#1 Skrevet August 5, 2012 Har en kompis som sliter litt med Caravellen sin. Motoren er en 2.5liters ACV motor. Problem : Når motoren er kald , så fusker den , ryker grått og lukter uforbrent diesel mellom ca 1100 og 2000 rpm (på normal lett pådrag ) Over 2000rpm er den grei, og går som normalt (på kald motor) Når den når driftstemp er den helt fin på alle turtall , og man merker ingenting av problemene. (Problemet varer derfor lenger på vinteren , da det tar lenger tid å få driftstemp) Har har etter dette begynte sjekket og byttet: -Byttet reg.reim. -Byttet dieselpumpereim -Justert pumpe (slik at den er korrekt og ligger innenfor det den skal) -Byttet 2 dårlige glødeplugger (samt sjekket gløding og ettergløding) - -Byttet dieselfilter -Byttet alle dieselslanger og returslanger -Byttet returventilen på dieselfilteret -Målt 2polet tempsenser og funnet i orden (ikke testet 4polet tempsensor enda) -Testet dysespisser og disse åpnet på ca 190bar , samt testet med nye dysespisser. -Egr er blokkert og innsuget er rensket for sot. Er montert en slik tuningboks , men ingen endring med eller uten den. Ingen feil med vagcom. Problemet kom pluttselig en dag , og har ikke kommet gradvis. Ingen endring uansett hva som er gjort i listen overfor. Noen som kjenner seg igjen , eller har noen tips? Mvh Bård 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 5, 2012 Hadde samme problem selv , riktig nok på en caravelle 2,4d, men det er jo stort sett samme motor i hvertfall mekanisk. Det som gjorde at også jeg dreiv og feilsøkte en stund var at bilen var inne hos vag-verksted for å sjekke feil, men de sjekket jo bil sikkert før motor rakk og bli kald og skiftet 1 glødeplugg. Morgenen etter var bilen ca. lik og jeg begynnte å se på en del andre ting. Etterhvert fant jeg ut at de nok ikke hadde sjekket glødepluggene godt nok, for selv om jeg målte at glødepluggene var nogenlunde, så var de ikke bra. Etter alle 5 var byttet så gikk den som den skulle. NB ! Ikke kjøp glødeplugger hos biltema , biltema selger mye ok deler, men glødepluggene dems holder ikke lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 5, 2012 Takk for tips , skal få byttet de siste 3 å se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 5, 2012 Et skudd i blinde hvis det ikke hjelper å skifte flere glødeplugger; Går en kabel ut i underkant av pumpa, forsøk å koble den av mens motor går og sjekk om det høres noen forskjell. Den går til en regulator som styrer fortenning. Hvis defekt så hører du ikke noen endring i motorgange, og da er det mulig at timing er for mye utenfor når kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2012 Takker for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...