#1 Skrevet August 8, 2012 Det står i boka at det skal være SE eller SF olje eller VW norm 50 000 olje på bilen, Har sett litt rundt og finner ikke noe med den merkingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 8, 2012 http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9041420&contentId=7074860 Dette er en gammel bil så de fleste oljene dekker mye høyere krav en n din bil trenger..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 8, 2012 Hei. Biltema 5/50 syntetisk,er et meget godt alternativ. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 8, 2012 Eg også kjører med Biltema 5/50 syntet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 8, 2012 min mk1 brukte jeg castrol gtx på, selges fortsatt på mekonomen ser jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 12, 2012 (endret) SE, SF og VW 50.000 er gamle avlegse kvalitetskrav. Bra nok til 7.500 km oljeskift etter datidas mål. Men direkte dårlig etter nåtidas mål. Billig 10W-30 eller 10W-40 mineralolje er ofte A2/B2-kvalititet nå i dag. Mye bedre enn de gamle kravene. 10W-30 blir i tynneste laget. 10W-40 fungerer bra. 10W-40 halvsyntetisk er oftest A3/B3-kvalitet. Billig og bra. Smart løsning på gamle klassikere. 5W-40 helsyntetisk er oftest bedre enn A3/B3. Slik olje er best. Fins til betalbar pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 12, 2012 http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9041420&contentId=7074860 Dette er en gammel bil så de fleste oljene dekker mye høyere krav en n din bil trenger..... De fleste moderne biler skal ha veldig tynn olje (0W-30 eller 5W-30). Så gamle biler vil helst ha tykkere 5W-40 eller 10W-40 olje. En annen ting er at olje til nyere biler er dyrere enn olje til gamle biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2012 SE, SF og VW er gamle avlegse kvalitetskrav VW kravene er vel ikke avlegs, det er slik at et høyere nummer erstatter et lavere. Hvis bilen krever VW 500.00, så kan du bruke en olje merket VW 505.00, men hvis bilen krever VW 507.00, så kan du IKKE bruke olje merket VW 505.00. De fleste bilfabrikker bruker etterhvert sine egne oljespesifikasjoner. Bare ta en kikk i oljehylla neste gang dere er innom Statoil. Der har de oljer for dieselmotorer spesifikt tilpasset VAG, Mercedes, PSA, Ford etc etc etc... Det er et lite helvete å finne den riktige oljen! Men på en Golf 1 kan dubruke nærmest "hva som helst" så lenge viskositeten passer til temperaturområdene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2012 VW kravene er vel ikke avlegs, det er slik at et høyere nummer erstatter et lavere. Hvis bilen krever VW 500.00, så kan du bruke en olje merket VW 505.00, men hvis bilen krever VW 507.00, så kan du IKKE bruke olje merket VW 505.00. De fleste bilfabrikker bruker etterhvert sine egne oljespesifikasjoner. Bare ta en kikk i oljehylla neste gang dere er innom Statoil. Der har de oljer for dieselmotorer spesifikt tilpasset VAG, Mercedes, PSA, Ford etc etc etc... Det er et lite helvete å finne den riktige oljen! Men på en Golf 1 kan dubruke nærmest "hva som helst" så lenge viskositeten passer til temperaturområdene. Sorry. Det ble skrivefeil. Jeg mente VW 50.000. Så gamle krav er avlegs. Selv veldig billig olje er A2/B2-kvalitet nå dag. Som er vesentlig bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...