bagasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat,ja..Da må jeg vel sjekke det litt nøyere da! :D Men fører det til at ikke blinklysene fungerer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat,ja..Da må jeg vel sjekke det litt nøyere da! :D Men fører det til at ikke blinklysene fungerer?

 

Ikke umulig det hvis det f.eks. er kortsluttning eller no i selve kontakta.

 

BTW: Du vil ikke kjenne igjen den gamle cabben din ;):D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg som en liten unge til å se den igjen ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at det er releet som har tatt kvelden pga overbelastning. På biler med hengerfeste så skal releet byttes fordi det skal takle 6x21watt i steden for 4x21watt som er standard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

står jo han har skiftet releet i dag Per... ;)

 

Men er det SAMTLIGE blinklys som har tatt kvelden eller bare de bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg greide ganske effektivt å overse akkurat den linjen, Ola. Da får jeg lese litt koblingsskjema og gi en enkel forklaring på hvordan blinklysene er koblet opp. Da er det nemlig bare å begynne å feilsøke!

 

Releet får strøm fra tenning (Din kontakt 15) via varselblinklysbryteren. På releet så har pluss inngang 49. Fra 49a på releet går strømmen til blinklysbryteren, som leder strømmen til pærekrets høyre eller venstre. Motstanden i pærene får releet til å blinke. Feil motstand som f.eks. en gåen pære får det til å blinke fortere. Begge pærene gåene og det vil ikke blinke.

 

Når man trekker i (eller trykker på) varselbryteren så skjer flere ting. Strømmen til releet blir ledet om, nå kommer den direkte fra batteriet (30) i steden for fra tenning (15), dette for at de skal fungere når bilen er slått av. Deretter blir strømmen ledet fra releet til begge pærekretsene samtidig.

 

Får å feilsøke så kan du først kontrollere om releet får strøm på kontakt 49, når tenning er skrudd på. Hvis det gjør det, så er det enten varsel-bryteren eller blink-bryteren som er defekt. Siden dette er en kombi-enhet på Golf 3 så ville jeg enkelt byttet hele bryteren. Vil du feilsøke denne, så kan du bruke et multimeter på OHM-innstilling og sjekke om det er kontakt mellom 49a og enten BL eller BR når bryteren står hhv. til venstre eller høyre. Hvis det er kontakt der så fungerer altså blink-bryteren.

 

Deretter kan du sjekke varsel-bryteren. Sjekk at det er kontakt mellom 15 og 49 når bryteren er av, eller mellom 30 og 49 når varsel-bryteren er på. Sjekk også om det er kontakt mellom 49a og R og 49a og L på varselbryteren når denne er på.

 

Hvis du har sjekket alt dette og alt viser seg å være ok, så må bilen din være forhekset. Måten dette er koblet opp er lik på så og si alle VW og Audi. Utførelsen av brytere, farger på ledninger og alt sånt er nok forskjellig, men DIN-nummerne er like og det er strøm-banen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.