Hva er dette, motstand koblet på kabel til G62 termobryter?

Anbefalte innlegg

Leste av feilkoder på Audi'n (C4 2,5 TDI AEL) og fikk opp feil på G62-sensor (termobryter), brudd eller til jord...: mad :

 

Fant ut at jeg skulle sjekke ledningen og kontakten på sensoren, ettersom denne er helt ny, og fant da noe merkelig... Det var loddet inn en motstand i ene ledningen til kontakten, og det var brudd i loddingen.. : bh :

 

MEN hvilken funksjon har en motstand mot denne sensoren?? Må jo være for å "lure" motorstyringen til å tro at den har en annen verdi enn virkelig.... Kan det være for å manipulere glødetid på motoren?

 

Og har det noen funksjon at den sitter der, eller kan jeg med god samvittighet fjerne dette og sette tilbake til orginalt? : klø :: klø :

 

Se bilde for hvordan dette er gjort, noen som ser hvilken verdi det er på denne motstanden?: smil :

IMAG0278.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å se fargekoden, kan det være Rød, grønn, blå, brun, brun? (2.56kOhm)

 

I utgangspunktet skal det bare være å fjerne dette og lodde på en ny en, slik du sier. Mulig dette var en mye billigere løsning for tidligere eier enn å bytte sensoren? :P Om jeg leste motstanden riktig så høres det ut som en verdi som kan stemme mot en temp.sensor på en gitt temperatur. Jeg gjetter den simulerte kald motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som om det er rød, grønn, blå, brun som er kodene (ikke brun og brun)

 

Men trenger jeg å ha denne motstanden der? Dette er jo ikke orginalt, og alle sensorer hos meg skal nå være nye og fungerende..

 

Og å manipulere at motor er kald, hele tiden, hvilken effekt vil dette ha da? Større menge med diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, det blir i så fall 25MegaOhm og det høres ikke riktig ut!

 

Nei, du trenger den ikke, bare å fjerne og sette sammen ledningsnettet slik det skal.

Kan være en mod av et eller annet slag, den vil ihvertfall gi mer drivstoff.

 

EDIT: Ser Espen ga en bedre forklaring, man kan ikke kunne alt men nå vet jeg det også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve å utføre testen i vedlagt dokument med VCDS, og se hvor mye verdiene forskyves med og uten motstand.

A6_2.5TDI_AEL_G62_VCDS.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motstanden er loddet på av noen som har ønsket å forlenge glødetiden. Mer info her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=44923

 

Dette kan være gjort som et billig triks mot en defekt sensor, eller mot andre feil som har medført startproblemer.

 

Jeg ville gjernet den, og heller tatt tak i eventuelle startproblemer på annet vis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter siste innspill her jeg også, ser ut som den skal forlenge glødetiden, og stemmer godt med at jeg har reagert på hvorfor bilen har glødet lenge uansett temp. Spesielt etter jeg byttet begge temp.sensorene...

 

Den linken som Espen G. viste til er ikke manipulering av temp.sensor, men innsprøytningsmengde av diesel vel?: klø :

 

Så løsningen for min del var å fjerne motstanden og reparere den ødelagte ledningen til kontakten for G62-føleren. Ettersom denne var defekt, så fikk jeg ikke målt verdier med denne på i VacCom, men i etterkant har jeg ihvertfall ikke feilmeldinger og bilen gløder "mer normalt"..: rock :

 

Hvis noen klarer å tyde verdiene i bildene som ligger ved her, så er dette det jeg klarte å måle på motstanden når måleinstumentet stod på 2000 ( og ohm) uten at jeg kan forklare hva denne verdien indikerer..: flau : (ikke spesielt stødig på omregning av verdier....)

IMAG0279.jpg

IMAG0280.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, kjekt å vite :)

 

Bare for å avklare det, du har sett den på å måle et område ifra 0-2000Ohm, (0-2kOhm)

Siden det ikke er et punktum/komma der, så ser du den faktiske motstanden uten å måtte regne noen formler.

Den er på 1489 Ohm (1,49kOhm)

 

(Men jeg får ikke fargekoden til å stemme og det irriterer meg... )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brun Grønn Rød = 1.5k ohm. Også den siste der det er tykkere er tolleransen.

 

Ser ikke hvilken farge det er men her er hvertfall alternativene:

Brun - +/- 1%

Rød - +/- 2%

Gull - +/- 5%

Sølv - +/- 10%

"ingen" - +/- 20%

 

Eller er jeg heeelt på bærtur? Lenge siden sist jeg fiklet med slike motstander.

 

At den har tapt seg 11ohm er vel innenfor tolleransen kanskje? Eller dårlig kontakt ved måling osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er en blå en her også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er en blå en her også..

 

hm.. ja det ser jeg nå.. sitter vist på en dårlig skjerm her..

 

Da trekker jeg meg tilbake : klø : Kan ikke svare på hvorfor den ser slik ut.

Noen har tuklet med fargene på den motstanden der! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For alt det jeg vet, så kan denne jo også være defekt. Målte den kun etter jeg hadde tatt den av ledningen...

 

Men for min del så ser det ihvertfall ut som om ting er i orden nå :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.