#1 Skrevet August 27, 2012 (endret) Når jeg kjører sakte bortover, så vibrerer det så mye at rattet dreier flere cm frem og tilbake. Trodde det var en ytre drivknute, da mansjetten var defekt samt en del slakke. Byttet den uten noe særlig til forbedring. Så også på låseringen til drivknuten at det hadde slipt seg spor etter splinsene i drivknuta, noe som tyder på at vibrasjonene kommer fra den akslingen. Vibrasjonen er konstant med hastighet og endres ikke av å clutche ut. Merker små endringer i lyden ved svinging, samt vibrasjonen minker. Har en misstanke om indre drivknute, men har aldri vært borti det før. Trenger tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 28, 2012 du har sjekka ytre endeledd og berekuler? om det er arvorlig slark i desse kan du og få dei symptoma der, men da rattet beveger seg fleire cm så er det hakket før dei løsner (om det er desse). det kan og vere senterbolt i drivaksel, om denne har vert for laus kan du bøye sund drivknuteaksel som ligg inni navet, du kan også dra laust lageret og gjere store skader inni nav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2012 Takk. Har sjekket over bærearmer, endeledd, slakke i lager, ny ytre drivknute m/bolt med mer. Når jeg dreide rundt hjulet, så kunne det høres ut som lyden kom fra rundt indre drivknute/girkasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2012 skjelden indre knute ryker, men kan selfølgelig skape trøbbel den og om ei kule etc. har løsna, då kan det oppstå at knuten skubber drivakslingen utover og vil kunne oppleves som risting/skubbing i ratt. Kedelig problem, så føler med deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2012 Ja, håper det er noe slikt og ikke opplagringa til fremre diffen. Er helt forferdelig å kjøre med, så noe må gjøres da jeg er redd at den kan skape følgefeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2012 Er det normalt med slakke i flensene? Kan flytte litt frem og tilbake.. Skal plukke av drivakselen i morgen og ta en titt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 29, 2012 flensene på girkassa?(flens og stikkaksel inn i kassa) dei skal stå fast i eit styrespor, må bruke meisel/tærs for å få dei lause, men da dei er lause fra styreringen skal dei relativt lett kunne flyttes på å dragast ut av girkassa. men kan du bevege den er det noke som ikkje stemmer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2012 Er 6 trinns 01E kasse dette, så mener disse er skrudd fast. På 01A er flensene holdt på plass av låsering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 29, 2012 flensene på girkassa?(flens og stikkaksel inn i kassa) dei skal stå fast i eit styrespor, må bruke meisel/tærs for å få dei lause, men da dei er lause fra styreringen skal dei relativt lett kunne flyttes på å dragast ut av girkassa. men kan du bevege den er det noke som ikkje stemmer Arild : jeg mener det ikke skal være noe spesiell slakke på flensene, hverken inn/ule eller rundt boltehullene, er ikke helt sikker på hvor du har slakke. Men ruller hjulene ok rundt når du jekker opp fronten? høres nesten ut som et hjul som står skjeivt, Thomas, Jeg byttet nettop flenser på en slik kasse da jeg satte en TDI Q kasse i s4`n det var bare å skru ut senterbolten i flensen og dra stikkakslingen rett ur av girkassa, var helt likt på begge kassene... Jeg satte over flensene fra den originale 5 trinnskassa over på tdi kassa.... funker som bare det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 29, 2012 Er aksial slakke, så trolig er senterbolten til flensen løs. Har demonter ca alt i forstillinga og bytta det meste av foringer, uten forbedringer. Men når jeg turner hjulet kommer det en lyd fra rundt diffen/flensen/indre drivknute. Hjulene turner greit ellers. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 29, 2012 Kansje fått balansert frem hjulene på nytt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 29, 2012 Hele rattet svinger frem og tilbake ca 2-5 cm i 5 km/t, så balanseringen har liten påvirkning. Samt at den drar noe skarpt mot venstre, der hvor jeg misstenker løs flens på girkassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 29, 2012 Mener du at den er løs inn/ut ? det er jo fort gjort å stramme denne skruen, Det er bare en lang 8mm bolt så den bærer ingen ting, den bare holder flensen på plass, du får ikke noe økt rullemotstand her selv om den er løs, men kommer flensen flere cm ut så vil sentrifugalkraften dra den ut av senter og skape en himmla vibrasjon, Jeg tviler nesten på at det er noe i veien inni kassa som lager rullemotstand, så jeg hadde sjekket snarest om du har en løs eller knekt senterbolt på indre knute. det er mitt tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 29, 2012 Slakken er opp/ned. Inn/ut er litt vanskelig å sjekke uten å plukke av drivakselen, så det skal jeg ta i kveld. Er ikke noe nevneverdig rullemotstand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 29, 2012 Slitasje på klips fra splines ved ytre drivledd betyr ikke at det er ubalanse der, disse blir slitt over tid. Såvidt jeg husker og forstår, med forbehold: Det skal ikke være nevneverdig slakk radialt på drivflensene ut av kassa. Aksial er det normalt med noen få mm. Antar du har slitt noen foringer eller lagre inni fremdiffen evt lagre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 29, 2012 Ok Slark opp/ned blir noe annet, da har du nok gåent lager, da får du samme effekt som jeg var inne på i sted, at akslingen tar opp slarken legger seg til siden og du får ubalanse, Er du heldig slipper du ned med kassa, hvis det er på den siden du åpne å se inni difrensialen, jeg husker ikke hvordan det så ut inni der 100% men regner med det lageret blir med ut på den siden du kan åpne, tror det er på venstre side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 29, 2012 Når jeg turner hjulet foran venstre så virker det som drivakselen blir dyttet utover av indre drivknute. Kjennes også ut som flensen sitter løst og kunne ikke se at det gav noe utslag på andre siden når jeg rikket på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 29, 2012 Ok, slark i flens = gåent lager. Slark i drivknuten er jo enklere å fikse, begge deler vil gi ubalanse, Det er jo egentlig større sjanse for at knuten er gåen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 29, 2012 Plukket av drivakselene foran og senterboltene satt som et skudd. Kan tenkes at det er defekt lager på gang. Var litt slakke i indre drivknute, men tror det er så lite at det ikke har noe å si. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre med hjulene oppe, siden jeg har den på løftebukk nå. Håper å kunne detektere problemet da. Hvor kan man eventuelt få tak i slike lager og er det andre ting som bør byttes i samme slengen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 29, 2012 Les av fabrikat og nr på lagrene, de som driver kun med lagre har overgangstabeller. Er ikke bare å skifte, må shimses opp tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 29, 2012 Plukket av drivakselene foran og senterboltene satt som et skudd. Kan tenkes at det er defekt lager på gang. Var litt slakke i indre drivknute, men tror det er så lite at det ikke har noe å si. Tenkte jeg skulle prøve å kjøre med hjulene oppe, siden jeg har den på løftebukk nå. Håper å kunne detektere problemet da. Hvor kan man eventuelt få tak i slike lager og er det andre ting som bør byttes i samme slengen? Tipper Jonus eller møller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 29, 2012 Tja. Var jo ikke så mye slakke at det gjorde noe. Mulig jeg som er litt fintfølende. Fikk en til å starte opp og kjøre fremover mens jeg så under. Så ingen form for kast i aksling eller flens. Det jeg derimot så, var en liten kul på dekket foran venstre.. Byttet dekk, testkjørt: OK. Flaut, men sånn er det no bare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 30, 2012 Balansere dekkene fremme hadde samme problem på vinter hjulene. Var kast i felgen. Men de som rettet de fikk alt i null, men ingen beskjed om at felgen hadde kast. Hadde samme vibrasjonene som du hadde. Fint du fant løsningen før du begynte og plukke ut drivknute og flenser da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 30, 2012 Hehe, du er ikkje einaste som har brendt seg der, den feilen er ingen som tenker på hadde det samme på ein cupe, skrudde i 2 dager, heilt til eg tilfeldig spente dekket så det rulla bortover gulvet.. Syns det rulla så rart, og da eg sjekka nermare var det ein stor kul i midten av dekkbana: bh : menmen, Ingen gåen drivknute eller girkasse da, er jo ein positiv sak det da:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 30, 2012 Bra d løste seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...