Girkassehavari A6 2,7TDI quattro

Anbefalte innlegg

Helt enig med Harald i innlegg over! har sett flere tilfeller av verksteder som har bløffet på seg arbeid, å bløffe på seg en jobb til 100 000kr er rimelig drøyt så skal ikke mistenke noen for det, men ville ivertfall fått vurdering av flere verksteder når det dreier seg om så mye penger!

 

Når det er sagt, hvor vanlig er det at kassa på disse ryker? første tilfelle jeg har lest om. Gått med chiptrim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt drøyt å kalle det for bløffing, mer pga uvitenhet. Noe man egentlig forventer bedre svar på fra et merkeverksted.

 

At det både er snakk om girkasse og turbo i samme driftstans hinter om en "fingeren i været" diagnose hvor det er tatt med alt som har gitt feilmelding eller kan tenker å ha påvirkning på det.

 

For alt i verden kan det godt tenkes at bilen er i flinke hender og at dette er høyst reelt, men da har du hatt usansylig mye uflaks! Da ville jeg også fått en bedre feilbeskrivelse på hva som er galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig synd og trist å lese dette Ronny!

Som mange nevner her så ville du spart en god del penger med å sende bilen f.eks til Polen. Krever jo litt planlegging og reising men 100k SEK er mye penger det..

Finnes mange flinke og kjente verksteder i Polen som har hatt og har en del biler i fra Norge ofte.

Kan veldig trygt anbefale Teo Motors og Koraszewski Auto Sport!

Er nok for sent nå men jeg håper det ordner seg for deg!

Ikke gi opp Audi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt drøyt å kalle det for bløffing, mer pga uvitenhet. Noe man egentlig forventer bedre svar på fra et merkeverksted.

 

At det både er snakk om girkasse og turbo i samme driftstans hinter om en "fingeren i været" diagnose hvor det er tatt med alt som har gitt feilmelding eller kan tenker å ha påvirkning på det.

 

For alt i verden kan det godt tenkes at bilen er i flinke hender og at dette er høyst reelt, men da har du hatt usansylig mye uflaks! Da ville jeg også fått en bedre feilbeskrivelse på hva som er galt.

 

jada, som du ser av inlegget mitt skrev jeg også at det er drøyt å mistenke verkstedet for å bløffe til seg denne jobben. Men for så mye penger ville jeg ivertfall fått et verksted til til å ta en vurdering.

 

men til dere som har kjennskap til A6 q tdi tiptronic fra 2005 og opp hvor mye plaga er disse med girkasse havari ?? vi vet jo at problemet er godt utbredt på modellen føre. men har audi virkelig driti seg ut nok engang mtp girkasser ?? dette er ivertfall første tilfellet jeg leser om med girkasse havari på disse.: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang oljeskift på girkassen, det tok jeg opp når bilen var på 90.000servicen. Men den skulle aldri byttes ifølge merkeforhandleren. (Forstår jo det nå, kassen skal jo byttes før 100k uansett..hehe

 

Har ingen mistanke på at verkstedet bilen står på prøver å jokse seg til jobben. De har brukt 18 timer på feilsøking, og jeg har fått grundig forklart hva som er feil. Er heller ikke en jobb de tjener så voldsomt mye på. I tilbudet er det beregnet 14 arbeidstimer på å bytte turbo og kasse.

 

Bilen har gått 93.000km, er meget pent behandlet og er ikke svinkjørt.

 

Det med å ta med bilen til en annen forhandler for å få en til diagnose gidder jeg ikke. Bilen står 40mil hjemmefra, og det er ikke få mil mellom verkstedene i nordsverige. Jeg har heller ikke tid eller ork til å ta bilen til polen på verksted. Ska gifte meg om 3uker så har nok å styre med. Er kansje lettvint å dra til polen fra østlandet, men med 100 mil mer å kjøre blir det for langt.

 

Det er bare jævlig irriterende å måtte bruke så mye penger på bilen. Er jo nesten 1/3 av bilens verdi.... hehe

På det svenske verkstedet tenkte de på kondemnering av bilen før de så at den var norsk. Var ikke verd så mye mer en reppen der. Hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. kassa ryker 3000km etter de har utført olje service... få verkstedet til å sjekke at det er rett mengde olje/kvalitet på kassa.

 

Med så mye penger ville ivertfall jeg legg litt arbeid i å sjekke "alle" muligheter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting. Har du hatt bilen siden den var ny?

Hvis du har kjøpt den brukt av forhandler innen 5 år har du reklamasjonsrett mot forhandleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at du ikke byttet olje på girkassa når merkeforhandleren sier at den aldri skulle byttes ? Trodde de hadde gått bort fra slike bastante meninger med C5 modellenes automathistorie bak seg,

Mener iallefall å ha lest at ZF har uttalt at oljen skal byttes på 60.K for disse kassene, tviler på at de nye kassene er annerledes,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen privat. Så har nok ingen å reklamere til. Er aldri byttet olje på kassen. Som sagt jeg spurte om dette på forrige service. Men det var ikke behov ifølge møller. (Er jo borkasta å bytte olje på 90k når hele kassen skal byttes på 93k...) hehe

 

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen privat. Så har nok ingen å reklamere til. Er aldri byttet olje på kassen. Som sagt jeg spurte om dette på forrige service. Men det var ikke behov ifølge møller. (Er jo borkasta å bytte olje på 90k når hele kassen skal byttes på 93k...) hehe

 

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

 

Jeg ser ironien din, det er synd at en ikke blir tatt mere vare på hos forhandler, hadde du forlangt ny olje å filter på 60k service så hadde du nok berget nå, men det er jo lett å være etterpåklok, å si at dette er info som ligger på forumet, Hadde selv en 99 a6 med tiptronic som ble handlet inn for 4-5 år siden, og jeg byttet olje å filter på den et par ganger mens jeg hadde den, og den går fint i dag også, det er min far som har den nå, den har vel rundet 200k km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ironien din, det er synd at en ikke blir tatt mere vare på hos forhandler, hadde du forlangt ny olje å filter på 60k service så hadde du nok berget nå, men det er jo lett å være etterpåklok, å si at dette er info som ligger på forumet, Hadde selv en 99 a6 med tiptronic som ble handlet inn for 4-5 år siden, og jeg byttet olje å filter på den et par ganger mens jeg hadde den, og den går fint i dag også, det er min far som har den nå, den har vel rundet 200k km

 

Hvordan vet du at det er gammel olje som har skylden her?

 

Og det er ikke Møller som sitter å finner på intervaller osv.. Dette kommer nok fra Audi fabrikken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig bil med automat og da fikk jeg beskjed at det var viktig at jeg tok oljeskift på girkasse etter 60k km. Samme sa forsikringselskap når jeg bestilte kaskopluss.

 

Girkassen min røk etter 47k km da, så får ny nå på garanti så da kan jeg vel vente 60k km til med oljeskift :P

 

Kjedelig å lese at de ikke dekker noe sånt når bilen er 6år/90k.. Burde jo vært garanti!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med anbefaling er egentlig litt snodig, for hos Audi Zentrum i Hamburg fikk jeg klar beskjed om at oljen skulle skiftes. Dette var da på en 2003 A6 tiptronic med 120k km på telleren.

Men Møller (Romerike og Ensjø) og Nilsson bil i Sverige sier jeg ikke skal gjøre det på min nåværende 2007 A6 4F tiptronic med 90k km, og at det er helt unødvendig.

 

Men nå har jeg insistert på at det blir gjort på kommende 90k service. Venter på pris, da de sa det ble billigere å kombinere dette med selve servicen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde fan meg satt bilen igjen der jeg kjøpte den og satt på folie på bilen "bil til 500 000 havarerte girkasse under 100 000 km , 140 000 i rep" vorsprung der technick kyss meg i fletta. Beklager men jeg kjenner det koker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en C5 med tiptronic, og der ble det fra Møller Trondheim sagt at olja ikke skulle byttes. ZF anbefaler hver 60k. Fikk foreldrene mine den gang til å "tvinge igjennom" et oljebytte, og kassa har nå gått 300.000 og girer helt perfekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig bil med automat og da fikk jeg beskjed at det var viktig at jeg tok oljeskift på girkasse etter 60k km. Samme sa forsikringselskap når jeg bestilte kaskopluss.

 

DSG har 60k intervall fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSG har 60k intervall fra fabrikk.

 

Ja, skulle jo derfor tro at forhandlere fulgte opp dette.

 

Men før jeg kjøpte bilen jeg kjøpte så jeg på 3 andre biler med dsg, alle sammen var gått over 60k km og samtlige hadde full servicehistorikk hos møller, dvs de hadde tatt service hos møller når bilen spurte om service. (Dette var folk som kun gjorde som bilen sa, ikke ga noe ekstra interesse selv).

Alle de 3 bilene hadde ikke byttet dsg olje på 60k, med mindre de plutselig har funnet på å gjøre det noe annet sted enn møller. Det var ihvertfall ikke krysset av i servicehefte og i historikken hos møller sto det ikke noe om girolje. Forhandler jeg sjekket historikk på bilen hos hadde ikke noe gått svar på hvorfor dette ikke var gjort (det kunne være fordi service var utført på f.eks. 55k km og ikke 60k blank, og at det da ikke var noe varsel om dsg olje på 55, men synes det blir litt for tynn forklaring jeg da.) på disse bilene hadde ikke kunden da lenger garanti på girkasse siden intervall ikke var fullt.

Tipper de hadde blitt sure hvis girkassa røk og de fikk beskjed at det ikke ble dekket på en 4år gammel bil som var gått 70 000 fordi de ikke hadde byttet girolje når de aldri har fått beskjed om og bytte det.

Det står jo i servicehefte at det skal gjøres på 60k, er man da ansvarlig for å sjekke sånt og følge opp dette selv?

 

Bilene det var snakk om var 2stk Touran med 2.0TDI og DSG og en passat 2.0TDI DSG, alle 2008/2009 modeller, 3 forskjellige forhandlere som hadde hatt service på de.

 

Jeg fikk ihvertfall beskjed at jeg skulle huske og si ifra når jeg hadde 60k service at de måtte bytte girolje også, selv om jeg egentlig forventer at de vet det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig å lese at de ikke dekker noe sånt når bilen er 6år/90k.. Burde jo vært garanti!

 

Nå er garantien på 5år/100k.

 

Hvor skal grensa gå da, om folk skal ha igjen garanti på sjette, sjuende, åttende året? Da skal man jo kjøpe seg Kia da.:)

 

http://www.kia.no/Eie-Kia/Garanti/

 

Det koster å ha bil, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være. Hvis de ulike fabrikantene skal gå med på fri deler og arbeid utover garantitiden i hytt og gevær vil det jo bare gå en vei til slutt, både med fabrikanter og ansatte.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo vært max uheldig, dette er jo heldigvis ikke så vanlig. Hvor mange år og km har du kjørt bilen selv? Vet du hvordan den har blitt brukt av tidligere eiere.

 

Kan du ikke sende bilen med biltransport ned til polen og Teo? Du vil jo enda spare endel penger.

 

Når det gjelder oljeskift på automatkasse bør man jo bruke et verksted som overhaler automatkasser, så man får av all gammel olje og flushet kassen før ny olje helles på. Om du bruker Audi til å skifte olje så tømmes ikke converter, du blander ny og gammel olje. Noe som tidligere er diskutert at kan være uheldig for gearkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der du skriver der fabian , det stemmer delvis. Bil er "luksus" ja og koster å ha, men att sånne vitale deler skal gå istykker så tidlig samme hvor hardt den er kjørt .. Det er hull i hodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fullt klar over at det koster å ha bil. Skal klare med denne reperasjon uten noen store økonomiske problemer. Men det er surt å koste på en bil 1/3, 1/4 av hva den er verdt.

 

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen ferdig reparert. Kom på 90.000,- NOK totalt.

Ble kun 11.000,- i arbeidspenger.

Så nå har jeg 2 år garanti på turbo og girkasse.

Kommer for salg om ett års tid hvis noen er interessert i en fin 4f med luftfjæring, s-line, quattro og det meste av utstyr.......

 

uhudanyd.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondolerer til deg med pengene , :) selv om bilen er iorden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor og girkasseforsikring viser seg bare viktigere og viktigere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, med de prisene det er på motor og drivverksdeler er det nesten selvskrevet å ha motor og drivverksforsikring.

Synd jeg ikke har det da... hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.