Lasteindeks, hva betyr egentlig miniumskravet som står i vognkortet?

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med lasteindeks på dekk.

I vognkortet på touran'en står det oppgitt at minimum lasteindeks på dekkene skal være 89

Etter hva jeg har skjønt så betyr dette at minimum lasteindeks pr dekk er 890 kg (dette tilsvarer jo igjen 1780 kg pr aksling)

Men når jeg leser i kjøretøyforskrifen står det at lasteindeksen på dekkene skal være minimum tåle det som er aksellasten på de forskjellige akslingenene.

På touranen min er aksellasten henholdsvis 1130 foran og 1140 bak

Utifra dette så vil jo det si at lasteindeksen på hjulene burde være minimum 565 eller 57 på forakselen, og 570 bak 57...

Regner med det kanskje er noe krav til at lasteindeksen kanskje skal være x-prosent høyere enn det som er aksellast.. men finner ikke noe om dette i kjøretøyforskriften.

Hvor kommer så tallet i vognkortet fra? og er dette en absolutt minimumsgrense? eller kan denne forandres på lik linje med sporviddeforandring etc.. så lenge en har papir på dette???

Noen som har peiling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm..

Fant visst litt svar her selv..

Lasteindeksen (LI) er en standard som forteller hvor mange kilo dekket skal kunne belastes med. Et par eksempler: LI=89: 580 Kg, LI=91: 615Kg. (det kan kanskje virke noe lavt, men husk at du har 4 hjul på bilen din, og derfor fordeler vekten.)

også på denne siden her..

http://www.conti-online.com/generator/www/no/no/continental/automobile/themes/dekktips/lastevekt_no.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.