Kupevifte, bytte ut eller smøre opp?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.. jeg har en kupevifte som begynner å lage en irriterende lyd hvis jeg kjører på ujevn vei. Da gir det seg som regelt ikke før jeg stopper viften helt.

 

Er klar over at det sikkert er lageret eller noe som begynner å bli veldig slitt. Spørsmålet er om det er noen deler man kan smøre opp/bytte ut, eller om det bare er å bytte hele kupeviften med en gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med den jobben det er å ta ut motoren slik at du får smurt opp, ville jeg absolutt byttet den først som sist.

Jeg har samme ulyden i min S4 og her blir det byttet vifte når jeg får anledning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer man til med en 5-56 spray? min piper litt men kun på trinn1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer man til med en 5-56 spray? min piper litt men kun på trinn1.

 

På C4 må du likevel demontere såpass at det er like greit å bytte når det først er gjort. 5-56 smører litt, men det utsetter bare lyden litt. Faktum er fortsatt at den er slitt, så like greit å bytte. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo litt bortkastet å kjøpe ny vifte (billigste på E-bay kommer på 1250,-) hvis man kan skifte lageret for 150,- (vilkårlig pris)

 

Jeg gidder ikke å kjøpe en annen brukt vifte, da vet man aldri når samme problem oppstår på nytt.

 

Motoren å alt er jo i orden.. den bare gneller som f*** :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo litt bortkastet å kjøpe ny vifte (billigste på E-bay kommer på 1250,-) hvis man kan skifte lageret for 150,- (vilkårlig pris)

 

Det kommer jo an på øynene som ser. Jeg kommer ikke til å demontere viften i håp om at jeg greier å bytte kun lageret uten at noe annet i sprø plast knekker, og at jeg dermed må parkere bilen en uke i påvente av flere deler. Når jeg like gjerne kan bytte hele vifte-enheten og være sikker på at alt funker. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke særlig miljøvennlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse viftene har kun bronselager.

Dette er klinket fast, og "umulig" å skifte.

Smøring holder bare en liten stund, og det er litt jobb å demontere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke særlig miljøvennlig :)

 

Om jeg ikke kommer meg på jobb fordi jeg valgte å være miljøvennlig og måtte parkere bilen en ukes tid, så er jeg rimelig sikker på at sjefen gir blanke i miljøaspektet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok ut viften i går og kan bekrefte at det ikke er så lett å skifte det lageret som gneller. Jeg sprayet det med WD-40 som en midlertidig fiks, så skifter jeg viften neste gang den begynner å gnelle.

 

Er jeg heldig holder det i flere år. Som sagt er jo ikke motoren gåen, men den går ofte i forbindelse med gnellingen pga. økt motstand. Nå når det er fikset er den i utgangspunktet så god som ny :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dårlige nyheter.. det varte bare i 2 dager...

 

Skal prøve ett annet smøremiddel før jeg gir meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også tatt opp min 2 ganger og smørt med WD-40, men det varte ca. 1 uke før det begynte å pipe igjen.. Merker det spesielt hvis jeg kjører lengre turer. Ved småkjøring er det ingen lyd på min. Lyden går bort når jeg kjører opp turtallet på vifta manuelt. Blir vel å bytte den, veldig kurant jobb på C5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være veldig vanskelig å bytte før det lønner seg og drive på med midlertidig fix. Si det tar en time for å utføre midlertidig fix (antar at det er like stor jobb å "fikse" vifte som å bytte)

Si man har 250kr pr time utbetalt ved 50% overtid Det vil således lønne seg å bytte vifte hvis man må holde på med dette mer enn 5 ganger. Du har allerede gjort det to ganger og burde seriøst vudere å bytte vifte først som sist før du taper mer penger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være veldig vanskelig å bytte før det lønner seg og drive på med midlertidig fix. Si det tar en time for å utføre midlertidig fix (antar at det er like stor jobb å "fikse" vifte som å bytte)

Si man har 250kr pr time utbetalt ved 50% overtid Det vil således lønne seg å bytte vifte hvis man må holde på med dette mer enn 5 ganger. Du har allerede gjort det to ganger og burde seriøst vudere å bytte vifte først som sist før du taper mer penger..

 

 

Det der regnestykket gjelder kun hvis man kan bytte fritid mot 50% overtidsarbeid når man vil.

 

De fleste av oss får ikke betalt når man ikke er på jobb.. ergo taper du ingen penger på det fordi du kunne ikke brukt den tiden på å tjene penger uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du tenker å smøre med crc/wd40/5-65 så er det ikke rart at det ikke funker over lengre tid,når den blir varm tørker den jo ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skaffet Molykote D 321R.. den har jeg tro på :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder enda :) Jeg skriver her at bilen har gått ca. 164 000 km når Molykoten ble brukt, så har jeg referanse HVIS den begynner å gnelle på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har den faktisk begynt å fjuske... det er såvidt den kommer i gang.

 

Så da må jeg bare krype til korset å kjøpe ny. Er det noen som vet forskjellen på delenr. 4b1820021b og 4b2820021c?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.