defekt hydraulisk ventilløfter aan

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en delebil med ny overhalt motor (i følge selger) Fikk desverre ikke startet bilen før kjøp grunnet kortsluttet hjerne. (vannskade) Tok sjangsen av likevel. Da jeg kom hjem satte jeg i en annen hjerne og startet bilen. Den startet og virket greit i ca 5 min, da kom det høye klakke lyder fra motoren og jeg skrudde den umiddelbart av. Har nå demontert toppen for å se om jeg kunne finne feilen. Jeg fant dermed små metallbiter i 3 av sylindrene som hade laget hakk både i stempler og det "flate" området på toppen. Har så prøvd å finne ut hvor disse bitene kom fra.

Har så demontert toppen. Da jeg løftet ut alle ventilløfterne fikk jeg meg en overaskelse. Når jeg løftet ut den ene ventiløfteren lå den innerste biten igjen nede ved ventilen. Denne har altså løsnet fra resten av løfteren. Løfterne er jo fjørbelastet i midten, så det må jo være en fjør inni der ? Denne fjøren fant jeg bare deler av. Har noen vært borti dette før? Kan biter av denne fjøren finne veien ned i sylinderen? Syntes det virker underlig. Har også demontert turboen for å se om det kan ha kommet metal biter derifra, så ikke noe spesielt.

DSC02199.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting skal kunne finne veien fra inni toppen, da må ventilen ramle ut først, tipper på igjenglemte deler inni innsug eller i motor, Ventilløfteren kan ha blitt skadet, når noe kom i klem mellom ventilen å stempelet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er det jeg mener også. Ventilene ser hele og greie ut. Det må jo ha kommet noe inn innsuget ettersom jeg fant rester i flere sylindre. Hadde også 0 komp i ene sylinder, dette skyldes nok en liten bit som satt melleom ventil og sete slik at denne ikke tettet. Bladene på turbo så hele ut, er det noe annet som kan ha skjedd med turbo slik at fragmenter har blitt blåst inn i motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.