#1 Skrevet August 17, 2012 Vurderer å legge opp et ekstra sigarettenneruttak i bagasjerom til kjøleboks. Titta da på koplingsskjema til de originale sigarettenneruttakene. Og der er det benyttet et relé, og en sikring. Så hvis jeg skal legge opp en helt egen krets, er et relé nødvendig? Og hvor mye Ampere bør sikringen være på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 17, 2012 Det er ikke nødvendig med rele hvis du skal legge fast strøm direkte mot batteriet, men hvis du vil at strømmen skal brytes når du skrur av tenningen bruker du et rele koblet via tenningen. Størrelsen på sikringen avhenger av hvor mye "dingsen" din trekker av strøm, og legg opp kabel deretter. Jeg kan foreslå en 20A sikring og 6 mm2 kabel, og monter sikringen nære batteriet. Da har du kapasitet til det meste. Evt en 10A sikring og 2.5 mm2 kabel, dette burde vel holde til de fleste kjølebokser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 17, 2012 Relèet bruker du for å sørge for at uttaket styres av tenningen. Typisk strømtrekk på et sigarett-tenner uttak ligger i område 6-8 A, så sikre det med en 10 A, så slipper du med grovere kabel enn 1,5mm2 også, selv om 2,5mm2 uansett er å foretrekke. En kjøleboks bruker typisk 4-5 A. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 17, 2012 Kan man hente strøm fra sigarettenneren i kupéen dersom man ville hatt en ekstra 12v uttak i bagasjen? (Gitt at disse ikke brukes samtidig, og evt. med en ekstra sikring i mellom?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 17, 2012 Kan man hente strøm fra sigarettenneren i kupéen dersom man ville hatt en ekstra 12v uttak i bagasjen?(Gitt at disse ikke brukes samtidig, og evt. med en ekstra sikring i mellom?) Helt klart, og da trenger du ikke ekstra sikring. Den kursen er allerede sikret. Men det er langt fra optimalt siden det er fort gjort å ikke tenke seg om og dermed bruke begge uttakene. Imidlertid er det ingen fare hvis stikket foran bare brukes til å lade en mobil el tilsvarende. Bare husk å ikke bruk strømtyv el.lignende. Ta heller jobben med å lodde en skikkelig forbindelse så slipper du noe problemer senere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2012 Har 6mm2 ledninger som jeg kan bruke, så da slenger jeg på en 20A sikring ved batteriet. Takker for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2012 (endret) Om jeg husker riktig så er maks strøm for sigarettenner uttak 15A (pga utformingen på kontaktflatene). Etter min mening så holder det lenge med 2,5mm2 kabel (antar at du henter jord et eller annet sted nærme/lokalt). Originaluttakene bruker vel maks 1,5mm2.. Hvis du har lyst til å regne ut spenningsfall for forskjellige kabeltverrsnitt så er det noen linker/formler her: forum.vacn.no/showthread.php?t=238263 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2012 Originaluttakene bruker vel maks 1,5mm2.. Har sett endel nyere biler hvor det ofte bare er 0,75 mm2 kabel her... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 30, 2012 Har sett endel nyere biler hvor det ofte bare er 0,75 mm2 kabel her... Er 0,75mm2 på originale sigarettenneruttaket her også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...