#1 Skrevet August 15, 2012 Fikk i dag dommen på bilen min. Under ferietur i sverige mistet jeg gradvis kraft i bilen, og det ble mye ulyder etterhvert. Jeg stanset i veikanten og ringte 04444 som er nummeret man ringer for å bruke Audi sin mobilitetsgaranti. Fikk bergingsbil som kjørte bilen til nermeste Audiverksted og hjemreise dekket. Jeg hadde en formening om at det kunne være en trykkslange som hadde tatt kvelden. Det viste seg at Tiptronic kassen og Turboen er havarert. Min lokale forhandler søkte om å få dekket girkassen fra Audi i tyskland, men fikk blankt avslag. Så i dag bestilte jeg reperasjon hos Audiverkstedet bilen står på i sverige. Prisen kommer på 103.000sek. Synes det er elendig av Audi å ikke dekke ny kasse da bilen kun har gått 90.000km men desverre er 6år gammel. Føler på meg at det er min første og siste Audi. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 15, 2012 Horribelt, men snodig at både kasse og Turbo var røket samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 15, 2012 Mulig dette kan være billigere for deg, men forsøk å se om du kan få shippet bilen til Tyskland, å få reparert den der. Få den på biltralle nedover, også tar du fly ned å henter den når den er ferdig ! Faren min hadde turbohavari på en Passat 1.9TDI for noen år tilbake, og sparte 40k på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 15, 2012 Eller kontakt Kristoffer Wardava (vet ikke om etternavnet er riktig) så kan han kanskje hjelpe til med noe i polen (seriøst firma). Vet han har hjulpet noen tidligere og da blir det nok en del billigere.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 15, 2012 Teo Motors i Polen er nok løsingen for deg - søk og du vil finne erfaringstråd:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 15, 2012 Er litt langt fra Mo i Rana til både Tyskland og Polen. Er avhengig av bilen å må han i orden snarest mulig. Nå får jeg 2års garanti på kassen, så er min tid som Audieier over. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 15, 2012 Tar faktisk ikke så lang tid å få den fikset i utlandet. Skjønner at du vil ha den i orden fort, men så mye du sparer på det hadde jeg ikke vært i tvil ! hadde iallefall tatt et par telefoner å sjekket ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 15, 2012 Teo Motor tar vel ca 1500 euro for overhaling inkl ny Converter.. Dette er inkl ut/inn med kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 15, 2012 Har gjort dette på min A8 når girkassa røyk. Kostet vel under 25 k inkl fergetur og hoteller (ca 1/3 av hva det hadde kostet i Norge). Teo Motors er MEGET seriøse, og du får 1 års garanti på jobben.... Jeg har skrevet litt om dette i en tråd her på forumet om du vil vite mer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 15, 2012 .... så er min tid som Audieier over. Et annet alternativ kan jo være selge den med defekt til redusert pris, men muligens litt sent siden du allerede har bestilt reparasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 15, 2012 Finnes det oppgraderte turboer til 2,7en? Noen som vet hvilken turbo som står på originalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 19, 2012 Noen som har erfaring med reperasjon av bil i Sverige. Hvordan skal man gjøre det med momsen???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 19, 2012 Rent offisielt så skal du jo betale mva, men de fleste kjører vel pent hjem uten å si noe som helst i tollen, vil jeg tro... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 19, 2012 veldig smålig av Audi synes jeg, leser forskjellige erfaringer fra medlemmer her angående girkasse havari på relativt "nye" Audier...synes de kan rette opp ryggen og faktisk hjelpe Jørgen Hattemaker når kvaliteten på girkassene er slik de er, etter 90 000km?? Skjønner deg veldig godt at du kutter Audi etter en slik erfaring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 19, 2012 Verksmesteren min synes hele saken e flau. Han var 100% sikker på at dette var en klar reklamasjon. Var no spakere når han ringte å sa de ikke var villig i det hele tatt. Jeg skal jo betale reperasjon med Visakort. Vil ett beløp på 103.000,- bli rapportert til tollvesenet? Har mest lyst til å lure kvitteringen under skosålen og kjøre hjem. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 19, 2012 Er forresten 1. 2. Og 3dje giret som er havarert. Ska prøve å få rapport på hva som er årsak til havariet når kassen blir sendt tilbake til fabrikken. Kjenner på meg at neste bil blir nok en nyere BMW med manuell å rekkesekser bensin. Har hatt 6 stk E39. Skulle prøve Audi, da jeg har troen på quattro, og luftfjæringen er jæv til hytta. Men blir nok å ha den de 2 årene jeg får garanti på kassen. Så får man håpe jeg har glemt utlegget for ny kasse. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 20, 2012 Verksmesteren min synes hele saken e flau. Han var 100% sikker på at dette var en klar reklamasjon. Var no spakere når han ringte å sa de ikke var villig i det hele tatt. Jeg skal jo betale reperasjon med Visakort. Vil ett beløp på 103.000,- bli rapportert til tollvesenet? Har mest lyst til å lure kvitteringen under skosålen og kjøre hjem. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Du får jo refundert momsen fra sverige om du betaler norsk moms, tollvesenet forteller deg rekkefølgen på å gjøre dette om du spør dem, Men de fleste hadde vel bare gitt f. i momsen, men ett slikt beløp blir nok registrert av myndighetene, men om tollvesnet får tak i det vet jeg ikke, Jeg synes også dette er forjævlig, og det samsvaren med ordtraket mitt, at Hvis du skal ha Audi må du enten ha fet lommebok eller ha mulighet til å få til ting selv. Selv hadde jeg hentet hjem bilen (regner med du er forbi dette stadiet nå) og plukket ut kasse og handlet en brukt fa tyskland eller sverige, ev, byttekasse fra polen... eller andre land Kan du ikke i heletatt skru selv er det sikkert forumvenner som hadde stillt opp, spesielt hvis du hadde gitt de litt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 20, 2012 Trist lesning. Føler virkelig med deg. En kamerat hadde havari på sin kjipe 105hk tdi passat. Gått lite km og 5 år og 2 mnd. Null dekning. Skulle ha 27500,- for nye manuell kasse + 5-6000 i skifte. Ikke enormt dyrt, men at en slik girkasse skal plutselig ryke, det synes jeg er lavt kvalitetsmessig. Han var ganske tydelig på å bytte bilmerke. Jeg har stort sett gode erfaringer med Audi, men nå har mine vært under 5 år alle sammen. Og da har jeg fått dekt mye av problemene. Har sett litt på A6 Allroad pga hyttevei, men etter å ha lest denne saken, vet jeg hva jeg ikke skal ha. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 20, 2012 Ville vell ha lønt seg med forsikring som dekker motor å girskasse skader. Men uansett, så er dette tragiskt lesing, og at møller er litt trang fortiden, er vist et stort problem. Veldig kjipt. =/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 20, 2012 Det har ikkje blitt nevnt om bilen er chippet eller ei. Dette vil jo påvirke girkasse om det er tilfelle. Samme med oljeskift på girkassen. Enig i at det er surt, å for oss normale folk som ikkje er forhandler så vil de fleste si at forhandler tjener mer på og hjelpe en sak som er litt over garanti tid. Men da vil jo alle som er 1 måned over eller 3 måneder over garanti tid i teorien kunne kreve det samme. Men den billigeste løsningen ville kanskje vert og hatt leigebil mens du sendte bil\girkasse til polen og fikk den fikset hos Teo. Skal også nevne at girkasser ryker på andre bilmerker på relativt lave km-stand(som dette er), men har sjølv hatt MLT kasse som har enda verre rykte som gikk nesten feilfritt i over 6 år og 130.000 km(mer vet eg ikkje da bilen er solgt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 20, 2012 når Møller ikke oppgir girkasse oljeservice som eget servicepunkt så blir det vel litt vel offline å fortelle kunden "du har ikke bytta olje på girkassa på din 5år gamle bil" ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 20, 2012 Beløp over en viss grense som betales for med kort i utlandet blir rapportert til tollvesenet automatisk. Du får skrive av svensk moms og legge til norsk, de har vel over 20% mva i Sverige også, så det skulle ikke utgjøre så mye. Men igjen, man får mye leiebil for 50k....så å sende bilen til Polen ville nok lønnt seg. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 21, 2012 Hva er sansynligheten for at både turbo og kasse havarerer samtidig? Her ville jeg krevd fritak dersom feilmeldingen viser seg å ikke være reel. Vi har alle sett eksempler på diagnoser med bytting av girkasse etc hvor det gjerne har vist seg å være noe så smålig som LMM o.l. Kom det opp noen feilmelding? Gikk kassen i nødmodus? Sveiv motor normalt når den stod i ro? Som flere her nevner ville jeg absolutt tatt meg bryet med å få bilen ned til feks Teo og fått overhalt girkassen her. I tillegg til turbo dersom dette også må byttes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 21, 2012 hvis du er fast bestemt på å ta det i sverige,ta med deg 99 i kontanter og betal resten på kort... ellers sparer du jo 65-70 tusen på å reise til Teo... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 21, 2012 Du skal ikke betale moms på arbeid eller girkasse i Sverige, men du må stoppe på grensa og betale norsk moms. Svensk og norsk moms er begge på 25%, så her koster det ingenting å være lovlydig. Alle beløp i utlandet betalt fra norsk kort/bank over 5000kr blir automatisk meldt til tollvesenet, så om du betaler over 100k, så kan du risikere å bli stoppa på grensa og krevd for ytterligere 25.000kr til + evt bot. Det har jo blitt sagt før her, men å punge ut over 100 lapper på ny girkasse og turbo, etter kun èn diagnose fra èt verksted hadde iallefall aldri jeg gjort! Hvis det er tilfelle at både turbo og kasse har tatt kvelden samtidig så har du enten veldig uflaks, ekstrem kjørestil, eller bare en kombinasjon av mye km + trim. Husk at mange verksteder ikke bruker allverdens tid på å sette diagnose, men ofte tar den enkleste veien å bare begynne å bytte komponenter, ("det er jo ikke deres egne penger de bruker"), så jeg hadde heller tatt bilen ned til TEO motors eller hjem igjen for å grave litt dypere i hva som har skjedd. Drar du til TEO så vet du jo at bilen er i trygge hender, og at problemet blir fiksa på billigst mulig måte. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...