Anbefalte innlegg

Har ein A4 1.8tq 96 mod (AEB) som eg merket blei varmere enn normalt i dag.

Stoppet motoren og hørte "surklelyd", og opna panseret det var det damp. Skrudde av lokket på kjølevæskebeholderen, der kom det damp fra returslangen og plutselig forsvant all væsken i beholderen ned i systemet.

 

Eg venta til motoren hadde kjølt seg ned ein del, hete på mer væske (opp til min.), startet motoren og lot beholderen stå uten lokk for å lufte systemet. Etter litt begynte returslangen å "spytte" litt væske, lot den stå sånn ei stund. Tok en kort tur og demperaturen endret seg ikkje.

Lot bilen stå til den var kjølt seg godt ned, startet motoren igjen, lot den gå ei stund uten lokk på væskebeholderen for å lufte systemet igjen, etterhvert begynte returslangen å "spytte" igjen, dette utviklet seg mer og mer, og den sprutet så mye at tanken blei overfylt, så stoppet den å sprute. Deretter sugde pumpa til seg litt væske igjen, sånn gikk det en stund. Overfylt, deretter sugde pumpa litt. Det blei aldri noe jevn gang i det.

Så stoppet eg motoren igjen, da slapp all væsken i beholderen ned i systemet igjen. tomt.

 

Noen som veit noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være defekt topp pakning/sprekke i topp eller dårlig vannpumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenn om slangen ut av radiator ned mot vann pumpe blir varm etter kjøring. om den ikke blir det er det stor sannsynlighet for at det er vannpumpen som er tatt kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet termostat, ingen forskjell.

Det er utrolig stor forskjell på væskenivået når motoren er i gang og når motoren er av.

blir og utrolig trykk i tanken.. lurer på om eg må til med ein CO måler!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trykk i tanken høres ut som defekt topp pakning:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at skovelhjulet på vannpumpa er løst. Dette er et kjent problem.

Da vil du jo ha ett kjølesystem uten sirkulasjon.

 

Hadde dette selv på min for noen år siden. Hvis du gidder å ta bort termostathuset og termostat så kan du prøve å kjenne etter med fingrene om du klarer å vri på hjulet med henda. Det skal ikke være mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert på lokalverkstedet å fått lånt meg en CO2 måler, så kommer til å sjekke fargeforskjell på plugger, måle om det er co2 i kjølevæska og så kan eg ta for meg vannpumpa som du foreslår Lasse.

Blir vell resultater utpå kvelden i dag tenker eg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem på en a4 b5 1.8 som det er skiftet vannpumpe på

så blir spennende og se hva som gjør det ! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå gått over det meste..

Lånte en CO2 måler av lokalverkstedet, den viste ingenting unormalt ved testing av dampen som kom med kjølevesken, ingen utslag. Testet flere ganger.

Eg skrudde ut pluggene og så på de, alle var akkuratt like svarte. Ingen som skilte seg ut.

Demonterte hele fronten, fikk blåst gjennom alle slanger og rør eg kom til, tok av radiatoren og blåste fint som bare det gjennom. Ingenting tett.

 

Deretter gjorde eg som Lasse Magnussen forklarer lenger oppe, siden fronten allerede var av, skrudde eg av vifta og fikk fri tilgang til vannpumpe etc. eg tok deretter ut termostaten og fikk tak i skovlehjulet inni pumpa, og dette kunne jeg snurre fint rundt og rundt, uten at verken reima eller hjule som reima sitter på beveget seg.

Stor takk til Lasse som mest sansynlig hadde løsningen! :D Skovlehjulet i vannpumpa har altså løsna fra bolten som går ut til reimhjulet og vil dermed ikkje pumpe mer enn når den en tilfeldig gang får tak, som resulterer i litt spytting av glovarmt kjølevann ned i tanken!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde eksakt samme problem på min AEB... Skovlehjulet er laget i plast, og er bare "smeltet" på akslingen:p Dessuten kan det skje at skovlene løsner fra pumpehjulet, og setter seg fast rundt i kjølesystemet.... Bør sjekke at alle disse er intakt når du bytter pumpa!

 

Når du kjøper deg en ny pumpe bør du passe på at denne har pumpehjul i metall ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm får vel ta av termostathuset hvis problemane fortsetter hos meg, skiftet reg reim i dag og startet opp. samme symptomer men fant en løs radiator slange og da forsvant det.. skulle sjekke nå når jeg kom hjem men da hadde såklart panser wiren hoppet av så får bli i morgen. bra du fant ut av ditt problem hvertfall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny pumpe bestilt fra NSB i går, veit ikkje om de selger med plasthjul eller metall hjul?

 

Lykke til med feilsøkinga Daniel, står hvertfall alt eg har prøvd her. Kan legge ut bilder eg tok under skruinga, om det ønskes! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.