#1 Skrevet August 4, 2012 Byttet hjullager i dag, og når nesten alt var på plass så ser jeg at bremsekalipper ikke lenger passer slik den skal på skiva. Viser seg så at når vi presset lageret inn i lagerhuset på "fjærbeinet" så presset vi til det fluktet, men det skulle egentlig vært presset 2mm lenger ned. Så når spindelen ble presset inn i etterkant kommer den for langt ut, slik at bremseskive og til slutt hjulet også havner lenger ut. Fant frem slegge og slo så godt vi kunne på navet, tror kanskje det rikket seg litt innover. Slipte litt på festene til kalipperen slik at den nå ligger (nesten) korrekt ift skiva. Ved testkjøring så er bremsene dårlige de første 0.5 sek. regner med at klossen ligger for langt unna. Så til spørsmålet. Hva ville dere gjort? -Jeg kan enten slipe litt til på festene til kalipper, slik at bremsene blir 100%. -Eller ta alt fra hverandre igjen, med nytt lager og også ny spindel. I værste fall også lagerholder/fjærbein (men da snakker vi fort 3-4.000 i deler ) Om det hadde vært mulig å demontere lager og spindel uten å ødelegge noe, for så å presse det ordentlig inn så ville nok det vært det beste. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 4, 2012 Er det på 1999 Passaten? Er vell likt som på A4 B5? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 4, 2012 Ja 1999 passat. Er nok likt på A4 og A6 med multlink. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2012 Hva med å bare presse det dit det skal? i stedet for å begynne å modde andre ting:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 4, 2012 Jeg klarte å legge noe på selve lageret i pressa slik att det ikke ble ødelagt nå jeg pressa ut navet. Mellom navnet og hjullageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2012 "Fant frem slegge og slo så godt vi kunne på navet, tror kanskje det rikket seg litt innover. " Da kan du skifte hjullager en gang til Når du slår på navet som sitter inne i hjullageret så vil det jo si at du slår på inner-ringen på lageret (som er fy-fy) og du har ødelagt hjullageret ditt. ' En IDIOT som skrur bil på fall i søndre land (som sier han kan skru bil og ikke kan det) gjorde en lignende operasjon på en passat 3bg , og det lageret gikk ikke lenge etterpå. Behøver ikke være Einstein får å skjønne at de kulene i hjullageret får en behandling som det ikke tåler ... Så du kan nå i hvertfall bare skifte det en gang til. Et hjullager skal alltid presses inn på ytterring.. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å få tak i en brukt komplett spindel / fjærbein hos høggern eller på forumet her. Har du litt flaks så er lageret brukbart og det kan holde lenge til. I følge en VAG-mekaniker så går ofte disse lagerene 3-400tkm uten å bli skiftet, men har du ikke bare kjørt på de brukbare veiene i norge , men på mange av de normale(dvs. dårlige) så kan det jo bli slitt før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2012 Hva med å bare presse det dit det skal? i stedet for å begynne å modde andre ting:P Jo, men han som gjorde det for meg presset til det fluktet. Jeg tenkte heller ikke over at det skulle lenger inn... Nå er det for seint å presse mer på lageret, da spindelen sitter der. Jeg klarte å legge noe på selve lageret i pressa slik att det ikke ble ødelagt nå jeg pressa ut navet. Mellom navnet og hjullageret. Hvordan presser du ut navet? Nå vi presset det gamle ut kommer først nav og hjulager som èn del ut fra fjærbeinet, deretter brukte vi avdrager for å få lageret av navn/spindel. Og da løsner inneringen fra lageret. "Fant frem slegge og slo så godt vi kunne på navet, tror kanskje det rikket seg litt innover. " Da kan du skifte hjullager en gang til Når du slår på navet som sitter inne i hjullageret så vil det jo si at du slår på inner-ringen på lageret (som er fy-fy) og du har ødelagt hjullageret ditt. ' Joa, men spindelen var allerede helt innpå lageret. Og når jeg så inn fra baksiden (der hvor drivakselen går inn) så hadde ikke lageret delt seg. Ingen ulyder ved kjøring heller. Vet jo at den beste løsningen er å kjøpe nytt lager, nytt nav og nytt fjærbein. Men om det er noen smarte tips til å fikse dette uten å gjøre det så hadde jo det vært flott.. Om lageret har tatt skade er jeg ikke så bekymret for. Det er verre med bremsene som er blitt svampaktige..Spørsmålet er om jeg skal bruke mer tid på å tilpasse posisjonen til kalipper, eller om jeg skal gå for nytt fjærbein med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 4, 2012 Den bilen / det lageret jeg nevnte over her hadde ikke delt seg eller noe slikt det heller, men etter ca 5 tkm så var det såpass dårlig at det måtte skiftes igjen... Så med mindre du kun skal kjøre få km med bilen , så kan du nok bare skifte det. Det hadde i hvertfall jeg gjort... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 4, 2012 Ville kjøpt nye deler og få det skikkelig på plass med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 4, 2012 og når du presser inn spindel, så skal det være mothold på innerringen også samt at momentet du drar til senterskruen med og så er skremmende viktig tut&kjør. skrap sammen penger til nytt lager og start på nytt, kjipt. men er bedre det enn og risikere og ødelegge mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 4, 2012 og når du presser inn spindel, så skal det være mothold på innerringen også samt at momentet du drar til senterskruen med og så er skremmende viktig tut&kjør. skrap sammen penger til nytt lager og start på nytt, kjipt. men er bedre det enn og risikere og ødelegge mer Ble presset inn med mothold, og korrekt moment + 90grader er brukt på senterbolt.. Vel da er det vel bare å handle deler igjen da... Prøver å finne et brukt fjærbein da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 4, 2012 Jeg klarte ved en inkurie å presse inn lager feil vei, men sånn er det når det blir rutine i å bytte lager. (tror det var 4. lagerbytte jeg...) Jeg presset det ut igjen, på mest mulig skånsom måte...og måtte bytte igjen etter kort tid, dvs uker. Tror jeg brukte gamle lageret til å presse ut det nye, kuttet det med kutteskive slik at diameteren ble mindre...men husker ikke helt hvordan jeg løste det. Gikk iallefall ikke bra. Uansett, ta vare på en ytterbane, kutt ett snitt i den, og bruk som anlegg når du presser inn ditt neste lager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 4, 2012 Hva med og la noen som kan skru gjøre jobben, slegge lageret på plass og slippe til bremsene så dem passer høres helt på trynet ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 4, 2012 Hva med og la noen som kan skru gjøre jobben, slegge lageret på plass og slippe til bremsene så dem passer høres helt på trynet ut. Er ikke mitt første lagerbytte. På en så gammel bil synes jeg det er unødvendig å bruke 3500 (tilbud jeg fikk hos snapdrive) på å få lageret byttet, det var pris kun for jobben. Og tilpasse kalipperens plassering er jo helt greit når det er snakk om å bygge større bremser, så jeg ser ikke helt hva som er galt med det så lenge man får anlegget plant, og skiven plassert korrekt ift klossene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 4, 2012 Enig at det er drøyt med 3500 for jobben men da blir det kanskje ordentlig gjort? Slipe til bremser som egentlig skal passe sier også sitt, svampete bremsene blir kanskje borte når du får bytta lageret. Ikke sikkert du fikk slegga det rett inn. Mye sparte du på dette når bilen er i stand igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 4, 2012 Jeg klarte ved en inkurie å presse inn lager feil vei, men sånn er det når det blir rutine i å bytte lager. (tror det var 4. lagerbytte jeg...)Jeg presset det ut igjen, på mest mulig skånsom måte...og måtte bytte igjen etter kort tid, dvs uker. Tror jeg brukte gamle lageret til å presse ut det nye, kuttet det med kutteskive slik at diameteren ble mindre...men husker ikke helt hvordan jeg løste det. Gikk iallefall ikke bra. Uansett, ta vare på en ytterbane, kutt ett snitt i den, og bruk som anlegg når du presser inn ditt neste lager. Klarte også å presse lageret inn et stykke til jeg så at det var feil vei. Men gikk fint å få det ut, selv om det delte seg, var nøye mtp på støv å smuss da. Har kjørt mange tusen kilometer og det funker enda:) Brukte gammelt lager, og andre sylinder metall duppeditter for og få lagret presset på plass.. Noe ala biltema sitt hjullager-verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 4, 2012 Enig at det er drøyt med 3500 for jobben men da blir det kanskje ordentlig gjort? Slipe til bremser som egentlig skal passe sier også sitt, svampete bremsene blir kanskje borte når du får bytta lageret. Ikke sikkert du fikk slegga det rett inn. Mye sparte du på dette når bilen er i stand igjen? Om jeg må ut med nytt lager og ny spindel så har jeg brukt 1500 i deler totalt. Fjærbeinet vet jeg ikke om jeg trenger å bytte, det er bare slipt ned 2mm av ørene der kalipperen festes. Men da har jeg jo gjort jobben to ganger, så tidsmessig er det ikke akkurat noen gevinst. Bremsene er svampete fordi skiven ikke ligger "midt" i mellom klossene, den ene klossen ligger fast i kloa, mens den andre blir presset av stempelet i kalipper. Enten er det for mye klaring til den som sitter fast, eller vinkelen er ikke helt 100%. Klarte også å presse lageret inn et stykke til jeg så at det var feil vei.Men gikk fint å få det ut, selv om det delte seg, var nøye mtp på støv å smuss da. Har kjørt mange tusen kilometer og det funker enda:) Brukte gammelt lager, og andre sylinder metall duppeditter for og få lagret presset på plass.. Noe ala biltema sitt hjullager-verktøy. Men du hadde ikke presset inn spindelen enda? Jeg får nok lett ut lageret fra fjærbeinet, men ikke lageret av fra spindelen. Det er da de pleier å dele seg og indre ring blir hengende igjen. Brukte piper som mothold/mellomlegg i pressa. Og avdragersett noe lignende VAG 1459/Kukko 17 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 4, 2012 Hjullager det er snakk om? Det er jo verdens enkleste jobb, eller...? Jeg har kun byttet bak, så jeg aner ikke om det er annerledes foran. Men hvorfor bruke presse og alt det tullet? Jeg gjorde det slik, men jeg byttet også skive/nav. - Tok av gamle driten, slo ut de gamle lagerskålene/lagerring-dings (eller hva det kalles). - Tok de nye, slo dem et stykke inn med gummihammer. Så brukte jeg de gamle lagerring-dingsene og metallhammer for å slå det helt inn. Slo løst, lenge og jevnt over hele. Etter noen minutter på hver skål, så satt dem helt inne. Hører på endring i lyden at dem er helt inne. - Smøre på masse fett - DONE! Jeg ville byttet alt det du modda, og gjort det skikkelig. Ringene til lagerne skal ligge helt på plass av en grunn. Tror uansett du må bytte lager igjen siden du dælja løs på "dem". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 4, 2012 Om det er framhjulstrekker Thomas er det ikkje litt likt med bak eingang. Ikkje mulig å slå det inn med gummihammer hvertfall, då skal den være stor:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 4, 2012 Hjullager det er snakk om? Det er jo verdens enkleste jobb, eller...? Jeg har kun byttet bak, så jeg aner ikke om det er annerledes foran. Men hvorfor bruke presse og alt det tullet? Jeg gjorde det slik, men jeg byttet også skive/nav. - Tok av gamle driten, slo ut de gamle lagerskålene/lagerring-dings (eller hva det kalles). - Tok de nye, slo dem et stykke inn med gummihammer. Så brukte jeg de gamle lagerring-dingsene og metallhammer for å slå det helt inn. Slo løst, lenge og jevnt over hele. Etter noen minutter på hver skål, så satt dem helt inne. Hører på endring i lyden at dem er helt inne. - Smøre på masse fett - DONE! Jeg ville byttet alt det du modda, og gjort det skikkelig. Ringene til lagerne skal ligge helt på plass av en grunn. Tror uansett du må bytte lager igjen siden du dælja løs på "dem". det er ikke åpne koniske lager forran, det er tette lager som må presses en annen ting som er verdt og tenke på ved montering av lager, om du ikke får inn lager helt, og drar til bolter osv osv, så kan jo lageret flytte på seg, noe som i sin tur gjør at momentet på lageret forsvinner men, tenkte på en sak, er det ikke segering på begge sider på denne bilen? som holder lageret inne? det er jo en fin pekepinn på at lageret er dytta langt nok inn edit: ser i etka at dette ikke er tilfelle ser og at det er 2 utgaver og. ett pressa lager, samt ett skrudd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 4, 2012 Men du hadde ikke presset inn spindelen enda? Jeg får nok lett ut lageret fra fjærbeinet, men ikke lageret av fra spindelen. Det er da de pleier å dele seg og indre ring blir hengende igjen. Brukte piper som mothold/mellomlegg i pressa. Og avdragersett noe lignende VAG 1459/Kukko 17 Hadde ikke presset inn spindelen enda nei. Men har du litt flaks så henger ikke ringen igjen. Er bare en gang det har hengt igjen hos meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 4, 2012 Om det er framhjulstrekker Thomas er det ikkje litt likt med bak eingang. Ikkje mulig å slå det inn med gummihammer hvertfall, då skal den være stor:p Aha, det forklarer klundringen Men lageret bør vel uansett ligge der det skal? Nettopp pga. det som blir nevnt over her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...