#1 Skrevet August 10, 2012 Hei Lurer litt på kjøletempen, min viser aldri 90 ved varm motor. Ligger stort sett på 95-100, ved tomgang kryper den over 100grader. Har kun skiftet tempgiver. Hva kan være grunnen? Er ikke noe prob, bilen har aldri kokt. Selv ved køkjøring og 105-110 i temp Når skal el.viften slå inn? Aldri hørt den gå(selv ved 105), men vet den virker da den har gått etter motor er slått av(egen føler her også). Kan det hjelpe å skifte thermostat? Varmeapp virker veldig bra på vinteren. Det sitter heller ikke thermobryter på radiator, den er plugget slik ETKA viser som alternativ. Dette er vist vanlig etter å ha sjekket flere med AAR. Så regner med det er slik fra fabrikk(?). Siden det ikke går noen kabler med kontakt dit. Bare lurer på hvorfor det er slik Søkt her inne, leser flere gamle tråder med 100 i temp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2012 Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men jeg har hatt mange Audier med 5-sylindret sugemotor, og de ligger på 95-100 grader alle sammen. Mulig de rett og slett er laget slik? På min egen AAR er jo kjøleviften koblet via reimdrift, så man hører den ikke ved normal kjøring. Den elektriske hjelpeviften hører jeg bare etter at bilen er stanset. Det er en egen sensor som sitter bakerst på toppen som styrer etterkjølingen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2012 Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men jeg har hatt mange Audier med 5-sylindret sugemotor, og de ligger på 95-100 grader alle sammen. Mulig de rett og slett er laget slik? På min egen AAR er jo kjøleviften koblet via reimdrift, så man hører den ikke ved normal kjøring. Den elektriske hjelpeviften hører jeg bare etter at bilen er stanset. Det er en egen sensor som sitter bakerst på toppen som styrer etterkjølingen. Tidligere hadde jeg en 1994 2.3 Q AAR, der satt thermobryteren på radiatoren for å styre el.viften. På denne lå tempen stabilt på 90grader. Viskoseviften drives av reima ja, men regnet med at el.viften skulle hjelpe til ved behov under kjøring også.Etterkjølingen fungerer som du skriver. Så da finnes det tydeligvis med og uten thermobryter der el.viften virker annerledes. Men gøy å sett tempen ligge på 90grader kan ikke komme på noe mer å skifte, liten vits å skifte thermostat vel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 11, 2012 Må jo innrømme at jeg ikke vet hva tempen ligger på i min egen AAR-motoriserte 100, for temperaturmåleren har aldri virket så lenge jeg har eid bilen. Jeg bare følger med på oljetempen, så går det fint. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 12, 2012 Da er sikker tempgiveren din ødelagt, den koster jo lite..lett å skifte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 12, 2012 Det er ikke tempgiveren nei, den har jeg byttet (og den koster 1500+ kr på Møller, så den er ikke billig nei), men det funker ikke likevel. Er nok instrumentet, tipper jeg. Har aldri giddet å feilsøke det nærmere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2012 Den er dyr på møller ja, men finnes mange andre steder å kjøpe den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 13, 2012 Mange andre steder nei, det gjør det ikke. Den finnes ikke som uoriginal del, kun den originale delen fra leverandøren Beru. Jeg vet dette utmerket godt, for jeg søkte høyt og lavt etter denne til en hyggeligere pris enn de 1500+ som Møller skal ha. Ja, jeg fant også en bedre pris, men det er fremdeles samme orignaldelen. Har i tillegg samlet med meg x antall fra hoggeren, som alle ser ut til å virke. Det er instrumentet som ikke fungerer i min bil. Sensorene har vært testet i en 80 B4, som også var den bilen jeg kjøpte den nye sensoren til. Lurer på om jeg ga rundt $80-90 for den for noen år tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 17, 2012 Jeg kjøpte den på ebay, kostet vel ca 400kr eller noe inkl frakt fra usa. Usikker på merke, er kun delenr som er preget inn på den vel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2012 38 dollar kostet den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...