Frese spor mellom kjølekanaler(water jacketing). Hva oppnår man?

Anbefalte innlegg

Kom over en ganske omfattende byggetråd på S2.forum og så han hadde frest ut mellom alle kjølekanaler.

Hva oppnår man med dette?

S7002611.jpg

S7002615.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva oppnår man med dette?

 

Forum creds?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forum creds?

 

Er litt usikker på akkurat det derfor jeg spør ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pro-Mo Racing Services har drevet en del med dette, kalles "water jacketing". Skal føre til bedre kjøling. Dvs, lavere forbrenningstemp, og større margin før tenningsbank... da kan man kjøre mer tenning og ergo høyere effekt.

 

Får sikkert informasjon om det om man tar kontakt med Jyrki Repo som driver Pro-Mo, dyktig mann som kan sine saker :)

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakset fra S2forum:

 

Water jackets usually allow 3-6 degrees more ignition advance on load. Best effect for four degrees more advance, I've seen so far was 250hp at 8500 rpm range, so yes, it has effect, but worth of nothing, if not mapped accordingly.

 

Also, +600hp daily divers tend to have pressure leak to water system in the long run, on high load that is. After water jacketing, they resist those problems MUCH better.

 

I've been using those for almost 10 years now. I have also consulted Andres (Mulk), with his setup.

 

E: If You need the jackets to be done, contact Steve Esslemoth from Goodwill Garage, Solihull, near Birmingham. A CNC shop will charge an arm and a leg if You go there without patterns. Steve has special tools for that.

__________________

Everything less than 2 bar is considered to be naturally aspirated

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, detta var interessant... skal vi spenne opp en eller annen topp en dag da og gjøre sånn? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vel gjøres med blokka også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, detta var interessant... skal vi spenne opp en eller annen topp en dag da og gjøre sånn? :)

 

For å få sånn på sin egen eller for å se om man klarer å få det til vellykket?

 

Jeg stiller min til disposisjon ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, detta var interessant... skal vi spenne opp en eller annen topp en dag da og gjøre sånn? :)

 

Jepp, er jo enkel fiks.

 

For å få sånn på sin egen eller for å se om man klarer å få det til vellykket?

 

Jeg stiller min til disposisjon ;)

 

Tror jeg skal klare å få dette vellykket.

Ta inn hele skjermen 24.08.2012 125529.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ole og jeg studerte litt på dette idag og det må da være noe å hente på topppakningen også?

De små hulla ift blokk og topp:

 

DSCN7105.jpg

 

Her er resultatet etter 200k:

 

DSCN7108.jpg

 

Litt måling og sjekking:

 

DSCN7097.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var vel som vi tenkte, ingeniørene har tenkt litt... første googlinga ga dette svaret.

 

"The smaller holes force the water to circulate around and to the ends of the block. Like little geysers. If you open them up. The coolant will just lay undisturbed in the bottom or ends and not move the absorbed heat out of the block.

 

I have already had a customer open the holes up on a Big block chevy. Trying to improve the cooling in a suburban. The motor overheated in about twenty minutes and would not cool. A lot of my shops time was wasted trying to find the problem. As we had done the machine work (not the assembly). "

 

"Surprisingly - the small holes. The restrictions are put in to increase

flow in areas that were too hot, and help reduce hot spots."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste et gammelt Bilsport om en kar som bygde meget hardt trimmet japansk firer. Han mente at det ikke var sylindertrykket som var største faren for ødeleggelse av sylindrene, men lokal koking av vann på utsiden av sylindrene med påfølgende lokalt overtrykk som presset sylindrene inn.

 

Hans botemiddel var å blinde det ene kaldtvannsinntaket og heller spre dette over alle frostpluggene så det kom litt kaldt vann i hele blokkas lengderetning og ikke bare inn i front.

 

Mulig det er noe å spekulere på med 20VT også? Det er jo flere historier om syl nr 5 som har fått ras.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette her var kjempe nyttig lesning da jeg har vurdert å åpne opp større hull til kjølinga i topp pakningen på de veldig varme VR6 motorene. Kommer ikke til å gjøre det værtfall. Heller vurdere water jacketing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hva ble konklusjonen her, det jeg skjønte av det Ole la ut så var det en dum idè å åpne opp eller misforsto jeg?

 

Edit: litt mer tenking så fikk jeg en annen innfallsvinkel/leste det på en annen måte, å borre opp hullene i vannkanalene var ikke lurt da trykket i vannkanalene sank og kjøleffekten ble dårligere, men å lage små "baner" rundt ventilene imellom kjølekanal til kjølekanal er riktig måte å gjøre det på og det er dèt som er water jacketing. Har jeg forstått det riktig da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hva ble konklusjonen her, det jeg skjønte av det Ole la ut så var det en dum idè å åpne opp eller misforsto jeg?

 

Edit: litt mer tenking så fikk jeg en annen innfallsvinkel/leste det på en annen måte, å borre opp hullene i vannkanalene var ikke lurt da trykket i vannkanalene sank og kjøleffekten ble dårligere, men å lage små "baner" rundt ventilene imellom kjølekanal til kjølekanal er riktig måte å gjøre det på og det er dèt som er water jacketing. Har jeg forstått det riktig da?

 

Ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette måtte jo prøves! :)

 

72880_10152708819030387_911141871_n.jpg

 

59696_10152713397645387_1330464986_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dere sjekket effekten av dette?

Jeg prøver bare å tenke logisk nå, og ved første tanke så virker dette som en knallgod idé!

Men, blir sirkulasjonen riktig når man bryter den originale vannbanen?

Jeg er ingen motoringeniør, jeg bare tenker strømninger og logikk. Vannet vil vel søke letteste veg, uavhengig av hvor det er mest trengt i forbindelse med hvor det er varmest? Kan det være slik at om det blir veldig varmt ved ett punkt og dermed blir vannet der oppvarmet mye kjappere enn andre områder, at det der da vil koke opp kjapt og få et lite trykk der? Som igjen vil gjøre at vannet som velger lettest motstands veg vil sirkulere utenom dette området og da ikke kjøle der i det heletatt?

En annen tanke er brakkvann.. vil det bli områder hvor vannet ikke kommer til å flowe som ønsket i det heletatt når det nå kanskje får lettere ruter å velge i?

 

Som sagt, bare løse tanker midt i natten av en overtrøtt automatiseringsmekaniker, det kan godt hende jeg kommer på bedre tanker i morgen.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funka fint detta, motor holdt tempraturen som før, men var veldig glad i mere fortenning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanlig å ta både topp og blokk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanlig å ta både topp og blokk?

 

Ja, både og. Kommer vel litt ann på hvor avansert verktøykasse man har, men ser bare fordeler ved å ta begge deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sammenlikning, her er min blokk med water-jacketing:

 

urquattro-water_jacketing.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du også tatt toppen, Ola?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.