#1 Skrevet August 18, 2012 (endret) Jeg har bytta alt i forstillingen, hatt 2stk firehjulskontroller hos møller, vinkler ok, likt lufttrykk over alt og lik slitasje, ingen bremser henger, nøyaktig lik høyde på coilovers, ingen tegn til kollisjonskader. Bilen drar til høyre under alle omstendigheter. Inkl. Kjøring i motsatt kjørefelt med dosering mot venstre. Under kjøring bruker jeg vekta av armen på venstre side av rattet for å få bilen til å gå beint. Ingen forandring ved akselrasjon eller nedbremsing. Ved gangfart forover etter 3m har ratter svingt 5cm til høyre, og motsatt bakover. Er fortvilet nå gitt. Tar i mot ALLE tips med stor glede!!!!! EDIT: Dette er en ny og mer oversiktlig tråd hvor alle relevante fakta er samlet i første post. Link til gammel tråd: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=237435 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 18, 2012 Prøv å bytt om venstre og høyre dekk å se hva som skjer da.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 18, 2012 nøyaktig lik høyde på coilovers? dvs målt på fjørbeinet eller har du veid bilen på hvert hjørne og stilt den der til? (bør ikke egentlig være noe problem uansett) Har møller brukt tall fra riktig bil når de har stilt spissinga? Hva er talla fra spissinga? Ofte kan det være spissinga være stilt inn slik at bilen skal dra litt til høyre hvis du skulle slippe rattet, slik at du havner i grøfta istedenfor i motgående kjøreretning. kryss camber og kryss caster heter det man ofte måler disse innstillingene med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 18, 2012 Sjekk at bilen er like høy ved å måle fra senter på felg til skjerm. På min bil er det 5mm forskjell forran fra høyre og venstre. Justerer jeg coilovers helt likt så er bilen 5mm lavere på venstre. Kanskje dette er tilfellet hos deg? Drar den til høyre selv om bilen triller i fri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 18, 2012 Møller er vel ikke vant til senkede biler. Hørte med dem om hva de skulle ha for å montere nye dempere med senkesett, og det ville dem tydeligvis ikke gjøre. De jobber kun med orginal deler. Så ville kansje ha tatt bilen inn på et uavhengi verksted hvor de som jobber har litt forskjellig erfaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 18, 2012 nøyaktig lik høyde på coilovers? dvs målt på fjørbeinet eller har du veid bilen på hvert hjørne og stilt den der til? (bør ikke egentlig være noe problem uansett) Har møller brukt tall fra riktig bil når de har stilt spissinga? Hva er talla fra spissinga? Ofte kan det være spissinga være stilt inn slik at bilen skal dra litt til høyre hvis du skulle slippe rattet, slik at du havner i grøfta istedenfor i motgående kjøreretning. kryss camber og kryss caster heter det man ofte måler disse innstillingene med. Man justerer da spissingen til å bli lik på begge sider. Ingen ønsker en bil som drar til siden. Kan hende det hjelper å legge til litt mer spissing foran for å gjøre den mindre "nervøs". Kan du legge ut måleresultatene her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 18, 2012 Man justerer da spissingen til å bli lik på begge sider. Ingen ønsker en bil som drar til siden. Det gjøres selv om kanskje ikke du gjør det Ønsket er vel begrunnet i trafikksikkerhet, og i disse dager hvor folk liker å vite minst mulig om bil og følge minst mulg med når de kjører så kan det hende at det ligger noe i at dette er et trafikksikkerhetstiltak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 18, 2012 Min audi a4 drev å nykket i rattet og dro mot høyre rett før venstre drivknute røk uten forvarsel(ingen ulyder osv) Vet ikke om det kan være noe det samme som hos deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 18, 2012 Møller er vel ikke vant til senkede biler. Hørte med dem om hva de skulle ha for å montere nye dempere med senkesett, og det ville dem tydeligvis ikke gjøre. De jobber kun med orginal deler. Så ville kansje ha tatt bilen inn på et uavhengi verksted hvor de som jobber har litt forskjellig erfaring. Veldig få merkeverksteder opererer med montering av deler som ikke er solgt via dem. Dette er fordi de ikke kan garantere for jobben/delene som blir brukt, og da i ettertid vil få problemer hvis det skjer noe. Fabian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 19, 2012 Sjekk at bilen er like høy ved å måle fra senter på felg til skjerm. På min bil er det 5mm forskjell forran fra høyre og venstre. Justerer jeg coilovers helt likt så er bilen 5mm lavere på venstre. Kanskje dette er tilfellet hos deg? Drar den til høyre selv om bilen triller i fri? Jeg har målt frå bunn justeringsring til bunn gjenger. Da skal jeg måle fra senter til skjerm:) Takk til alle forslag! Mye bra her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 20, 2012 Å justere etter gjenger fungerer kun til grovjustering.. Bilen veier ikke like mye i hvert hjørne, så da må du stå på en rett plass og måle felg->skjerm.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 20, 2012 Har styresnekka vært vurdert ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 28, 2012 Har styresnekka vært vurdert ? Kan du fortelle hvordan denne kan oppføre seg? Har aldri blitt tipsa om denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 28, 2012 Hadde noe tilsvarende en gang, og da var det dekkene som var slitt skjeve etter å ha blitt kjørt med feil spissing. Har du testet med andre dekk/hjul? Sett på f.eks vinterhjulene og se om den oppfører seg likt, evt roter hjulene (sett de som nå sitter bak foran) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 29, 2012 Hadde noe tilsvarende en gang, og da var det dekkene som var slitt skjeve etter å ha blitt kjørt med feil spissing. Har du testet med andre dekk/hjul? Sett på f.eks vinterhjulene og se om den oppfører seg likt, evt roter hjulene (sett de som nå sitter bak foran) I går tok jeg å satte dekkene foran bak og motsatt. Bilen ble MYE bedre Jeg satte dekke ved siden av hverandre og klarte ikke se forskjell, men hekkan så stor forskjell det utgjorde! Takk for løsningen. Nå håper jeg bare diffene ikke blir spist opp av dekkene mine:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 29, 2012 En annen ting som kan være verdt å merke seg, er å ta firehjulskontrollen med nye dekk. Tar du kontrollen med dekk som allerede er skjevt slitt, er det fare for at det kan bli litt feil allikevel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 29, 2012 Som det har blitt sagt så er ikke Möller rette stedet for hjulstilling med senk. Hadde vært til hjelp om du kunne scannet eller tatt bilde av målbrevet ditt fra de å lagt ut her. Det som gjør at en bil ikke går beint er feil verdier på camber og toe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 29, 2012 Goodie! Da blir det nok helt perfekt når du får på nye dekk Evt gjør som Marius nevner og tar en ny kontroll når du har fått på de nye dekkene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 29, 2012 I går tok jeg å satte dekkene foran bak og motsatt. Bilen ble MYE bedreJeg satte dekke ved siden av hverandre og klarte ikke se forskjell, men hekkan så stor forskjell det utgjorde! Takk for løsningen. Nå håper jeg bare diffene ikke blir spist opp av dekkene mine:) Kom med dette forslaget 08.05.2012, 21:24 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 29, 2012 Kom med dette forslaget 08.05.2012, 21:24 nei, du sa følgende ; Prøv å bytt om venstre og høyre dekk å se hva som skjer da.... det er ikke det samme som å bytte om på foran og bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 29, 2012 nei, du sa følgende ; det er ikke det samme som å bytte om på foran og bak Kan garantere at han hadde funnet feilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 29, 2012 Hahaha, såså barn, jeg takker dere begge:P har ikke fått tid å prøve dekkbytte før nå Kontrollpapirene legger jeg ut så snart jeg får tilgang til pc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 5, 2013 Nå er problemet løst. MØLLER BIL og MECA er udugelige til å ta 4hjulskontroll!!! tror ikke de har sjekket bakhjula en gang. Høyre bakhjul hadde en spissing som var helt bak mål! Jeg brukte tanntrådtrikset det funka bra. Jeg blir ikke overaska over merkeverksted lenger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...