#1 Skrevet August 17, 2012 Hei! Dagen etter at jeg henta bilen min hos Autotransport i Narvik (like før jul i år) begynte det gule motorlyset å lyse. Jeg koblet fra batteriet og startet opp igjen, lyset var borte og godtroende som jeg er trodde jeg at dette var et engangstilfelle og lot være og kontakte selger. Lyset kom tilbake etter noen uker og jeg fikk da en kjenning til å kjøre diagnose på bilen og det viste seg at lyset lyste pga. feil med secondary air injection systemet, som er et system som sørger for å presse ren luft inn i eksosmanifoilen slik at katalysatoren brenner renere ved oppstart og like etter oppstart. Har jeg forstått det riktig? Det var dama som var innom med bilen og uheldigvis ble ikke feilkoden notert ned, men det stod visstnok "incorrect flow" . Jeg byttet nylig toppdeksel pakninga og sjekket de vakumslangene som jeg kunne se, men kunne ikke finne noen feil. Jeg vet at dette er et problem som går igjen på mange biler og jeg har også lest om folk som har byttet båte kombi ventilen og luft pumpa og fortsatt har problemer med at motorlyset lyser pga. kødd med dette systemet. Forøvrig tror jeg systemet kun har med avgass-krav å gjøre, eller? Nå har jeg kjørt rundt med dette forbannede lyset ganske lenge ettersom at jeg ble lei av og koble fra batteriet hele tida og er nødt til å få gjort noe med det. Burde jeg rett og slett bare skifte luft pumpen og kombi ventilen ? Finnes det noen online butikker som sender original deler fra enten Tyskland eller USA? Prisene hos Møller frister ikke. Eller går det greit å kjøpe aftermarket deler? Har liksom ikke lyst at lyset skal komme igjen med det samme.. . Jobber som motor mekaniker på marine dieseler og jeg skulle gjerne hatt en Deutz 616 V12 under panseret, der trenger en ikke 4-5års fartstid i Nasa for å vite navnet på en eneste komponent. Tips mottas med stor glede ! Mvh.. Joakim 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 22, 2012 Er det noen som vet dimensjonene på vakumslangene som det kan være hull i ? Eller er det bare de tynne slangene som sprekker? Kjøpte noen originale vakumslanger til min gamle 1,9TDI 110hk (som jeg forøvrig angrer jæ.... på at jeg solgte) hos Møller og de opererte med sinnsyke priser for de slangene. Hvor får jeg kjøpt slange i tilsvarende kvalitet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 22, 2012 Helt kjapt - Hva demonterer jeg for å komme til luft pumpa? Sitter den under luftfilter boksen? Kombi ventilen er den som sitter rett bak toppdekslet, sant? Vurderer å kjøpe både pumpa og ventilen fra USA i håp om å bli kvitt CEL lyset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 22, 2012 Fu finner den under luftfilterboksen hvis du tar av platen under motoren. Jeg har samme feil på samboeren sin A6 men oppdaget at det var plastrøret som var knekt.. Den var sprø på linje med potetgull. Ny på møller hentes i morgen til den nette sum av 290 kroner:) Ny pumpe finner du f.eks på Amazon.com. Ca 130 USD(møller skulle ha 6000,-) Hva er denne kombiventilen og hvor ligger den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 21, 2013 Har samme problem på min A6 1,8tq 2004. Fant trådstarter ut av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...