Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på om det er noen andre som sliter med at de får statisk støt når man tar i karoseriet etter at man har slått av bilen : bh : .. Dette gjelder bare når jeg har på meg olabukser... hehe..

 

Finnes det noe lurt mot dette? som kansje jorder bilen litt bedre i bakken eller no sånt dumt no... : rb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk jeg kjenner godt til dette problemet. Jeg måtte slå handa i bilen for at jeg skulle kjenne slaget isteden for det ekle støtet. Merkelig nok slutta dette da jeg sluttet å kjøre Toyota og begynte å kjøre Audi (skinninteriøret kanskje?). Jeg merka ikke så mye forskjell på klær, men på typen av sko var det helt klare forskjeller på hvor stor "kavring" jeg fikk. : brick :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei lillebror!

Fikk du støt i deg før du monterte neonbelysning inni bilen? eller har det oppstått etter det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... tror det er setene som gjør at jeg får støt i meg... men undrer på om det går ann å jorde bilen i marka... med å slenge ned en kobber stump fra karoseriet til bakken... eller no sånt... er ikke behagelig å få støt hver gang man hopper ut av bilen.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo bare sette på ei jordingslisse som jorder bilen hele tiden. Finnes i mange bilrekvisita butikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei lillebror!

Fikk du støt i deg før du monterte neonbelysning inni bilen? eller har det oppstått etter det?

 

Halla brosjan...

Jeg har ALTID fått støt i meg av bilen.. hmm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo bare sette på ei jordingslisse som jorder bilen hele tiden. Finnes i mange bilrekvisita butikker.

 

Å disse funker ? Noen som har testet dette ?

 

: rb :: rb :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke, har bare sett en del biler som har en sånn subbende under. Og i div kataloger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan grave ned en stor kobberplate i bakken og trekke opp en ledning fra den som du kobler til karosseriet. Da har du jordet bilen din ;)

På en eller annen måte blir du ladet opp, om det har noe med gåstilen din å gjøre som olabuksene reagerer på ekstra bra vet jeg ikke. Man kan jo bare prøve å subbe litt rundt på filt, skal ikke så mye til da.

På jobben driver vi med lakking av skibokser bl.a, noen av dem er trekt inn i en tynn krympeplast. Når jeg river det av lokket hører jeg at det knitrer og knaker på boksen og kjenner håret på armene reise seg. Så stakkars den som prøver å ta på skiboksen etterpå! Holder jeg hånden min ca. 5 cm. unna låsen kan man høre en lav brummelyd. Litt nærmere så begynner det å stikke. Har fått overslag ved rundt 2 cm, fine små blå lyn. Skrekk eksempel var at en skiboks tok fyr i lakkboksen. Hadde sprøytet den med silikonfjerner (som er ganske brannfarlig) som en del av klargjøringa.

Woff!!! :evil:

Hvis du ikke vil få så mye støt kan du ta nøkkelen forsiktig innat låsesylinderen, da burde de værste spenningsforskjellene bli utjevnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok ganske sikkert en liten jordfeil som har oppstått. Sentrallåsen din kanskje? eller noe elektrisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett sinnsykt godt(og ufattelig enkelt) tips er å holde i døra når du setter første beinet ut av bilen, muligens andre og, da lader det sakte ut, og du får ikke støt!!!

 

Super kjerringråd Julian;) og det funker:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker kanskje også med sliten håndbrekkwire som subber? Det hadde jeg på golfen min!

Fikk aldri strøm av den :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Den statiske elektrisiteten er potensialforskjeller mellom deg og bilen, og har ingenting med det elektriske anlegget i bilen eller bakken og gjøre. Når du sitter i bilen vil gnisninger mellom klærne dine og setet gjøre at elektroner blir dratt ut av deg (eller bilen, husker ikke,det samme som skjer når du gnir en ballong mot håret).

Utladningen kommer når du berører metallet i bilen, jo mer du gnisser jo høyere blir spenningen, spenningen kan være flere tusen volt, men strømmen er ubetydelig så det er derfor ikke farlig!

Løsningen er å bytte klær, til noe som ikke er polyester/fleece aktig, eller å holde i karoseriet idet du går ut. Det finnes også sprayer som skal motvirke statisk oppladning, har ikke peiling på om det funker. Evt bytte setetrekk til et ikke statisk stoff. Forbindelser til bakken tror jeg ikke fungerer, med mindre du også er forbundet til bakken da"

 

Kopiert fra en lignende tråd på Bilforumet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan til og med hjelpe å bytte vaskemiddelet som du vasker tøyet ditt med, til en annen type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annen shampo har faktisk funka her tror jeg... kjøpte no billig greier en gang jeg handla shampo selv.Fikk stadig støt av metall gjenstander samme m bil. Så kom dama med no greier, etter det har det aldri skjedd...! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel helt vanlig, spesielt med stoffseter. Fuktigheten i været har også sitt og si, samt klærne og skoene. Som nevnt her, hvis du holder i døra eller noe annet metall på bilen når du setter foten i bakken, lader det seg ut så du ikke kjenner det : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres bra ut.. har en del å teste nå... : ja :

Jeg sliter bare med dette når jeg skal gå ut av bilen... har aldrig fått no strøm i meg når jeg skal inn i den så vidt jeg vet..

 

jeg får teste litt forskjeldig.. eg får teste shampoen... hehe :glad:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problemet her, men kun når jeg bruker noen bestemte sko.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Mange merkelige og muligens usaklige forslag her? Du kan jo prøve å kjøre NAKEN engang da! hehe.

 

Er som nevnt statsisk elektrisitet som gir deg støtet, er spesielt på solskinnsdager, hvorfor vet eg ikke. Men er gnisningene mellom tøyet ditt og stoffet i setene som gjør det, slik elektrisitet oppstår hele tiden, feks: det vanlige gnisse ballong mot genseren og henge den i taket, er jo samme prinsipp, ballongen er blitt ladd, samme blir du i bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Værst på solskinnsdager pga lav fuktighet i luften.

 

Jeg har dette problemet på jobb pga tepper og ac som tørker ut luften.

 

Når jeg går ut av biler prøver jeg alltid å ta i døren eller dørkarmen når jeg går ut av bilen. Da funker det fint. Og så får jeg aldri støt fra biler med skinnseter. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Mange merkelige og muligens usaklige forslag her? Du kan jo prøve å kjøre NAKEN engang da! hehe.

 

Er som nevnt statsisk elektrisitet som gir deg støtet, er spesielt på solskinnsdager, hvorfor vet eg ikke.

 

Dette er fordi det på solskinnsdager er som regel tørr luft, og da dannes de sterkeste elektriske ladninger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis dere holder i stålet på døra når dere går ut . så vil dette ikke fåre komme. bare et tips

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får også støt når jeg går ut av bilen. Men jeg syns det er litt deilig. : rolleyes he he :D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også slitt med støt fra bilen når jeg kommer ut og smekker igjen døra.. Men det er kun når jeg har vært hjemme og dusja etter jobb.. Om morgenen til jobb, og hjem om ettermiddagen skjer ingenting... Må være noe med arbeidsklærne som gjør at jeg ikke lades opp : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med dette jeg også gitt. Men det er hovedsaklig de gangene jeg skal vaske bilen, og sitter i joggebukse i den. Har skinnseter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.