#1 Skrevet August 24, 2012 Driver med en -94 RS2 om dagen.. Den går ugjevnt på tomgang, plugga er sorte som faen.. Under kjøring fungerer den helt fint, men motorbrems/giring liker den ikke.. La merke til at denne har en enkelt stemplet turboXS eller noe slikt dumpventil, hvordan håndterer disse bilene åpen dump? Enkelstemplet er vel ikke helt det beste heller.. Feilkoder har jeg ikke fått lest pga mangel på 2x2 overgang.. Den skal ha noe ala dahlback 480hk oppsett eller noe slikt har jeg blitt fortalt, står i allefall en turbonetics turbo på, tror jeg det er, ikke orginal turbo i allefall tror jeg.. Hvordan er det med åpen dump på disse? Dysene er av type grønn, er disse orginale eller? Tok et bilde av turbo siden, noen som vet noe om hva dette kan være slaks turbo osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2012 Var da overraskende lite respons her.. Har nå fått bilen og gå ganske greit, kaste vekk den turbo xs dumpen, bytta plugger, olje, div vaccum slanger osv så ordna det seg ganske greit.. Men den er ganske tungstarta når den er kald, må gjøre 2-3 forsøk der den bare kjinner etter før den til slutt såvit starter.. Går den da en liten stund så starter den lett, starter også lett når den er varm/lunka/motor har vært i gang.. Noen innspill der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 27, 2012 Vil gjette på at de grønne dysene er 440cc Bosch dyser. Den lambdaen som står i, er det smalbånd- eller er det en bredbåndslambda? Du sier den går som den skal men har sorte plugger og er litt tungstartet så jeg lurte litt på om den får litt mye suppe..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2012 Nå er det eneste problemet at den er tungstartet når den er kald.. Det var merkelignok ingen feilkoder og oppdrive heller.. Men min mistanke er jo også at motoren får for mye bensin i oppstart på kald motor.. Dersom noen av temp-giverne skulle kødde så burde den jo ikke fungere så fint ellers som den gjør.. Skal prøve nye plugger nå og se hva de gjør.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2012 Går kun 2 hvite kabler fra lambda til stikket, så denne er vel smalbandslambda..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2012 Høres smalbånd ut. Men neste gang du prøver å starte, se om det hjelper å dra ut temp-sensoren som sitter bak på blokka og se om det gjør noe forskjell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2012 Prøvde i dag og dra av temp-sensoren, det ble bare værre da.. Har også prøvd og dra av luftmassemåler, lambda osv, blir ikke bedre, desto verre kan du si.. Jeg kan starte den som kald, la den gå 5-6sek, stoppe den, så starte den igjen og da starter den med en gang og går helt fint.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2012 Man bør ikke bruke åpen dumpventil med org styresystem(pga av LMM) Dette fordi LMM måler opp hvor mye luft som passerer og gir bensinmengde etter dette, hvis man slipper ut luften ved girskifte går den for fett. Du bør montere en forsterket resirkventil som sender luften tilbake i systemet, de i plast holder ikke veldig lenge når man kjører på høyere trykk en org. Du bør også sjekke om du har noen dårlige slangeklemmer eller trykkslanger da dette gir det samme problemet. Det beste er å koble på en trykktester mellom turbo og intercooler og koble denne på en kompressor og kjøre på LITT trykk, 1.5-2BAR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2012 Jada er fullstendig klar over det der, har fjerna den dumpen, var det første jeg gjorde.. Men ikke at problemene løste seg av den grunn.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2012 Jada er fullstendig klar over det der, har fjerna den dumpen, var det første jeg gjorde.. Men ikke at problemene løste seg av den grunn.. Jeg har det samme problemet med min S2 og jeg finner heller ikke ut av det... prøver bare å hjelpe deg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 29, 2012 Hadde start vansker på min og, da var de lmm, måtte pompe på gassen for å få start. Å so holda gass på han for å få han te å gå, te da blei litt varme i han. Då va lambdaen og gåen, men trur ikkje den hadde so masse innvirkning når eg starta opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 30, 2012 (endret) Jeg har nå fått opp 2 feilkoder.. Disse er: 2321: Kjølevesketempratur føler Sannsynlig årsak: Ledningsnett, dårlig forbindelse, kjølevæsketemperaturføler. 2324: Luftmasseføler Sannsynlig årsak: Lekkasje på innsugingssiden, ledningsnett, luftmasseføler. Prøvde og nappe av luftmassemåleren, og da ble den jo helt gal, bare jaga å gikk som en sau.. Jeg fikk forøverig også en som heter: 1421, men finner ingenting om hva denne betyr? Dersom den betyr noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 30, 2012 Sålenge hjernen ikke har blitt koblet fra eller du har tatt av batteripolen så husker hjernen tidligere feilmeldinger. Nå som du har dratt ut stikk så vil den huske de feilene, og de sletter seg ikke ifra feilminne automatisk når du kobler til stikkene igjen, så det er ikke så rart du får opp det Forøvrig så pleier feilkoder å være 5-sifrede når du bruker vagcom, har du brukt blinkekoder? Jeg får opp 1421 som "Sec.Air Inj.Valve Circ" - Short to Ground, kjent for ros-tech som feilkode 17829 Sec.Air inj.Valg er navnet N112-ventil, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan ventilen ser ut eller hvor den sitter. Uansett, slett alle feilkoder og se hva som dukker opp igjen, iom. du har plugget ut ting og tang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2012 Ja, jeg vet det og kom på det i ettertid.. Skal prøve og kjøre litt og lese på nytt.. Hva vil skje dersom det er feil med sec.lair inj altså N112 ventilen? Rart jeg ikke fikk noe feilkode på lambda, da jeg har prøvd og koble denne også ut.. Var ingen forsjell med lambdaen tilkobla eller ikke.. Jeg brukte blinkkoder da jeg ikke har 2x2 overgang tilgjengelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 30, 2012 Akkurat N112 må noen andre svare på, for meg så høres det ut som noe utslippsregulerende greier men ikke skyt meg om det er feil. Okei, så forøvrig at du skrev det i første post, bare jeg som ikke fikk det med meg. Da var det litt vanskelig å spørre deg om du kan lese ut verdiene på lambdaen også.. Har du et voltmeter da, det er mulig å lese noe ut av den, måleområdet er 0-1volt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 31, 2012 Skal ikke Lamdaen på disse ha 3 ledninger 2 hvite, til varmeelement og 1 sort til signal? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 31, 2012 Lambdaen skal ha tre ledninger såvidt jeg husker. To hvite som går inn på et stikk og en svart som har et eget stikk. n112 ventilen er vel en magnetventil som regulerer bensinåndinga. Den kan du helt trygt fjerne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 31, 2012 2 eller 3 ledninger, fortsatt mulig å måle Ahh, da lærte jeg noe nytt idag også Men trodde det var N80-ventilen? (Også kjent som EVAP) Er ihvertfall det den heter på min 3b-motor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 31, 2012 2 eller 3 ledninger, fortsatt mulig å måle Ahh, da lærte jeg noe nytt idag også Men trodde det var N80-ventilen? (Også kjent som EVAP) Er ihvertfall det den heter på min 3b-motor.. Mulig du har rett, har ikke diagrammet foran meg for øyeblikket. Da tror jeg det ikke finnes noen N112 ventil på rs2? For såvidt jeg husker er det ikke flere utslippsregulerende ventiler (bortsett fra oljeåndinga da) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 31, 2012 .....men lambda brukes da ikke ved kaldstart uansett? Den må jo varmes opp og først etter dette hjelper den til med reguleringen.... Så da er det vel ikke den som gir deg startproblemene vil jeg tro. Litt for mye bensin vil jo normalt gi deg en rask start, men ALT for mye vil jo gi deg problemer ved oppstart. Husker ikke helt hvordan det er på disse nå, -men det er vel ikke egen kaldstart-dyse på denne? Begynte disse problemene plutselig, eller har det vært gjort noe med bilen i forkant av dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 31, 2012 Ja, det er vel en 20-40 sekunder oppvarmingstid tror jeg? Sant nok, hvorfor jeg har vært litt på det med bredbåndslambda har vært for å se hva verdien er på tomgang.. Hva med bensintrykksregulatoren, den har vel en vakuumslange på seg og om den ryker så vil den gi nesten en bar mer bensintrykk til dysene på tomgang enn når den har vakuum på seg? Bare en tanke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...